Germania doreşte să restricţioneze modul în care Facebook stochează datele utilizatorilor
Andreas Mundt, şeful Oficiului Federal Anticartel, principala agenţie germană pentru reglementări în domeniul concurenţei, a declarat că Facebook ar putea primi interdicţie de a colecta şi procesa datele părţilor terţe ca un posibil rezultat al investigaţiei care a concluzionat în decembrie 2017 că firma online americană este în situaţie de abuz de poziţie dominantă, scrie Mediafax.
„Vom lua măsuri fără precedent în acest caz. Analizăm foarte atent legătura între datele colectate şi poziţia dominantă pe piaţă, între deţinerea datelor şi puterea companiei pe piaţă, precum şi posibile abuzuri în colectarea datelor”, afirmă Andreas Mundt.
Ancheta autorităţilor germane se axează pe modul în care Facebook obţine venituri din datele personale ale celor aproximativ două miliarde de utilizatori, situaţia reflectând preocupările din ce în ce mai mari din Europa privind influenţa exercitată de companiile americane din domeniul tehnologiei informaţionale. Investigaţia se concentrează pe modul în care compania Facebook le permite firmelor de publicitate să plaseze reclame online în funcţie de profilul clienţilor, profil elaborat pe baza informaţiilor despre activităţile acestora pe Internet.
Conform concluziilor preliminare din decembrie 2017, autorităţile germane consideră că Facebook încalcă reglementările prin condiţionarea folosirii reţelei online de permisiunea stocării unor cantităţi „nelimitate” de date generate prin website-uri terţe şi prin fuzionarea acestora cu informaţiile conturilor utilizatorilor.
Compania Facebook a comunicat că a decis să coopereze în ancheta autorităţilor germane, dar a oferit justificări pentru modelul de afaceri utilizat. „Multe website-uri şi aplicaţii utilizează funcţii furnizate de alte companii pentru activităţi de genul conţinutului stocat şi publicităţii. Le-am prezentat clar utilizatorilor cum funcţionează aceste instrumente la Facebook şi cum sunt controlate”, a explicat un purtător de cuvânt al companiei online.
Măsurile luate în considerare în Germania evidenţiază intenţiile statelor europene de a folosi instrumente de reglementare împotriva companiilor din domeniul tehnologiei online. În 2017, Comisia Europeană a aplicat companiei Google o amendă-record de 2,42 de miliarde de euro sub acuzaţia că abuzează de situaţia apropiată de monopol în căutările online. Personalităţi de rang înalt din industria germană a media şi publicităţii, precum Mathias Döpfner, directorul general la Axel Springer, au desfăşurat eforturi de lobby împotriva Google la Bruxelles, atât direct, cât şi prin intermediul Consiliului European al Editorilor.
În efortul de a limita mesajele online care instigă la ură, Germania a adoptat în 2017 o lege prin care obligă Facebook şi Twitter să şteargă postările care au conţinut potenţial ilegal în 24 de ore de la primirea sesizărilor, în caz contrar riscând amenzi de până la 50 de milioane de euro.
O decizie finală în ancheta Oficiului german Anti-Cartel probabil va fi luată în vară. Agenţia poate hotărî închiderea anchetei, acceptarea unor angajamente din partea Facebook ori impunerea de „interdicţii privind colectarea şi procesarea datelor anumitor părţi terţe”, a explicat Andreas Mundt.
Citeşte şi Aplicaţie pentru turiştii români care vizitează Parisul: locurile marcate de celebrităţi româneşti