Descoperă lumea de mâine – cum se mută afacerile în online
Începând de la micii retaileri şi ajungând până la mari comanii, producători de top şi lanţuri de magazine, cam orice afacere pune tot mai mult accent pe mediul online, schimbând, puţin câte puţin, filozofia propriului business prin adaptarea la noul context de piaţă. Consumatorul de produse şi servicii, aflat mereu în centrul atenţiei, trăieşte astăzi într-o lume în care online-ul este impregnat tot mai puternic în viaţa sa de zi cu zi, de la informare şi decizii de cumpărare, până la achiziţia propriu-zisă, prin prisma comerţului electronic.
Însă internetul nu înseamnă numai relaţia cu clientul final, cu utilizatorul individual. Internetul este factorul care permite o nouă ordine în business în procesele de achiziţie, cercetare, dezvoltare. Mediul online este locul în care se găsesc rapid furnizori de produse şi servicii, multe contracte se pot încheia chiar la distanţă pe o piaţă globală. Tehnologia permite astăzi economisire de timp şi acces la resurse foarte ieftine, deci eficienţă nesperat de mare în producţie. Până şi în sectorul resurselor umane se poate constata o schimbare majoră generată de mediul online. Recrutarea se face de la distanţă, se pot face chiar şi interviuri video online, teste de competenţă etc. În paralel, există tot mai mulţi oameni care lucrează de acasă, ceea ce aduce avantaje atât angajaţilor, cât şi angajatorilor – aceştia din urmă fac economii consistente şi pot constata chiar creşteri ale randamentului.
Evident însă, internetul înseamnă pentru business acel click în care clientul face o achiziţie. Poate fi vorba despre cumpărături online fără interacţiune directă cu un factor uman (deci 100% online) sau ne putem referi la forme de tip catalog virtual, platforme de e-commerce B2B, metode prin care se realizează informarea şi de unde se porneşte la partea de contractare, eventual şi negociere. Odata cu evolutia noilor tehnologii, costurile pentru lansarea unui magazin online au scazut destul demult se arata intr-un articol publicat pe blogul thc.ro, o companie romaneasca specializata in oferirea de solutii de gazduire web.
Retailul clasic se tot reinventează, însă presiunea online-ului se simte categoric, cu precădere în pieţele dezvoltate. Până şi lumea divertismentului capătă proporţii tot mai mari pe internet – platforme de filme şi seriale în dauna cinematografelor, jocuri online în dauna locaţiilor de entertainment offline, pentru toate categoriile de vârstă, de la copii la adulţi. Datele arată că încă din 2018, în Statele Unite ale Americii se observa o problemă majoră pentru multe lanţuri de magazine şi centre comerciale de tip mall.
Oamenii folosesc din ce în ce mai mult internetul pentru a face cumpărături, în SUA branduri precum Amazon reprezintă un fenomen care cucereşte rapid toată populaţia. Mii de magazine fizice de top s-au inchis anual în ultimii ani, iar trendul este evident şi pentru anii următori. Ne referim inclusiv la magazine precum Macys, Sears sau JCPenney. Multe start-up-uri inovative, care s-au bazat pe mediul online pe diverse nişe, inclusiv fashion, mobilier, decoraţiuni, electroIT, au ajuns să lovească puternic lanţurile de magazine tradiţionale. Rezultatul: reţelele offline şi-au restrâns activitatea, unele au dispărut sau sunt pe cale de a ajunge să închidă, iar altele fac eforturi masive pentru a recupera timpul pierdut şi pentru a se relansa ca branduri axate semnificativ pe mediul online.
Conform Cowen Research, între anii 1970 şi 2015 numărul de malluri din Statele Unite ale Americii a crescut de două ori mai mult decât numărul populaţiei. Este de aşteptat ca unele mall-uri să se închidă, iar altele să aibă tot mai multe dificultăţi în a atrage clienţi, diminuând inclusiv nivelul chiriilor percepute. Despre industria online… numai date pozitive, în aproape orice stat din lume! În România, la fel ca în alte ţări în curs de dezvoltare, internetul prezintă o ascensiune puternică an de an, recuperând din diferenţa faţă de statele dezvoltate. Se schimbă obiceiuri de cumpărare, oamenii aleg să facă achiziţii de la distanţă, dovadă fiind şi cifrele din domeniul curieratului rapid, care la rândul său a cunoscut o dezvoltare puternică şi o creştere a calităţii serviciilor, cu tot mai multă tehnologie asociată.
Utilizarea internetului este cea mai răspândită în America de Nord, precum şi în Europa de Nord şi de Vest, cu o penetrare de peste 90%. În ţara noastră, ANCOM anunţa în 2019 că există 5,1 milioane de linii fixe de internet, din care 2 milioane sunt fibră optică până în casă. În plus, în 2018 existau deja 19,9 milioane conexiuni la internet mobil, dintre care peste 10 milioane de conexiuni 4G. Între timp, aceste date au crescut cu siguranţă, iar tehnologia 5G va deschide o nouă eră.
Toată lumea foloseşte internetul, orice ai vinde sau orice ai vrea să cumperi, cealaltă parte a unei tranzacţii este deja acolo, online, pe o piaţă cu acces instant! În calitate de companie, este şi foarte simplu să deschizi un magazin online. Cu o investiţie mică uşor de amortizat, totul este mult mai puţin complicat decât în mediul offline, unde riscurile sunt pe măsura bugetelor necesare la start. Tot mai multe afaceri în mod tradiţional cunoscute ca afaceri de retail offline testează internetul şi se bucură rapid de rezultate, având curaj să intre şi mai puternic în această nouă lume a retailului. În paralel, investitori vizionari lansează platforme şi aplicaţii 100% online, care „muşcă” tot mai semnificativ din cotele de piaţă ale companiilor deja existente.