Un nou model ilustrează breşele securităţii vehiculelor autonome. Cât de sigure sunt acestea?

07 01. 2018, 17:00

Imaginaţi-vă trei scenarii diferite: 

Maşina autonomă v-ar putea duce într-un loc izolat, deşi destinaţia introdusă este către casă. Trimiţi un mesaj maşinii pentru a te lua de la locul de muncă, însă primeşti înapoi mesajul: ”Trimite 200 de dolari în Bitcoin acestui cont şi voi fi acolo”. Sau în al treilea caz îţi pui centura de siguranţă şi te îndrepţi către o programare la medic, dar maşina nu mai părăseşte şoseaua, simte că un hacker a preluat controlul şi singura destinaţie sigură este cea către casă. 

Aceste trei scenarii ilustrează breşa cybersecurităţii care trebuie rezolvată înainte ca maşinile autonome să fie populare, informează Futurity. O lucrare recentă introduce un instrument denumit Mcity Threat Identification Model (Modelul de Identificare al Pericolelor) care ar putea ajuta savanţii să analizeze posibilitatea şi gravitatea potenţialelor pericole. Noul model conţine un tipar ce poate fi luat în considerare: nivelul aptitudinilor atacatorului, vulnerabilitatea sistemului vehiculului, modul în care atacatorul ar putea avea acces, repercursiunile, inclusiv pierderea intimităţii, a siguranţei şi a banilor. 

Specialiştii consideră că instrumentul este primul de acest tip care se axează pe automobilele autonome. 

”Instrumentul nostru se axează pe rezolvarea de  la început a celor mai importante probleme, cât şi pe tiparul de analizare eficientă a cybersecurităţii şi crearea unei abordări eficiente pentru realizarea unor vehicule autonome sigure,” a declarat Andre Weimerskirch, principalul autor al studiului. 

Raportul avertizează că vehiculele autonome se vor confrunta cu ameninţări obişnuite, dar şi cu unele noi. Vor fi vulnerabile pentru cei care distrug frecvent reţele computerizate, precum hackeri care fură informaţii persoane sau financiare. De asemenea, creşterea popularităţii vehiculelor autonome va duce la apariţia noilor tipuri de hackeri, criminali care vor cere răscumpărare pentru vehicul sau pasagerul din interiorul lui. 

Pentru a demonstra capacităţile noului model, specialiştii l-au utilizat pentru a examina vulnerabilităţile sistemelor de parcare automată. Ei au determinat că printre atacurile posibile se numpără cel al dezactivării senzorilor de parcare sau în al doilea caz hackerii ar putea bruia semnalul parcării automate al maşinii pentru a fura vehiculul. 

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole: 

Când vom putea merge cu maşini care se conduc singure. Anunţul oficial al şefului Tesla
 
Vor dispărea permisele de conducere până în 2040?
 
O companie care realizează plăci video susţine că vom avea maşini complet autonome până în 2021
 
Maşinile autonome: pasul următor e… fără şofer