5 generatii de computere

14 09. 2007, 15:58

Prima generatie (1945-1955) 1941: inginerul german Konrad Zuse dezvolta computerul Z3 pentru a proiecta avioane si rachete. 1943: Fortele Aliate produc un computer spargator de coduri, denumit Colossus. 1944: SUA produce Mark I, primul computer complet electronic, cu dimensiunile unei jumatati de teren de fotbal. Al doilea computer produs de SUA a fost ENIAC. Era de 1.000 de ori mai rapid ca Mark I si consuma 160 de kilowati. 1951: apare UNIVAC I, primul computer disponibil comercial. 1952: UNIVAC I prezice matematic alegerea ca presedinte a lui Eisenhower.

A doua generatie (1956-1963) Inventarea tranzistorului aduce schimbari radicale. Introdus in computere in 1956 si cuplat cu memoria cu miez magnetic, el da nastere unei generatii de ordinatoare mai mici si mai eficiente. Primele „supercomputere“ au fost Stretch, produse de IBM si LARC pentru laboratoarele de energie atomica. La inceputul anilor ’60 apare IBM 1401, considerat piatra de temelie a conceptului actual. Apar de asemenea limbajele de programare COBOL (Common Business-Oriented Language) si FORTRAN (Formula Translator), care inlocuiesc codul binar criptic cu cuvinte si formule matematice.

A treia generatie (1964-1970)
Desi tranzistorii reprezentau o evolutie semnificativa, ei generau intens caldura, care deteriora restul componentelor interne. Asa incepe folosirea cristalelor de cuart. In 1958, Texas Instruments produsese circuitul integrat, care combina trei componente electronice pe un disc de siliciu. Un alt pas l-a constituit aparitia sistemelor de operare, care au permis computerelor sa ruleze mai multe aplicatii simultan, cu un program central de monitorizare si coordonare a memoriei.

A patra generatie (1971-2003) Dupa circuitele integrate, directia principala a ramas reducerea dimensiunilor. Deja, in anii ’80, integrarea la scara foarte larga putea concentra sute de componente pe un singur cip. In 1971, cipul Intel 4001 integra toate componentele unui computer pe o pastila minuscula. Acum se naste microprocesorul. Computerele vandute sunt insotite de pachete de software. Pionieri ai domeniului sunt Commodore, Radio Shack si Apple Computers. La inceputul anilor ’80 apar primele jocuri arcade, precum Pac Man, si primele sisteme casnice de jocuri, precum Atari 2600. 1981: IBM lanseaza PC (Personal Computer), care va deveni standard in domeniu. Dupa 1984 este folosita pe scara larga inventia MacIntosh, pe care azi o cunoastem ca mouse. 1992: Incepe folosirea pe scara larga a retelelor si Internetului in acceptia actuala a conceptului.

A cincea generatie Definirea acestei generatii este dificila, deoarece se afla in faza de inceput. Cel mai bun exemplu ar putea fi celebrul, dar fictivul, HAL 9000 (care era dotat cu inteligenta artificiala), din romanul Odiseea spatiala 2001 al lui Arthur C. Clarke. Considerat utopic la data aparitiei cartii (1968), acest calculator se va naste in laboratoarele viito­rului, confirmand, inca o data, asertiunea conform careia cuvintele creeaza realitatea.

Foto: Guliver, Apple, Mediafax