Jucariile celor bogati
Hermes EC-135
Poate n-ai bani de un Airbus A380 oricat te-ai scotoci prin conturi, dar, cine stie, poate faci rost macar de 5,8 milioane de euro. Un pret decent daca vrei sa-ti satisfaci setea de zbor cu un elicopter de lux. Este vorba de EC-135, creat de Hermes in colaborare cu Eurocopter, lider in materie de astfel de barzauni. Treaba celor de la Hermes a fost sa transforme interiorul elicopterului intr-un spatiu pe cat de confortabil, pe atat de atragator. O mare parte dintre fonduri s-au dus pe izolarea fonica a respectivului spatiu. La baza elicopterului sta modelul Eurocopter EC135, extrem de cochet si manevrabil, raspunzand prompt comenzilor pilotului. In ciuda tuturor acestor atuuri, micutul elicopter ar fi fost total impropriu pentru transportarea de VIP-uri, din cauza vibratiilor destul de puternice transmise de motor si de sistemul rotor. Remediul a constat in instalarea unui amortizor extrem de performant intre rotor si cabina. In plus, pasagerii sunt separati de pilot printr-un perete despartitor, ca la o limuzina, ca nu cumva sa fie deranjati de discutiile acestuia cu turnul de control sau, si mai rau, ca acesta sa inregistreze discutia lor de afaceri. Daca nu vrei sa-ti cumperi un Hermes EC-135 pentru uz personal, il poti inchiria din Abu Dhabi, de la Falcon Aviation, care detine un exemplar achizitionat de curand.
Bugatti Veyron
Este subiectul la care in mod sigur a ajuns orice pasionat de masini, pentru ca Bugatti reprezinta indiscutabil superlativul. Are 1.001 de cai-putere si o viteza maxima de 407 km/h. Accelerarea de la 0 la 100 km/h se face in 2,5 secunde, iar pana la 300 km/h ai de asteptat doar 16,7 secunde, cu 10 mai putine decat in cazul oricarei masini Ferrari. Pentru a face fata socurilor mecanice extreme, sasiul masinii a fost confectionat dintr-un aliaj de carbon si aluminiu capabil sa indure torsiuni de pana la 60.000 Nm. Un sasiu de doua ori mai rezistent decat cel al lui Porsche. Mai mult, Veyron isi adapteaza tinuta la viteza. Intre 0 si 220 km/h, ramane in postura standard, cu eleronul spate repliat. Peste acesta viteza insa, eleronul se ridica, pentru a fixa mai bine masina pe sol. In fine, ca sa treci de viteza de 375 km/h, actionezi o cheie speciala, la comanda careia sasiul aproape ca se lipeste de sosea, iar eleronul ia pozitia „top speed“. Daca vrei sa franezi, bolidul are pregatite patru discuri de frana din carbon, placate cu ceramica. O asemenea minunatie te costa 1,5 milioane de euro.
SISTEMUL HOME CINEMA
Oricine isi poate cumpara un Sistem Home Cinema la pretul modic de 500 de lei. Insa pentru o experienta totala ai nevoie de altceva. Sa luam de pilda incintele acustice Grand Exquisit create de olandezii de la Kharma. Tweeterul (difuzorul pentru frecvente inalte) este asezat pe o baza din diamant, iar membranele sunt create dintr-un material utilizat in tehnologia aerospatiata, cu masa aproape nula, dar cu rezistenta exceptionala. Asta inseamna 200.000 de euro. Ca sa faci boxele sa vibreze perfect, vei avea nevoie de un amplificator. Unul elvetian, Soulution, de 69.000 de euro. Tot din Elvetia vei putea cumpara si un preamplificator de lux, de 19.500 de euro, si bineinteles un CD Player deosebit, care costa 29.500 de euro. Colectia de discuri vinil nu poate lipsi din casa unui meloman exigent. Aici te va ajuta pick-up-ul Master Reference al germanilor de la Clearaudio, 14.200 de euro, caruia trebuie sa-i adaugi un brat tangential de 6.290 de euro si un ac de citire cu diamant de 7.940 de euro. O asemenea configuratie cere cel mai nou ecran cu plasma creat de Panasonic, care este si cel mai mare din lume: 150 de inci. Modelul anterior, cu diagonala de 103 inci, costa aproximativ 36.000 de euro. Sporul de diagonala ar putea apropia noul produs de granita de 100.000 de euro. Mai aloci inca 30.000 de euro pentru cabluri de cea mai buna calitate. Cu putin noroc, perfectiunea dorita ar putea fi atinsa contra sumei de 500.000 de euro.
The Maltese falcon
Tom Perkins, unul dintre miliardarii din Silicon Valley, si-a comandat cel mai mare iaht cu panze din lume, The Maltese Falcon (Soimul maltez). Ambarcatiunea a fost construita in santierul naval italian Perini Navi, iar designul face trimitere la celebrul velier Cutty Sark. Aceasta constructie ultraluxoasa are o punte de 88 de metri lungime, pe care sunt montate trei catarge rotative autoportante din carbon, de 58 de metri inaltime, ce pot sustine 2.400 m2 de vela. Aparent, catargele au un design identic celui al velierelor clasice, cu panzele perpendiculare pe planul puntii. Modul de strangere si desfasurare a noilor panze este insa inedit. Ele sunt montate pe niste sine care culiseaza spre catarg, nu in jos. In plus, catargele fiind rotative, pot fi orientate in functie de directia vantului. Bineinteles, totul este actionat automat, asa ca velierul nu are nevoie de un intreg echipaj care sa se ocupe de asemenea probleme. De altfel, The Maltese Falcon poate fi manevrat de un singur om, gratie cabinei complet computerizate, si poate traversa Oceanul Atlantic in 11-12 zile, in conditii meteo favorabile. Folosind doar velele, vasul poate atinge viteza de 15 noduri marine. Ar fi inutil sa detaliem aici luxul interior de care beneficiaza nava, avand in vedere ca distractia l-a costat pe miliardarul american 150 de milioane de euro.
Airbus a380
Este fara indoiala cel mai mare avion de transport civil creat vreodata. Asta nu l-a impiedicat insa sa devina jucaria personala a printului saudit Alwaleed Bin Tatal Bin Abdulaziz Al Saud, contra sumei de 300 de milioane de euro. Bineinteles, printul nu avea nevoie de cele 525 de scaune din cele trei clase de confort, asa ca aeronava a devenit, la comanda sa, un imens palat zburator. Avionul dispune de o izolare fonica exceptionala, astfel ca pasagerii pot uita ca sunt propulsati de patru reactoare Rolls-Royce extrem de puternice. La sol, alteta-sa nu va simti mirosul de kerosen cu care este alimentata nava, pentru ca in cabina personala are un sistem convertor de compusi organici care elimina orice iz neplacut. Palatul plutitor are lungimea de 73 si inaltimea de 24 de metri. Cele 560 de tone ale aeronavei sunt sustinute in aer de doua aripi cu suprafata totala de 845 m2, iar autonomia de zbor a aparatului este de 15.200 km.
RM-008
Richard Mille a muncit mai bine de cinci ani ca sa creeze mecanismul ceasului RM-008. Rezultatul este un design nemaivazut pana acum, care te-ar putea duce cu nota de plata pana pe la 508.000 de euro. Cronograful are 444 de piese, iar sistemul tourbillon cu inertie variabila insumeaza 77 de componente – o adevarata opera de arta mecanica, in stare sa se ia la tranta cu milionimile de secunda. Cronometrul este prevazut cu un sistem de oprire pentru determinarea timpilor intermediari. O apasare de buton incremeneste mersul acelor, iar o a doua asigura revenirea la masurarea perfecta a timpului, fara ca limbile sa sara brusc la noua pozitie. Acest lucru este posibil datorita unui mecanism complex de reducere a inertiei partilor in miscare cu ajutorul unor piese create din titan. Ca orice ceas mecanic, RM-008 este „alimentat“ cu ajutorul unui arc, care poate misca piesele componente timp de pana la 70 de ore. Pe cadran exista un indicator de cuplu care arata cat de tensionat este acest arc si ii regleaza tensiunea la nevoie, ca nu cumva sa pateasca ceva. Fiind un mecanism de o precizie extraordinara, ceasul este dotat cu un ingenios sistem de demontare. In cazul in care vrei sa umbli intr-un anumit loc, poti demonta doar modulul care il contine, fara sa deranjezi cadranul sau limbile.