Opt sfaturi pentru a face mai sigură exprimarea în mediul online oferite de Kaspersky, în condițiile în care milenialii petrec mai mult de 7 ore pe zi online, dar numai 36% dintre ei sunt conștienți că ar trebui să își consolideze abilitățile de securitate.
Transmiterea neglijentă a informațiilor pe internet poate avea consecințe negative: odată ce comentariile, fotografiile sau alt conținut personal sunt vizibile pentru mai mulți oameni, utilizatorii respectivi primesc, de obicei, atenție – dar nu întotdeauna numai atenția dorită, arată Kaspersky.
Informațiile se răspândesc extrem de rapid pe internet în comparație cu lumea fizică și, odată postate online, sunt aproape imposibil de eliminat. Prin urmare, măsurile adecvate pentru a proteja datele cu caracter personal ar trebui să fie parte integrantă a oricărei prezențe online.
Conștientizarea securității este, adesea, la un nivel mult prea scăzut atunci când sunt utilizate serviciile online, așa cum arată un studiu Kaspersky: în medie, milenialii petrec mai mult de 7 ore pe zi online, dar 36% sunt conștienți că ar trebui să își consolideze abilitățile de securitate. 37% cred că sunt prea neinteresanți pentru a deveni victimele unei infracțiuni cibernetice.
Acest lucru s-ar putea dovedi o mare greșeală, având în vedere prețul scăzut al achiziționării de date importante pe dark web, care subliniază prevalența criminalității informatice: de exemplu, fișele medicale variază de la 1 $ până la 30 $, iar scanurile pașapoartelor, de exemplu, costă între 6 și 15 $. Cu toate acestea, utilizarea abuzivă a informațiilor sensibile este doar unul dintre pericolele care ar putea fi urmate de consecințe în viața reală pentru utilizatorii de internet. Dezanonimizarea publică a unei persoane pe Internet, fenomen cunoscut sub numele de doxing, poate avea, de asemenea, consecințe semnificative, după cum arată aceste exemple: După dezvăluirea informațiilor private, un jurnalist de la Pitchfork, o revistă de muzică americană, a primit numeroase amenințări pe Twitter, inclusiv sugestii pentru a-i ‘arde casa’. Fanii lui Taylor Swift s-au plâns de o recenzie a ultimului album al cântăreței, care nu a fost suficient de pozitivă, și au publicat în online numărul de telefon și adresa de domiciliu a celui care a făcut recenzia”, transmite compania de securitate cibernetică.
În acest context, Vladislav Tushkanov, expertul în confidențialitate al Kaspersky, recomandă conștientizarea nevoii de securitate online și tratarea cu atenție a datelor personale pe internet: „Internetul este un loc minunat, care ne-a oferit oportunități de a ne exprima individualitatea mai mult ca niciodată. Dar, la fel ca în orice altă situație, trebuie să abordăm acest lucru în mod responsabil.
Când acordați o atenție sporită confidențialității online și controlați informațiile disponibile pe Internet despre dumneavoastră, trebuie să respectați două principii majore: să știți exact care sunt detaliile pe care ceilalți le știu despre dumneavoastră și să eliminați ce puteți din aceste informații.
În prezent avem numeroase instrumente care îi ajută pe utilizatori să își reia dreptul la confidențialitate sau cel puțin să aibă un anumit nivel de control asupra informațiilor pe care le partajează – sau pe care le-au distribuit în trecut. Profitați de ele”.
• Căutați pe Google informații despre propria persoană. Dacă știți ce informații despre dumneavoastră sunt disponibile public înțelegeți ce poate fi folosit împotriva voastră. Dacă numele nu este popular, vă puteți abona la notificările de la Google pentru a afla dacă/când apare ceva despre dumneavoastră în mediul online.
• Încercați așa-numitele motoare de căutare pentru persoane care permit verificări de fond pentru persoanele care utilizează date web deschise sau înregistrări guvernamentale. Publicarea acestui tip de informații în mediul online ar putea fi ilegală în funcție de țară, astfel încât disponibilitatea acestor site-uri web diferă în diferite jurisdicții.
• Examinați postările de pe rețelele de socializare: verificați dacă există etichete geografice ale locurilor în care vă aflați frecvent, cum ar fi casa sau biroul dumneavoastră sau fotografii care le pot dezvălui locațiile. Verificați setările de confidențialitate și folosiți opțiunea de a ascunde postări mai vechi, care pot conține informații sensibile, de exemplu, numele rudelor dumneavoastră.
• Utilizați soluții care împiedică aplicațiile să urmărească excesiv dispozitivele dumneavoastră.
• Dacă credeți că informațiile personale distribuite pe internet pot fi folosite împotriva dumneavoastră, încercați să scăpați de ele. În cazul rețelelor sociale, este de obicei relativ ușor: fie eliminați postările cu date private, fie vă faceți profilul privat.
• Țineți cont că, pe lângă rețelele sociale în sine, există multe alte aplicații care au o componentă socială și pot dezvălui informații personale, de la limbi pe care le învățați până la nivelul dumneavostră de activitate sexuală. Acordați o atenție specială aplicațiilor care înregistrează un fel de geodate, cum ar fi aplicațiile de urmărire a condiției fizice. Verificați dacă contul personal creat pe astfel de aplicații este privat.
• Evaluați ce servicii ați folosit – magazine online, diverse aplicații de socializare, aplicații de check-in și așa mai departe. Dacă nu le mai folosiți sau nu doriți ca informațiile personale să apară oriunde, solicitați ștergerea datelor din aceste aplicații. În caz contrar, verificați dacă site-ul are un formular de reclamație sau de eliminare a informațiilor și utilizați-l. Dacă nu, încercați să contactați direct administratorii. Dacă jurisdicția din țara dumneavostră are legi stricte privind confidențialitatea datelor, cum ar fi GDPR sau CCPA, este mai ușor pentru un serviciu să vă elimine datele decât să se confrunte cu un organism de reglementare și cu amenințarea cu amenzi uriașe.
• Dacă unele informații sunt imposibil de eliminat de la sursă, puteți solicita motorului de căutare să elimine link-urile către site-urile web care conțin datele dumneavoastră private din rezultatele căutării, exercitând așa-numitul drept la uitare. Dacă puteți face acest lucru sau nu, depinde de motorul de căutare și jurisdicție.