Potrivit ANCOM, cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative raportate către Autoritate în 2017 au fost cele de telefonie mobilă şi SMS (peste 6,1 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (peste 3 milioane de conexiuni afectate), telefonie fixă (peste 1 milion de conexiuni afectate) şi internet fix (aproximativ 1 milion de conexiuni), cele mai puţine conexiuni afectate fiind cele de retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 250.000), scrie Mediafax.
„Conform raportărilor furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, a crescut cu 20% numărul incidentelor de securitate apărute în anul 2017 faţă de anul 2016, dar a scăzut semnificativ – cu aproape 38% – numărul mediu al conexiunilor afectate de fiecare incident în parte. Ca şi în anii precedenţi, cele mai afectate de aceste incidente de securitate sunt conexiunile de servicii mobile (telefonie şi internet mobil)”, a declarat Sorin Grindeanu, preşedintele ANCOM.
Autoritatea mai precizează că incidentele care au afectat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în 2017 s-au înregistrat 334 de incidente cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, afectând în total peste 10 milioane de conexiuni.
„Potrivit datelor raportate de furnizori către ANCOM, anul trecut un incident cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice a afectat în medie 29.755 de conexiuni, cu 38% mai puţine faţă de anul 2016 (cu o medie de 47.859 conexiuni afectate de un singur incident)”, arată comunicatul.
„Durata medie a unui incident semnificativ a fost de aproximativ 8 ore şi 49 de minute, în timp ce durata totală a incidentelor de securitate raportate pe anul 2017 este de 2.945 de ore (de peste două ori mai mare decât în anul 2016). Cele mai multe incidente de securitate au avut loc în judeţul Constanţa (40 de incidente), urmat fiind de judeţele Vaslui (35 de incidente), Timiş şi Buzău (32 de incidente, respectiv 31 de incidente)”, precizează Autoritatea.
ANCOM menţionează că cele mai multe incidente semnificative (73%) au fost cauzate de factori externi (întreruperea alimentării cu energie electrică sau secţionarea accidentală a fibrei optice etc.), 15% dintre incidente au fost determinate de erori de sistem (software sau hardware), iar 9% de fenomene naturale (ex. ninsori şi furtuni care au afectat diferite echipamente).
„Raportul ANCOM privind incidentele care au afectat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice în anul 2017 a fost realizat pe baza informaţiilor raportate de furnizori, fiind cel de-al cincilea an în care Autoritatea colectează aceste date, în urma intrării în vigoare a Deciziei nr. 512/2013, prin care furnizorii au obligaţia de a notifica ANCOM cu privire la incidentele cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, adică a acelor incidente care au afectat un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puţin o oră”, menţionează autorii raportului.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei.