Traficul de la orele de vârf ar putea fi descongestionat cu Inteligență Artificială
În vacanțe, dar și din ce în ce mai des în viața de zi cu zi, șoferii întâlnesc porțiuni de traseu pe care se înaintează foarte lent sau aproape deloc fără niciun motiv aparent. Cercetătorii spun că problema sunt chiar șoferii, însă un nou sistem de Inteligență Artificială (AI) ar putea elibera traficul de la orele de vârf.
Șoferii pur și simplu nu fac o treabă bună în a naviga în condiții de trafic dens, dar un experiment din Nashville care folosește inteligența artificială are potențialul de a schimba lucrurile.
În cadrul experimentului, mașini special echipate au reușit să ușureze traficul de la orele de vârf pe Interstate-24, a declarat cercetătorul Daniel Work.
Pe lângă scăderea frustrării șoferilor, Work a spus că o conducere mai puțin oprită înseamnă economii de combustibil și, prin extensie, mai puțină poluare.
Traficul de la orele de vârf ar putea fi descongestionat cu o nouă tehnologie
Profesorul de inginerie civilă și de mediu de la Universitatea Vanderbilt face parte dintr-un grup de ingineri și matematicieni de la universitățile din SUA care au studiat problema ambuteiajelor fantomă după ce un simplu experiment din Japonia din urmă cu mai mulți ani a arătat cum se dezvoltă acestea.
Cercetătorii de acolo au pus aproximativ 20 de șoferi pe o pistă circulară și le-au cerut să conducă cu o viteză constantă. În scurt timp, traficul a trecut de la un flux lin la o serie de opriri și porniri, relatează Tech Xplore.
„Ambuteiajele fantomă sunt create de șoferi ca tine și ca mine”, a explicat Work.
O persoană calcă frâna dintr-un motiv oarecare. Persoana din spatele ei are nevoie de o secundă pentru a răspunde și trebuie să frâneze și mai tare. Următoarea persoană trebuie să frâneze și mai tare decât precedenta. Valul de frânare continuă până când multe mașini se opresc. Apoi, pe măsură ce traficul se degajă, șoferii accelerează prea repede, provocând mai multă frânare și încă un blocaj.
„Știm că frânarea bruscă a unei mașini poate avea un impact uriaș”, a spus Work.
Experimentul de acum a arătat că câteva mașini care merg încet și constant ar putea, de asemenea, influența traficul de la orele de vârf; în mai bine.
Cum a decurs experimentul?
Experimentul a folosit 100 de mașini care au mers în bucle pe o secțiune de 24 de kilometri a I-24 de la aproximativ 6 a.m. până la 9:45 a.m. în fiecare dimineață. Pornind de la premisa că dacă 5% dintre mașinile de pe șosea ar acționa împreună, ar putea reduce prevalența ambuteiajelor fantomă, cercetătorii au echipat acele 100 de mașini pentru a comunica fără fir, trimițând informații de trafic înainte și înapoi.
Mai mult, oamenii de știință s-au folosit și de controlul adaptiv al vitezei de croazieră, care este deja o opțiune pentru multe vehicule noi. Această tehnologie îi permite șoferului să seteze ca mașina să navigheze la o anumită viteză, dar mașina încetinește și accelerează automat după cum este necesar pentru a păstra o distanță de siguranță față de mașina din față.
În experiment, controlul adaptiv al vitezei de croazieră a fost modificat pentru a reacționa la fluxul general de trafic, inclusiv la ceea ce se întâmpla cu mult înainte, folosind inteligența artificială.
Luarea deciziilor pentru mașini a avut loc pe două niveluri, a spus Work. La nivel de nor, informațiile despre condițiile de trafic au fost folosite pentru a crea un plan general de viteză. Acest plan a fost apoi transmis mașinilor, care au folosit algoritmi de inteligență artificială pentru a determina cea mai bună acțiune de luat.
Cercetătorii au reușit să evalueze efectul pe care l-au avut mașinile conectate asupra fluxului de trafic de dimineață folosind o porțiune specială de 6 km de I-24 echipată cu 300 de senzori montați pe stâlpi.
Eliberând traficul de la orele de vârf se poate obține și o economie de combustibil
Experimentul recent s-a bazat pe o lucrare a lui Work și a colegilor săi efectuată în 2017 la Universitatea din Arizona. Acest lucru a repetat experimentul japonez, de data aceasta cu o singură mașină cu conducere autonomă aruncată în amestec. Mașina cu conducere autonomă a fluidizat traficul astfel încât s-a frânat cu 98% mai puțin. Acest lucru a dus la o creștere cu 40% a eficienței consumului de combustibil și la o creștere cu 14% a distanței parcurse.
Cercetătorii încă analizează datele din acest experiment, dar Work a spus că „a demonstrat că aceste blocaje pot fi reduse prin tehnologiile noi pentru vehicule automatizate pe care le-am dezvoltat. Este incontestabil faptul că tehnologia auto îmbunătățită poate reduce semnificativ blocajele fantomă atunci când este implementată la scară mare”.
Totuși, el a avertizat că tehnologia nu va elimina brusc aglomerația din traficul de la orele de vârf.
„Când sunt mai multe mașini pe drum decât poate suporta drumul, va exista întotdeauna aglomerație. Dar tehnologia poate face ca aglomerația să fie mai suportabilă”, a spus el.
Vă recomandăm să citiți și:
Amazon intensifică utilizarea roboților, dar susține că are în continuare nevoie de oameni
Ochelarii VR care te omoară pe loc dacă mori în joc au fost inventați
Test de cultură generală. La ce universitate de top a renunțat Bill Gates?