Avertisment pentru utilizatorii de carduri. Cea mai recentă metodă de fraudă cibernetică

04 03. 2021, 00:00
Sursa foto: Pixabay

Poliția Română, Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) și Asociația Română a Băncilor (ARB) atrag atenția cu privire la incidentele recente de securitate cibernetică de tip fraudă, distribuite prin intermediul unor site-uri de anunțuri generaliste din România.

Instituțiile lansează și o campanie de conștientizare menită să protejeze clienții împotriva fraudelor online.

Se recomandă persoanelor care au postat anunțuri de vânzare pe site-uri să nu comunice datele de pe card, acestea fiind confidențiale și folosite exclusiv pentru achiziții și nu pentru încasări. Utilizatorii sunt sfătuiți să verifice toate detaliile înainte de a efectua o tranzacție.

Cum acționează atacatorii

Mecanismul utilizat este unul dual, atacatorii țintind atât cumpărătorii, cât și vânzătorii din platformă. Metoda de atac implică contactarea utilizatorilor și redirecționarea lor către alte soluții de tip chat, de regulă WhatsApp.

Următorul pas este convingerea potențialei victime de a furniza datele de pe card, în urma accesării unui link nelegitim transmis de atacatori. Astfel, sunt obținute toate datele cardului, inclusiv parolele de securitate cu care efectuează o primă tranzacție de tip transfer (care va debita contul de card al vânzătorului), iar ulterior le utilizează pentru alte tranzacții frauduloase, potrivit Mediafax.

Recomandări pentru utilizatorii de carduri

Pentru a se proteja împotriva fraudelor, este necesar ca utilizatorii de carduri să respecte următoarele recomandări: să nu comunice nimănui PIN-ul, datele înscrise pe card inclusiv codul CVV2/CVC2, date personale de identificare, orice alte informații de securitate aflate pe carduri sau parolele de securitate utilizate în tranzacționare; Angajații băncilor nu vor solicita niciodată divulgarea acestor informații indiferent prin ce mijloace se primește solicitarea – e-mail, SMS, apeluri telefonice sau la servicii financiare furnizate de bancă la distanță; să nu furnizeze niciodată datele de acces la Internet/Mobile Banking; datele înscrise pe card trebuie cunoscute exclusiv de titular și trebuie completate doar când acesta efectuează cumpărături online pe site-uri securizate; să nu deschidă atașamentele din e-mail-urile primite de la persoane necunoscute; să nu intre pe link-uri primite prin e-mail-uri necunoscute sau nesolicitate; să nu instaleze aplicații din surse necunoscute și programe necertificate descărcate de pe website-uri dubioase; să aibă instalat un program antivirus bun și actualizat și să actualizeze permanent sistemul de operare.

De asemenea, utilizatorii trebuie să nu mai introducă alte coduri și să anunțe imediat banca emitentă în cazul în care observă în browser imagini suspecte care nu corespund cu cele din paginile web ale băncii, apariția unor ferestre „pop-up” care solicită introducerea de date confidențiale sau că nu se pot autentifica în pagina de Login de la prima încercare, întrucât s-ar putea să devină victima unui atac informatic.