Home » Mari întrebări » Maratoanele Descopera » De ce galaxiile au forme diferite?

De ce galaxiile au forme diferite?

Autor: Oana Bujor 11.26.2017
De ce galaxiile au forme diferite?
Astronomii au estimat că există aproximativ 200 de miliarde de galaxii în universul observabil. Dar atunci când sunt prezentate în filme de tip SF acestea par să aibă aceeaşi formă precum Calea Lactee. Deşi unele chiar seamănă cu galaxia noastră, multe dintre ele au forme diferite.

Galaxiile sunt sisteme complexe ţinute laolaltă de gravitaţie. Conform HowStuffWorks, galaxiile sunt realizate din gaze, praf stelar şi milioane, uneori miliarde de stele, care sunt acompaniate de propriile planete şi centuri de asteroizi.

Deşi au acest lucru în comun istoria formării galaxiilor, poate fi observată prin intermediul formei lor. Astfel că specialiştii divid galaxiile în funcţie de o serie de factori. Calea Lactee este cunoscută ca fiind o galaxie spirală. Această formă este conferită de viteza de rotaţie, timpul şi gravitaţia.

”Fizica ce stă la baza formării acestor lucruri nu este cunoscută complet,” afirmă Raja GuhaThakurta, profesor din cadrul Universităţii din California. Majoritatea galaxiilor spirală se formează din nor de gaze şi praf care se roteşte. Viteza cu care se roteşte are o importanţă majoră, cele care au o viteză de rotaţie mare sunt cele care pot deveni cu uşurinţă galaxii spirală. În acelaşi timp, gravitaţia transformă acest corp care se roteşte în structuri plane. În timp, norii sunt forţaţi să se contracte din cauza gravitaţiei şi a pierderii energiei provocate de fricţiune. Din cauza unui principiu denumit conservarea momentului cinetic, atunci când un obiect care se roteşte se contractă, viteza cu care se mişcă acesta creşte.

Pe de altă parte, galaxiile eliptice se formează atunci când 2 galaxii spirală se contopesc. În viitorul îndepărtat, şi Calea Lactee va face parte dintr-un astfel de fenomen, experţii sugerând că aceasta se va ciocni cu galaxia Andromeda, proces care va duce la crearea unei galaxii eliptice. De asemenea, alte galaxii nu se încadrează în niciuna dintre forme şi sunt denumite galaxii neregulate.