Home » Lumea digitală » Șosele mai sigure și mai inteligente, cu tehnologie de la Agenția Spațială Europeană

Șosele mai sigure și mai inteligente, cu tehnologie de la Agenția Spațială Europeană

Publicat: 27.08.2022

Un acord semnat recent urmărește să extindă utilizarea tehnologiei spațiale a Agenției Spațiale Europene (ESA) pentru a face șosele mai sigure în Europa.

Direcția Navigație a Agenției a finalizat un Memorandum de Intenție cu ERTICO, organizația pentru Coordonarea Implementării Telematice a Transportului Rutier European, un parteneriat public-privat axat pe dezvoltarea, promovarea și conectarea sistemelor și serviciilor rutiere inteligente.

Colaborarea dintre ESA și ERTICO este menită să susțină și să promoveze dezvoltarea și comercializarea viitoarelor tehnologii mai durabile în sectorul transporturilor și în cel al mobilității.

Realizarea unei tranziții ecologice în acest sector este deosebit de importantă, deoarece reprezintă aproximativ 23% din emisiile globale de CO2, dintre care aproape jumătate, 45%, provin de la autoturisme și încă 30% de la camioane.

Creșterea utilizării spațiului pentru un viitor verde face parte din strategia ESA de a accelera utilizarea spațiului, scrie Tech Xplore.

Cum va contribui ESA la realizarea de șosele mai sigure?

„Memorandumul de astăzi reprezintă un mare pas înainte către șosele mai sigure și un sector de transport mai eficient și mai durabil în Europa prin utilizarea aplicațiilor și serviciilor spațiale”, comentează Javier Benedicto, directorul de navigație al ESA.

„Prin diferite activități, inclusiv proiecte cofinanțate europene, platforme de inovare și advocacy pentru cooperare internațională, membrii parteneri ai ERTICO aduc progrese în domeniul transporturilor de mai mult de două decenii”, spune Benedicto.

„Planurile cuprinzătoare ale ERTICO definesc un viitor în care vehiculele comunică între ele, cu drumurile pe care circulă și cu alte infrastructuri, dar evidențiază și nevoia fundamentală de informații omniprezente, precise și fiabile privind poziționarea, navigația și informațiile de sincronizare; pe scurt, PNT”, declară oficialul ESA.

„Acesta este focusul Programului de inovare și sprijin în navigație al ESA, NAVISP, astfel încât potențialul de sinergie este evident și enorm”, a continuat directorul.

Sisteme de navigația prin satelit

Implicând mulți dintre inginerii care au condus dezvoltarea sistemului european de navigație prin satelit Galileo, NAVISP analizează diferite tipuri de idei inteligente despre viitorul navigației: modalități de îmbunătățire a navigației prin satelit, sisteme de poziționare alternative și noi servicii și aplicații de navigație.

Programul este împărțit într-un trio de elemente: „Element 1” sprijină inovația în PNT, „Element 2” concentrându-se pe competitivitatea industrială, inclusiv pe tehnologii și servicii noi, iar „Element 3” este dedicat sprijinirii priorităților statelor membre participante, cum ar fi dezvoltarea zonelor naționale de testare PNT.

Proiectele NAVISP au abordat deja sistemele și serviciile rutiere inteligente în toate cele trei elemente ale programului.

Ce conțin planurile ESA pentru șosele mai sigure?

Aviația fiind cel mai sigur mod de transport, proiectul IMPACARS, din cadrul Element 1, a urmărit extinderea conceptului de „integritate” bazat pe aviație la automobile.

Proiectul Road Sounder, din cadrul Element 2, a implicat dispozitive low-cost care pot fi plasate la bordul vehiculelor pentru a monitoriza starea suprafețelor drumurilor.

În același timp, P-CAR, din cadrul Element 3, sprijină dezvoltarea unui laborator dedicat conducerii autonome, în Italia.

„Mai sunt multe de făcut în sprijinirea tranziției către șosele mai sigure și sisteme de trafic mai durabile în viitor, iar noul efort de cooperare de astăzi ajută la realizarea acestui lucru”, adaugă Rafael Lucas, șeful Biroului Programului Tehnic al NAVISP.

„Deoarece ERTICO unește atât de mulți actori diferiți (furnizori de servicii, companii de transport, instituții de cercetare, universități, autorități publice și industria de conectivitate, precum și producători de vehicule) această cooperare deschide un număr imens de puncte de plecare unice pentru cercetările viitoare, aducând munca noastră mai aproape de piață și crescând oportunitățile de comercializare ale aplicațiilor spațiale”, spune Lucas.

Ce este ERTICO?

ERTICO, fondată în 1991 la inițiativa mai multor lideri din industrie și a Comisiei Europene, este o organizație de parteneriat public-privat cu aproape 120 de membri, care conectează diferite sectoare din comunitatea sistemelor de transport inteligente.

„Planul nostru ‘Cooperative, Connected and Automated Mobility’ (CCAM) este un domeniu de interes major pentru noi”, explică Joost Vantomme, CEO al ERTICO.

„Acesta va permite reducerea erorilor umane, de departe cea mai mare cauză a accidentelor rutiere, prin funcții precum evitarea coliziunilor, avertismentele de părăsire a benzii de circulație și parcarea auto, precum și reglementarea fluxului de trafic pentru a maximiza utilizarea eficientă a combustibilului și pentru a preveni aglomerația, altfel inevitabilă, a drumurilor europene”, spune Vantomme.

Vehiculele viitorului

Un vehicul cu conducere asistată sau automată trebuie să fuzioneze datele de la mai mulți senzori, cum ar fi camere video, lidar, radar, unități de măsură inerțiale și kilometraje, prin wi-fi, 5G etc. Pentru o măsurare obiectivă a locației sale necesită, de asemenea, informații PNT omniprezente și continue.

Navigația prin satelit este folosită cel mai adesea pentru PNT, dar în unele medii, cum ar fi centrele aglomerate ale orașelor, semnalele pot fi întrerupte de clădiri înalte, pasaje joase sau reflexii nedorite numite „multipath”, astfel încât informațiile de poziționare pot fi pierdute exact atunci când sunt necesare. Prin urmare, mai multe proiecte NAVISP caută să aducă progrese în navigația prin satelit cu o varietate de surse PNT suplimentare.

Vă recomandăm să citiți și:

Un fan înfocat și-a implantat în mână cheia de la autoturismul Tesla

YouTube va lansa un serviciu de streaming video

De ce a fost vicepreședintele Samsung grațiat de președintele sud-coreean?

Cum au fost induși în eroare utilizatorii Google? Gigantul a primit o amendă de 43 de milioane de dolari

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Donald Trump insistă și spune că anexarea Groenlandei „va avea loc”
Donald Trump insistă și spune că anexarea Groenlandei „va avea loc”
Urme de dinozaur, descoperite pe o piatră dintr-o școală din Australia
Urme de dinozaur, descoperite pe o piatră dintr-o școală din Australia
Deși sunt „dezamăgiți”, britanicii anunță că nu vor riposta la tarifele impuse de SUA
Deși sunt „dezamăgiți”, britanicii anunță că nu vor riposta la tarifele impuse de SUA
Cuie înfipte în craniile oamenilor, ritualul șocant din Epoca Fierului
Cuie înfipte în craniile oamenilor, ritualul șocant din Epoca Fierului
Neutrinii ar putea fi cheia pentru studierea nucleului Soarelui
Neutrinii ar putea fi cheia pentru studierea nucleului Soarelui
Așa s-a scris ISTORIA! Legendarul Cristian Gațu, dezvăluiri în premieră despre cum a trecut prin furcile morții la JO 1972 și cum l-a pedepsit pe Gigi Becali
Așa s-a scris ISTORIA! Legendarul Cristian Gațu, dezvăluiri în premieră despre cum a trecut prin furcile morții la ...
Oamenii de știință au găsit 128 de sateliți noi în jurul lui Saturn
Oamenii de știință au găsit 128 de sateliți noi în jurul lui Saturn
Masculii unei specii de caracatițe paralizează femelele înainte de împerechere pentru a nu fi mâncați
Masculii unei specii de caracatițe paralizează femelele înainte de împerechere pentru a nu fi mâncați
Primele pisici domestice au ajuns în China în urmă cu 1.400 de ani, arată un studiu
Primele pisici domestice au ajuns în China în urmă cu 1.400 de ani, arată un studiu
Scurtă istorie a OZN-urilor: Suntem cu adevărat vizitați de extratereștri?
Scurtă istorie a OZN-urilor: Suntem cu adevărat vizitați de extratereștri?
Un salariu mai mare aduce mai multă satisfacție în viață, dar și mai mult stres
Un salariu mai mare aduce mai multă satisfacție în viață, dar și mai mult stres
Oamenii care petrec foarte mult timp pe rețelele sociale sunt mai expuși la afecțiuni psihiatrice
Oamenii care petrec foarte mult timp pe rețelele sociale sunt mai expuși la afecțiuni psihiatrice
Conspirații cu Gen. Emil Străinu – o nouă ediție captivantă, joi, de la 22:00
Conspirații cu Gen. Emil Străinu – o nouă ediție captivantă, joi, de la 22:00
Test de cultură generală. Cât de mari sunt inelele planetei Saturn?
Test de cultură generală. Cât de mari sunt inelele planetei Saturn?
Astronomii au descoperit patru planete care orbitează una dintre cele mai apropiate stele de Pământ
Astronomii au descoperit patru planete care orbitează una dintre cele mai apropiate stele de Pământ
Primul om din lume care a trăit cu o inimă artificială mai mult de 100 de zile
Primul om din lume care a trăit cu o inimă artificială mai mult de 100 de zile
India și Congo ar putea semna un acord de aprovizionare cu cobalt și cupru
India și Congo ar putea semna un acord de aprovizionare cu cobalt și cupru
Două noi medicamente pot ajuta pacienții cu Alzheimer să fie independenți mai mult timp
Două noi medicamente pot ajuta pacienții cu Alzheimer să fie independenți mai mult timp