Cel mai vechi model de roată recuperat vreodată este un specimen din lemn care provine din Slovenia şi care a fost construit în urmă cu între 5.100 şi 5.350 de ani. La acea dată, oamenii practicau deja, de câteva milenii, agricultura care ar putea data din anul 12.000 î.e.n. Domesticirea animalelor este, de asemenea, o îndeletnicire mai veche decât folosirea roţii.
Practic, potenţialul roţii a fost descoperit mai târziu deoarece, tehnic, aceasta a fost inutilă înaintea descoperirii osiei. ”Conceptul roţii şi al osiei a fost cel cu adevărat revoluţionar”, spune antropologul David Anthony. Materializarea conceptului necesita un anumit grad de fineţe ce putea fi conferit doar de uneltele din metal. Folosirea acestora s-a răspândit, însă, de-abia în jurul anului 4.000 î.e.n.
Artefactul sloven a fost găsit în mlaştinile din Ljubljana, în 2002 şi are o rază de aproximativ 27 de centimetri. Deşi este o relicvă impresionantă, un bol găsit în Polonia şi care ar fi fost în urmă cu între 5650 şi 5385 de ani are o valoarea arheologică mai mare. Pe acesta este desenat un vagon considerat de mulţi cercetători prima ilustrare artistică a unui mijloc de transport pe roţi.
În acea perioadă, în nordul Europei trăia un popor care practica o formă sofisticată de agricultură. Acesta ar putea fi primul care a folosit roata. Alţi ”candidaţi” ar fi oamenii care trăiau în Mesopotamia sau cultura Cucuteni-Tripolye care construia jucării mici, cu patru roţi, pe teritoriul de azi al Ucrainei, Moldovei şi României.
Totodată, este posibil ca mai multe popoare să fi inventat, independent unul de altul, roata, însă, locuitorii emisferei vestitce, unde nu s-a practicat domesticirea animalelor şi folosirea lor pentru agricultură, nu au avut roţi de măriri mari înainte ca acestea să fie aduse de pe hotare.
Sursă: Mental Floss