Alin Chiriac: „Copiii sunt foarte ușor de manipulat în mediul online”
Alin Chiriac este un antreprenor tânăr și hotărât care a ales să își canalizeze muncă și energia pentru a aduce plusvaloare în societate în care trăiește. Așa a apărut Adfaber, un ONG care susține alfabetizarea tehnologică indiferent de vârstă (de la puști de 6 ani care învață să folosească un limbaj de programare, până la bunicul care descoperă cum să țină online legătura cu cei din familie) și alăturarea dintre educație și tehnologie (felurile în care tehnologia poate îmbunătăți procesul de predare și învățare).
Ultimul an i-a arătat cu atât mai mult de ce avem nevoie de tehniologie în viața noastră și cum ne poate ea ajuta să creștem, să socializăm, să păstrăm legătura cu cei apropiați, toate astea în timp ce stăm în siguranță acasă.
Ăsta a fost momentul în care Alin și-a pus problema altor pericole pe care le întâmpinăm cu toții: pericolele online. Și cum cei mai expuși sunt copiii, proiectul Eroii Internetului a venit firesc. O platformă pe care părinții și profesorii pot găsi un ghid gratuit care să-i ajute să își țină copii în siguranță online, dar și să le ofere noțiuni de bază pentru a se proteja singuri atunci când navighează pe net.
Mai jos vă prezentăm un interviu cu Alin Chiriac care avertizează asupra pericolelor la care sunt expuși copiii în mediul online și cum pot fi combătute aceste situații, în primul rând prin învățarea părinților și cadrelor didactice.
Care crezi că este diferența dintre generații în ceea ce privește comportamentul online? Sunt adolescenții și preadolescenții mai duri unii cu alții online?
Cred că facem multe lucruri în viață prin imitație. Iar mediul online îți dă acces la extrem de multe situații, persoane și personalități pe care le poți imita. Din păcate de cele mai multe ori ies în față comportamentele șocante, negative care se viralizează ușor. În plus, pentru că nu mai există o interacțiune față în față, de foarte multe ori tinerii trăiesc cu impresia că vorbesc cu un avatar, ceea ce amplifică și mai mult comportamentul lor uneori agresiv.
Securitatea online a copiilor trebuie să vină dinspre adulți, dar aici se pune problema alfabetizării tehnologice a părinților și profesorilor, la ce nivel sunt aceștia?
Pandemia adus cu sine o adopție accelerată a tehnologiei, iar în această perioadă am asistat la o alfabetizare digitala forțată, în special din partea profesorilor și părinților.
Sfaturi: cum să te protejezi în fața pericolelor online
Într-adevăr până acum părinții au oferit tableta sau telefonul ca un substitut pentru atenție. Foarte puțini s-au gândit că și în mediul online sunt pericole pentru copii, lucruri care îi pot afecta, mult mai multe pericole chiar decât cele din viața reală.
Deși profesorii au văzut impactul negativ pe care îl are lipsa de educație asupra unor copii în mediul online, nu au avut cadrul de discuții cu aceștia. Au considerat că e mai mult o problemă a părinților și poate a unor specialiști cum ar fi consilierii psihologici.
Acum însă, cu ajutorul programului Eroii Internetului și părinții și profesorii beneficiază de toate resursele pentru a se actualiza ei în primul rând, și apoi pentru a avea acele discuții extrem de importante cu elevii.
Care este principala greșeală pe care o fac părinții în legătură cu securitatea online a copiilor?
Principala greșeală pe care o fac părinții este lipsa de implicare în ceea ce face copilul în mediul online. Ei nu știu cine le influențează viața copilului lor, cu cine intră în contact și ce vorbește, nu știu ce platforme și ce impact au acestea asupra lui, nu știu ce jocuri joacă sau ce limbaj este folosit în acele jocuri.
Pentru că au început prin a oferi tehnologia doar cu scop de entertainment copilului, acum le este foarte greu să o vadă ca pe un mijloc de amplificare a educației Și nu știu cum să ghideze copilul în acest sens. Mai important este că nu conștientizează pericolele și nu știu cum să-l ferească pe copil de pericolele din mediul online.
Eroii Internetului le oferă complet gratuit părinților și profesorilor resurse pentru a-i educa pe elevi în ceea ce privește securitatea online. Cum a fost primită platforma? Există deschidere în rândul părinților și mai ales al profesorilor?
Profesorii sunt în acest moment cel mai mare aliat al programului pentru că resursele descoperite aici sunt unice. Este programul care duce educația cu privire la securitatea digitală a elevilor la un alt nivel. În momentul acesta mii de profesori din toată țara participă la trainingurile gratuite Adfaber și beneficiază de resurse pe care le pot folosi cu ușurință la clasă și chiar în situații specifice.
Părinții pe de altă parte se implică în funcție de impactul pe care lipsa educației l-a avut asupra familiei. Ne contactează părinți care nu înțeleg unde se duc lunar din cont niște bani după ce au cumpărat ceva într-un anume joc. Descoperă astfel că acel cont din joc a fost spart și cineva îl folosește pentru a face cumpărături pentru el. În alte situații părinții se trezesc cu website-uri de denigrare la adresa copiilor lor, și nu au nicio idee despre cum ar putea să reacționeze sau cum ar putea să-l ajute pe copil.
Ai auzit din partea copiilor peripeții online care ar fi putut fi evitate cu puțină educație în securitatea cibernetică?
De când am început programul aflăm lucruri care nu credeam că sunt posibile la o vârstă atât de fragedă. Doar câteva elemente minime de educație de corelare a situațiilor din viața reală cu cele din mediul online ajută enorm părinții, profesorii, dar mai ales elevii. Cel mai recent caz este cel al unei eleve de clasa a cincea care are un website, și un profil creat special pentru a o denigra.
Pericolele și capcanele online sunt aceleași indiferent de vârstă – conturi false, cyberbullying, invadarea intimității, fake-news etc. -, însă cum sunt ele gestionate de copii? Au copiii capacitatea de a trece peste ele fără a rămâne cu traume pe termen lung?
Exact aici vine programul și efortul nostru la Adfaber. Încercăm să amplificăm această conștientizare a adulților că nici măcar noi nu știm tot ce se petrece în mediul online, nu știm acele colțuri ale internetului în care nu ne-am dori să ajungă copiii mai ales de la o vârstă fragedă.
Și atunci cum am putea lăsa pe umerii unor copii situații care sunt greu de gestionat de către adulți?
Și care sunt principalele unelte pe care le pot folosi părinții pentru a le oferi siguranță pe internet?
Pe EroiiInternetului.ro părinții găsesc un ghid pentru familii care îi ajută să își protejeze copiii și familia. Găsesc de asemenea aplicații care să îi ajute și pe ei și pe copii să gestioneze dispozitivele, să partajeze informații ținând cont de anumite elemente minime de siguranță.
Îi așteptăm pe părinți și la workshopurile gratuit organizat de Adfaber. În doar o oră le oferim acces și le explicăm zeci de resurse pe care le au la îndemână și pe care le pot implementa imediat.
Cum le explicăm copiilor că mediul online poate crea uneori „o bulă” în care întâlnești doar materiale care îți confirmă părerea? Fenomen care poate duce la intoleranță pentru că nu ești expus la diversitatea de opinii, atitudini etc.
În programa pe care o propunem profesorilor, elevii au diferite scenarii la clasă care îi provoacă sa analizeze și să gândească critic. Ei înțeleg conceptul de încadrare, framing în engleză, și învață că persoana care prezintă o informație online lasă să se vadă doar acea parte a informației pe care își dorește ea ca tu să o percepi, sau tu să o înțelegi. De asemenea elevii învață să facă diferența între opinie personală și expertiza cuiva sau cum să verifice sursele, și să își dea seama dacă acea sursă este de încredere. Învață și că este bine să citești și informații ce contravin așteptărilor tale dacă acestea vin dintr-o expertiză sau o sursă sigură.
Unii părinți consideră că cei mici – deși au un dispozitiv cu acces la internet (tabletă sau telefon) – nu au ajuns încă la vârsta la care să li se vorbească despre fake-news de exemplu. La câți ani este un copil pregătit să înțeleagă noțiuni de securitate online?
Este bine să avem această discuție cat mai devreme pentru că singurul moment în care putem schimba cu adevărat ceva în comportamentul copilului și în capacitatea lui de acceptare a anumitor informații este intervalul de vârstă 6-14 ani. În acest interval există încă o autoritate morală a părintelui, a profesorului, a învățătorului. După acest moment elevii acceptă mai greu sfaturile venite din partea adulților pentru că îi privesc pe aceștia ca fiind depășiți de tehnologie. Educația începe devreme și începe acasă în primii șapte ani, la fel și în mediul online: aveam 14 ani în care să îi învățăm pe copii câteva elemente minime de siguranță în mediul online dar și de comportament.
Care este cea mai mare provocare în securitatea online pentru copii – diferită de cea pentru adulți?
Copiii în mediul online sunt foarte ușor de manipulat. Fiecare persoană mai puțin educată poate fi ușor manipulată în mediul online. Însă pe lângă situațiile care au un impact direct asupra veniturilor unor familii precum date furate sau conturi sparte, cea mai mare provocare pentru copii este fenomenul Bullying în mediul online. Copiii au la îndemână extrem de multe resurse și abilități pentru amplifica acest fenomen.
Avem deja exemple de copii care nu numai că nu mai vor să meargă la școală, dar unii nu vor să iasă din casă, nu vor să mai locuiască în orașul lor. Da, avem și situații în care copii buni s-au sinucis.
Faci antreprenoriat în domeniul educației tehnologice, care sunt acele obiective ideale la care ai vrea să ajungi? Cât de repede se schimbă această lume?
Îmi place să repet frecvent că: avem smartphone, smart house, smart car, smart city, așa că este extrem de important ca și noi și educația, să ținem pasul cu această evoluție.
Noi reușim prin cluburile de programare să ducem un copil de la primii lui pași cu tehnologia, cu un computer, la acel nivel în care se poate angaja în domeniu sau poate să-și construiască singur un proiect al lui.
Mi-aș dori ca și educația să își îndrepte atenția către competențe tenologice și să construiască o învățare pentru a dobândi acele competențe necesare secolului 21. Dar până ajunge acolo sistemul de educație, noi ne propunem să construim programe și proiecte care rezolvă această lipsă.
Vă recomandăm să citiți și:
Predicțiile pentru atacurile cibernetice și securitatea online din anul 2021
Cele mai multe breșe de securitate în domeniul informatic au fost înregistrate în 2020
Opt sfaturi pentru a face mai sigură exprimarea în mediul online