Reciclarea smartphone-urilor a progresat, dar mai sunt multe aspecte de rezolvat
Producătorii au promis că vor fi mai atenți atunci când vine vorba de recondiționarea și de reciclarea smartphone-urilor, răspunzând presiunilor din partea activiștilor pentru mediu.
AFP a discutat cu delegații la Mobile World Congress (MWC) de la Barcelona pentru a afla ce progrese au fost făcute și ce s-ar mai putea face pe viitor, notează TechXplore.
După un debut în forță la începutul anilor 2010, sectorul a luat amploare în ultimii ani, atât în ceea ce privește modelele recondiționate care pot fi reintroduse pe piață, cât și în ceea ce privește reciclarea materialelor plastice și a metalelor rare din care sunt produse telefoanele.
Reciclarea smartphone-urilor este în creștere
Potrivit Persistence Market Research, 11% dintre smartphone-urile vândute la nivel mondial sunt modele recondiționate, un procentaj mai mic decât al altor produse electronice, dar care este în creștere.
Această tendință de creștere se datorează „îmbunătățirilor în metodele de reparare a smartphone-urilor, de clasificare, de colectare și de vânzare online/offline”, a declarat PMR.
„Din ce în ce mai mulți producători pun în aplicare programe pentru reciclarea smartphone-urilor din cauza presiunilor date de reglementări și a presiunii din partea consumatorilor”, a declarat Thomas Husson, analist principal la Forrester.
„Suntem în continuare la cote mici, dar numerele încep să crească”, a adăugat el.
Însă acest progres nu este suficient pentru activiștii de mediu.
Care este starea reciclării actuale?
„Din toate deșeurile electronice doar 20% sunt reciclate, când în realitate am putea recupera mult mai mult”, a spus Claudia Bosch, de la grupul catalan de campanie pentru justiție socială Setem.
„Am putea face mult mai mult”, a spus Bosch, care organizează și Mobile Social Congress, care este axat pe probleme legate de drepturile omului și sustenabilitate și care se desfășoară în paralel cu evenimentul principal MWC.
O mulțime de companii au apărut în ultimii ani și s-au implicat și în reciclarea smartphone-urilor.
Printre acestea se numără Back Market, care vinde produse electronice recondiționate; Fairphone, care produce unul dintre cele mai reparabile smartphone-uri din lume; și Recommerce, care vinde smartphone-uri, tablete și console de jocuri recondiționate.
Acum chiar și jucătorii importanți din industria smartphone-urilor intră în această parte a pieței. Apple și Samsung s-au angajat să-și crească cota de produse reciclate și acum au propriile operațiuni de reciclare.
„Capacitatea de a recicla smartphone-urile a devenit un factor important pentru toți producătorii, dar și pentru operatori. Imaginea lor este în joc și toată lumea încearcă să iasă în evidență”, a spus Thomas Husson.
Astfel, la Barcelona, furnizorul de telefonie britanic Vodafone a anunțat un parteneriat cu Recommerce pentru reciclarea modelelor sale vechi.
Iar anul trecut, operatorul francez Orange s-a angajat să crească ponderea telefoanelor recondiționate vândute în magazinele sale de la 2-10%.
Ce va aduce viitorul?
Analiștii din industrie se așteaptă ca sectorul să înregistreze o creștere puternică pe fondul cererii tot mai mari de produse „verzi” din partea consumatorilor. Rata de încetinire a introducerii de funcții cu adevărat inovatoare pe smartphone-uri face, de asemenea, piața de recondiționate mai atrăgătoare.
Analiștii de la Mordor Intelligence se așteaptă ca piața de smartphone-uri recondiționate să crească cu 10% pe an de acum până în 2027, cu o creștere accentuată pe piața asiatică, în special în India și Indonezia.
În mod similar, Persistence Market Research se așteaptă ca cifra de afaceri a pieței de telefonie mobilă să crească de la 49,4 miliarde de dolari (44,9 milioane de euro) înregistrate în 2020, la 143,8 miliarde de dolari în 2031.
Nu toate veștile sunt bune în ceea ce privește reciclarea smartphone-urilor
Chiar dacă analiștii sunt optimiști, există o serie de obstacole, inclusiv probleme tehnice, cum ar fi colectarea deșeurilor. Căci, pentru ca reciclarea să fie eficientă, trebuie să existe o organizare eficientă în spatele ei, a spus Husson. Dar și alte probleme îi pot face pe consumatori să ezite.
„Din ce în ce mai multe telefoane recondiționate sunt vândute cu garanție. Dar există întotdeauna îngrijorare în rândul consumatorilor, care au îndoieli cu privire la performanța produsului”, a spus Husson.
Iar practicile comerciale ale producătorilor și ale operatorilor înșiși nu favorizează întotdeauna piața de recondiționări, susține Bosch.
„Există o cultură a consumerismului care ne bombardează constant cu noi oferte, noi inovații… Există o mare cantitate de marketing care ne împinge să aruncăm lucruri, să le schimbăm cu altele noi”, spune Thomas Husson, analistul Forrester.
Acest marketing agresiv este un paradox, având în vedere încercările principalilor jucători de pe piață de a promova un mesaj cu privire la mediu.
„Dacă ne pasă cu adevărat de planetă, trebuie să ne concentrăm pe durabilitatea produsului”, a spus Husson.
Dar asta, a adăugat el, merge împotriva modelului economic dominant, în care producătorii îi determină pe consumatori să-și înlocuiască regulat telefoanele cu modele noi, o practică adesea subvenționată de către operatori.
Vă recomandăm să citiți și:
Compania românească Metagame, achiziționată de Fortis
O nouă criză de semiconductori ar putea fi cauzată de conflictul creat de Rusia în Ucraina
Piața criptomonedelor ar putea fi reglementată în România
O treime dintre paginile web de phishing își încetează activitatea după doar o zi