De ce sunt aşezate şinele de cale ferată pe balast?

10 09. 2016, 10:00

Există numeroase motive pentru care balastul este folosit pentru a susţine traversele liniilor ferate: înlesneşte expansiunea şi contracţia şinelor, blochează pătrunderea vibraţiilor şi a apei din timpul precipitaţiilor şi împiedică creşterea vegetaţiei. Să nu uităm, totuşi, că pietrişul trebuie să susţină greutatea imensă a locomotivelor şi vagoanelor. 

Pentru a împiedica pătrunderea apei în solul pe care urmează să fie amplasată linia de cale ferată, este nevoie să se construiască o fundaţie solidă, deasupra căreia va fi turnat balastul. Acesta va servi drept suport pentru traversele peste care vor fi aşezate şinele.

Modul în care este dispus stratul de balast deasupra fundaţiilor necesare amplasării căii ferate (Foto:mentalfloss.com)

Pentru a nu se deplasa, balastul va fi compus din piatră cu vârfuri ascuţite. Traversele pot fi produse fie din lemn impregnat cu creozot (pentru a face faţă intemperiilor), plastic compozit, oţel sau beton. 

În final, şinele sunt ataşate de traverse cu ajutorul unor clame. Liniile ferate sunt astfel stabilizate la sol, dar, în acelaşi timp, se pot contracta sau expanda, în funcţie de temperatură. 

Ideea plasării şinelor pe straturi de balast a apărut în urmă cu circa 200 de ani, iar de atunci, ea nu a fost îmbunătăţită, în mod semnificativ, aproape deloc. 

Sursa: mentalfloss.com

Vă mai recomandăm şi: Cum au ajuns caii să meargă la trap şi la galop? 

                                             Cum se formează pietrele?

                                             De ce aerul de după ploaie miroase atât de proaspăt? – FOTO