Ce produce, de fapt, „mirosul de mașină nouă” și de ce este periculos
Noi cercetării au descoperit că șoferii din California pot fi expuși la niveluri peste limitele acceptate ale chimicalelor nocive în timpul navetei zilnice spre locul de muncă.
Estimând timpul petrecut în trafic și folosind măsurători ale chimicalelor detectate de cercetări anterioare, noul studiu a descoperit că oamenii care stau mai mult de 20 de minute pe zi în mașinile personale sunt în pericol din cauza nivelurilor deosebit de ridicate ale două substanțe carcinogene folosite în producerea de mașini.
Chiar mirosul specific de „mașină nouă” îți poate spune că ceva nu este în regulă. Materialele folosite la producerea mașinilor, de la plastic până la adezivi, textile și spumă, conțin chimicale care se pot scurge în timp în aer sau se pot atașa de praf.
„Aceste chimicale sunt foarte volatile, deplasându-se cu ușurință de la plastic și textile în aerul pe care îl respirăm”, a explicat David Volz, specialist în toxicologie de la Universitatea California Riverside, unul dintre autorii studiului.
O îngrijorare reală pentru șoferi
Compușii volatili se pot acumula în spații închise, precum interiorul mașinilor, în cazul în care nu se face o aerisire regulată.
Deși multe cercetări până acum s-au concentrat pe poluarea aerului extern și impactul său asupra sănătății, noul studiul sugerează că substanțele chimice care se pot acumula în mașini ar putea reprezenta o îngrijorare reală pentru unii șoferi.
Cele două chimicale cele mai importante nu sunt necunoscute, însă merită atenție deosebită. Benzenul poate fi găsit în cauciuc și coloranți, iar formaldehida este folosită la covoare și vopsele, ambele substanțe fiind incluse pe lista carcinogenilor din California. Ceea ce este nou aici este că oamenii de știință au analizat riscul pe care aceste chimicale îl pot avea asupra șoferilor.
Factorii de care depinde expunerea la benzen și formaldehidă
„Studiul nostru explică temerile privind riscul potențial asociat cu inhalarea benzenului și a formaldehidei în cazul oamenilor care petrec perioade semnificative de timp în vehiculele lor, o problemă care este în special relevantă în zonele foarte aglomerate”, au precizat autorii studiului, potrivit Science Alert.
„Bineînțeles, expunerea depinde și de cât timp petrecem în mașină și cât de mulți compuși există în vehicul, care pot depinde de vârsta mașinii și de temperaturile înconjurătoare”, a explicat Aalekhya Reddam, autor principal al studiului.
Unii oameni nu au de ales
Unii oameni nu au de ales și trebuie să se deplaseze cu mașina, iar alții sunt șoferi de taxi sau instructori auto. Pentru a reduce riscul la expunere, mai multe demersuri ar putea fi inițiate în timpul procesului de producere a mașinilor astfel încât să fie înlocuite chimicalele precum benzen și formaldehidă cu alternative mai puțin dăunătoare.
De asemenea, îmbunătățirea accesului la transport public și dezvoltarea rutelor pentru biciclete ar putea oferi oamenilor mai multe opțiuni pentru a ajunge la locul de muncă, în același adăugând activitate fizică la naveta zilnică și atenuând problema congestionării traficului.
Vă mai recomandăm să citiți și:
Combustibilul urât mirositor care ar putea alimenta viitoarele nave cargo
Oamenii de știință au deslușit misterul din spatele mirosului neplăcut de la subraț
Care sunt rasele de câini care pot mirosi coronavirusul
Nanoparticulele cu oxid de zinc vindecă problema militarilor cu picioarele urât mirositoare