TikTok ar putea fi amendat cu 27 de milioane de lire sterline pentru că nu a reușit să protejeze confidențialitatea copiilor atunci când aceștia folosesc platforma, potrivit BBC.
Biroul Comisarului pentru Informații din Marea Britanie (ICO) a constatat că este posibil ca platforma de partajare de videoclipuri să fi prelucrat datele unor copii sub 13 ani fără consimțământul parental corespunzător.
Organismul de supraveghere a precizat că încălcarea a avut loc pe parcursul a mai mult de doi ani – până în iulie 2020 – dar că nu a tras încă concluziile finale.
TikTok contestă concluziile, menționând că acestea sunt „provizorii”, potrivit BBC.
ICO a emis pentru TikTok Inc și TikTok Information Technologies UK Limited o „notificare de intenție” – un document legal care precede o potențială amendă.
Notificarea prezintă opinia provizorie a ICO potrivit căreia TikTok a încălcat legislația britanică privind protecția datelor între mai 2018 și iulie 2020.
Ancheta ICO a constatat că este posibil ca platforma de socializare să fi: prelucrat datele copiilor cu vârsta sub 13 ani fără consimțământul parental corespunzător, că nu a reușit să furnizeze informații adecvate utilizatorilor săi într-un mod concis, transparent și ușor de înțeles, că a prelucrat date din categorii speciale, fără a avea un temei legal pentru a face acest lucru.
Potrivit Ofcom, 44% dintre copiii cu vârste cuprinse între opt și 12 ani din Marea Britanie folosesc TikTok, în ciuda politicilor care interzic accesul pe platformă a minorilor sub 13 ani.
Comisarul pentru informații, John Edwards, a declarat: „Ne dorim cu toții ca copiii să poată învăța și experimenta lumea digitală, dar cu o protecție adecvată a confidențialității datelor. Companiile care furnizează servicii digitale au obligația legală de a pune în aplicare aceste protecții, dar opinia noastră provizorie este că TikTok nu a reușit să îndeplinească această cerință”.
TikTok a implementat o serie de caracteristici pentru a consolida confidențialitatea și siguranța pe site – inclusiv permițând părinților să își lege conturile de cele ale copiilor lor și dezactivând mesageria directă pentru persoanele sub 16 ani.
Dar dl Edwards a continuat: „Am fost clar că activitatea noastră pentru o mai bună protecție a copiilor online implică colaborarea cu organizațiile, dar va implica și măsuri de aplicare a legii, dacă este necesar. În plus, analizăm în prezent modul în care peste 50 de servicii online diferite se conformează Codului pentru copii și avem șase investigații în curs de desfășurare privind companiile care furnizează servicii digitale și care, în opinia noastră inițială, nu și-au luat suficient de în serios responsabilitățile în ceea ce privește siguranța copiilor”.
Lansat în septembrie anul trecut, Codul copiilor a instituit noi coduri de practică în materie de protecție a datelor pentru serviciile online care pot fi accesate de copii, bazate pe legile existente în materie de protecție a datelor, existând posibilitatea de a aplica sancțiuni financiare în cazul unor încălcări grave.
ICO a precizat că constatările sale din notificare sunt provizorii și că nu se poate trage nicio concluzie în acest stadiu cu privire la încălcarea legislației privind protecția datelor.
Acesta a adăugat: „Vom analiza cu atenție orice observații din partea TikTok înainte de a lua o decizie finală”.
Un purtător de cuvânt al TikTok a declarat: „Această notificare de intenție, care acoperă perioada mai 2018-iulie 2020, este provizorie și, așa cum a declarat chiar ICO, nu se poate trage nicio concluzie finală în acest moment. Deși respectăm rolul ICO în protejarea confidențialității în Regatul Unit, nu suntem de acord cu opiniile preliminare exprimate și intenționăm să răspundem oficial ICO în timp util”.
În 2019, firma a primit o amendă record de 5,7 milioane de dolari din partea Comisiei Federale pentru Comerț, pentru gestionarea defectuoasă a datelor copiilor.
De asemenea, a fost amendată în Coreea de Sud din motive similare.
În iulie, Comisia pentru comerț a Senatului SUA a votat pentru aprobarea unei măsuri care ar ridica la 16 ani vârsta la care copiii beneficiază de protecții speciale de confidențialitate online și ar interzice publicitatea direcționată către copii fără consimțământ.