Noi reglementări în sfera digitală, inclusiv sancţiuni pentru companiile online, propuse de Comisia Europeană

17 12. 2020, 13:00
Sursa foto: Unsplash

Comisia Europeană a propus, marţi, o serie de măsuri în domeniul digital, vizând principalele companii online active la nivelul Uniunii Europene, care riscă o serie de sancţiuni dacă încalcă drepturile cetăţenilor sau reglementările concurenţiale.

„Comisia Europeană a propus astăzi o reformă ambiţioasă în spaţiul digital, un set complet de noi reguli pentru toate serviciile digitale, inclusiv pentru reţelele de socializare online, pentru zone ale pieţei online şi pentru alte platforme care operează în Uniunea Europeană: Legea Serviciilor Digitale şi Legea Pieţelor Digitale”, anunţă Executivul UE, într-un comunicat postat pe site-ul propriu.

„Valorile europene sunt în centrul ambelor propuneri. Noile reglementări vor proteja mai bine consumatorii şi drepturile acestora în sfera online, urmând să conducă la pieţe digitale mai corecte şi mai deschise pentru toată lumea”, subliniază Comisia Europeană.

Organizăm spaţiul digital pentru următoarele decenii

„Noile reglementări vor interzice condiţiile incorecte impuse de platforme online (…). Cele două propuneri se află în centrul ambiţiei Comisiei Europene în privinţa Deceniului Digital European”, precizează instituţia.

„Multe platforme online au ajuns să joace un rol central în vieţile cetăţenilor şi companiilor noastre, chiar şi în societate ori democraţie. Prin propunerile de astăzi, organizăm spaţiul digital pentru următoarele decenii. Cu reglementări armonizate, cu obligaţii stipulate, cu o mai bună monitorizare, aplicare rapidă şi sancţiuni pentru descurajarea anumitor practici, ne vom asigura că toată lumea care oferă şi utilizează servicii digitale în Europa beneficiază de securitate, încredere, inovare şi oportunităţi de afaceri”, a declarat Thierry Breton, comisarul UE pentru Piaţa Internă.

Printre măsurile prevăzute de Legea Serviciilor Digitale se numără:

  • reguli de eliminare a produselor ilegale, serviciilor ilegale şi conţinutului ilegal din sfera online;
  • garanţii pentru utilizatorii al căror conţinut a fost şters din greşeală de platformele digitale;
  • noi obligaţii ale marilor platforme online, inclusiv transparenţă privind publicitatea şi algoritmii folosiţi pentru recomandarea conţinutului;
  • noi prerogative în monitorizarea platformelor digitale.

Cum va fi aplicată Legea Pieţelor Digitale

„Platformele care ating peste 10% din populaţia UE (45 de milioane de utilizatori) sunt considerate sistemice şi fac obiectul anumitor obligaţii pentru controlul propriilor riscuri, dar vor fi monitorizate şi de o nouă structură de supraveghere. Acest nou cadru de responsabilitate va fi format dintr-un Consiliu al coordonatorilor serviciilor digitale, cu atribuţii speciale ale Comisiei Europene, inclusiv cu posibilitatea de supraveghere a marilor platforme digitale şi de a le sancţiona direct”, subliniază Executivul UE, potrivit Mediafax.

Legea Pieţelor Digitale li se va aplica principalilor furnizori de servicii digitale care riscă să aibă practici incorecte, precum motoarele de căutări online, reţelele de socializare online sau companiile intermediare. Proiectul prevede sancţiuni de până la 10% din cifra de afaceri a companiilor online, interzicerea practicilor incorecte precum oprirea unui utilizator să dezinstaleze softuri ale aplicaţiilor preinstalate sau chiar, în cazul repetării unor nereguli, măsuri structurale, precum potenţiala separare a anumitor activităţi de afaceri.

Propunerile Comisiei Europene vor intra în dezbaterea Parlamentului European şi Consiliului UE, prin procedură legislativă normală. Dacă vor fi aprobate, noile reglementări se vor aplica în toate ţările Uniunii Europene.