Home » Lumea digitală » ”Sfântul Graal” al computerelor. A fost creat primul microcip care imită funcţiile unei celule nervoase

Publicat: 03.10.2017
Deseori creierul uman este utilizat ca termen de comparaţie pentru modul în care funcţionează calculatoarele. Deşi între cele două nu există asemănări acest lucru s-ar putea schimba. Cercetătorii au dezvoltat o nouă tehnologie de calcul care utilizează lumina pentru imitarea funcţiilor sinapeselor nervilor.

Atât creierul, cât şi calculatorul sunt sisteme care pot manipula, modifica şi stoca informaţie. Din acest punct, însă, nu mai au niciun alt aspect în comun. Science Alert notează că, în timp ce procesoarele din computere combină impulsurile electrice cu mici comutatoare pentru realizarea anumitor funcţii, neuronii utilizează alternaţii chimice pentru distribuirea impulsurilor de-a lungul multiplelor canale denumite sinapse.

În prezent, o echipă de cercetări de la Universităţile din Oxford, Munster şi Exeter au creat un circuit fotonic integrat care funcţionează precum o sinapsă. ”Dezvoltarea calculatoarelor care funcţionează precum creierul uman reprezintă > al cercetătorilor de zeci de ani. Prin intermediul unei reţele de neuroni şi sinapse, creierul poate procesa şi stoca cantităţi mari de informaţii simultan, prin utilizarea a câteva zeci de waţi de energie. Calculatoarele convenţionale nu pot obţine o astfel de performanţă,” afirmă principalul cercetător Harish Bhaskaran, din cadrul Universităţii Oxford.

Calculatorul de tip desktop se bazează pe o construcţie de tip von Neumann. denumită astfel după matematicianul şi fizicianul John von Neumann. Altfel spus, există unităţi şi procesoare pentru prelucrarea logicii şi a memoriei. Însă creierul nostru nu beneficiază de aceste componente. Neuronii conectaţi în cadrul unei reţele sunt separaţi de mici sinapse. Pentru a funcţiona, canalele din membrana nervilor se deschid şi se închid, proces prin care trimit ondulaţii de ioni încărcaţi prin intermediul unei unde Mexicane cu voltaj scăzut. Acestea sunt mediate de procese chimice de la extremităţile nervoase.

Aşadar, cercetătorii speră să realizeze un calculator neuromorfic care poate imita procesele şi memoria din sistemul uman, biologia şi tehnologia devenind mult mai similare. Sinapsa artificială creată de cercetători se bazează pe o structură creată din materialul PCM care poate stoca şi elibera cantităţi semnificative de energie în timp ce îşi schimbă starea.