PLANUL utopic al Netflix de a cuceri lumea
În timp ce directorul general al companiei, Reed Hastings, susţinea un discurs la salonul IT Consumer Electronics Show (CES), din Las Vegas, Neflix era lansat în 130 de ţări. În prezent, Netflix este disponibil la nivel global, singura excepţie notabilă fiind China.
Serviciile oferite vor fi universale. În loc să-şi adapteze serviciile la fiecare ţară, Netflix vrea să devină un canal de televiziune pe internet identic pentru privitori din Irlanda, Israel, Iran sau Indonezia. Este o mutare îndrăzneaţă, bazată pe două presupuneri foarte optimiste: că Netflix poate rescrie modul în care companiile media vând drepturile pentru emisiunile TV şi pentru filme, precum şi că algoritmii săi sunt mai puternici decât diferenţele culturale dintre persoane care locuiesc în ţări diferite.
Pe partea de afaceri, de la inventarea camerelor video, deţinătorii drepturilor media au acordat licenţe pentru conţinut prin înţelegeri la nivel naţional. Până la apariţia streaming-ului, această abordare avea sens, întrucât companiile de cablu nu operează la nivel global.
În era internetului, însă, acest mod de a lucra conduce la situaţii ciudate, notează Bloomberg.
De exemplu, când Netflix s-a lansat pe unele dintre pieţele europene, a făcut acest lucru fără hitul House of Cards, deoarece nu deţine drepturile pentru acesta. De asemenea, doar fanii Star Wars destul de norocoşi să locuiască în Canada vor putea vizualiza online The Force Awakens.
Directorul de produs al Netflix, Neil Hunt, descrie situaţia actuală ca pe o etapă nefericită dar temporară către o dispariţie a graniţelor la nivel internaţional, cel puţin în ceea ce priveşte programele de televiziune. Netflix vrea să încheie înţelegeri pentru a furniza conţinut oriunde în lume.
Drumul va fi greu, potrivit Bloomberg, întrucât mulţi dintre posibilii parteneri al companiei nu pot încheia astfel de acorduri nici dacă ar vrea. Alţii sunt nemulţumiţi că li se cere să cedeze drepturi care pot valora foarte mult şi pe care le-au vândut separat timp îndelungat.
„S-ar putea întâmpla în 20 de ani sau niciodată. Am vrea foarte mult să reuşim acest lucru”, a declarat Hunt într-un interviu cu mai mulţi jurnalişti.
Între timp, soluţia companiei este de a produce propriile emisiuni şi filme. Ştiind că poate face orice cu propriile producţii, Netflix intenţionează să aloce 5 miliarde de dolari pentru programe în acest an, dubând producţia proprie de seriale.
În ultimul an, Netflix a făcut o schimbare subtilă, dar importantă. Iniţial, compania a analizat preferinţele audienţelor locale pentru a se decide unde să-şi lanseze serviciile şi cum să adapteze oferta. Netflix a renunţat, însă, să mai procedeze astfel.
„Dacă vrei să te lansezi peste tot, nu ai nevoie de foarte multe informaţii”, a spus Hunt.
Abordarea este contrară altor companii din media şi IT. Şefii de la Spotify, de asemenea concentraţi pe extinderea internaţională, încheie încă înţelegeri individuale pentru conţinut, un proces greoi.
O barieră semnificativă pentru intrarea pe piaţa din Coreea, de exemplu, a fost dificultatea de a obţine drepturi de la toate casele de discuri care controlează accesul la cele mai mari hituri pop locale.
Atunci când Mark Greenberg, directorul general al EPIX, conducea operaţiunile internaţionale ale Showtime, a descoperit că localizarea serviciului pentru fiecare piaţă în parte era practic toată treaba pe care o avea de făcut.
„Era greu. Aveam parteneri străini pentru aproape fiecare proiect mixt, pentru că eram conştienţi că nu cunoşteam piaţa: obiceiuri locale, practici locale, cum gândesc oamenii, ce se caută, echilibrul dintre conţinutul american şi cel local”, a spus el.
Netflix mizează pe faptul că poate produce un număr restrâns de programe atractive la nivel global şi că poate obţine licenţe pentru conţinut local, scopul companiei fiind de a construi o singură galerie globală de conţinut, în loc de mai multe regionale.
Strategia pare de-a dreptul o utopie, potrivit Bloomberg.
În trecut, emisiunile şi filmele care vizau un public cât mai amplu posibil au fost ironizate de-a lungul timpului ca fiind mult prea simplificate. Într-o oarecare măsură, Netflix va trebui să prioritizeze producţia de emisiuni originale cu posibilă audienţă cât mai largă, ceea ce înseamnă că va livra pe pieţele mai mici producţii adaptate pentru cele mari.
Şefii companiei insistă, însă, că un serviciu identic la nivel global va spori chiar diversitatea conţinutului. Directorul pentru achiziţii, Elizabeth Bradley, afirmă că galeria globală de conţinut deschide noi pieţe uriaşe pentru producătorii de filme. De exemplu, dacă Netflix descoperă că fanilor Anime din Japonia le plac unele block bustere de la Hollywood, îşi poate da seama ce producţii Anime ar avea succes la americanii care privesc block busterele respective.
„Putem să ajutăm la distribuţia de conţinut Anime la nivel global”, afirmă Bradley.
Pentru că Netflix este o galerie de conţinut şi nu un post TV clasic, poate avea o interfaţă foarte diferită pentru diverşi utilizatori, chiar dacă colecţia este aceeaşi. Directorul de produs al Netflix, Neil Hunt, vede serviciul global ca pe un grup de audienţe mai mici şi nu ca pe un singur grup mare.
Totuşi, în loc de editori şi strategii de conţinut la nivel local, compania are un singur motor pentru recomandări. Algoritmii Netflix pot începe acum să descopere ceea ce preferă să vizualizeze întreaga planetă. Astfel, vor fi distruse barierele geografice, iar unele producţii vor atrage audienţe surprinzător de mari, chiar din rândul unor oameni care nu s-ar fi gândit niciodată să caute singuri astfel de conţinut.
Netflix este disponibil de săptămâna aceasta şi în România. Netlfix este disponibil pe Netflix.com sau Netflix.ro, cu trei oferte, de 7,99, 9,99 şi 11,99 euro, în funcţie de numărul dispozitivelor de pe care utilizatorul doreşte să urmărească filmele (de la unu la patru) şi calitatea dorită (HD sau nu).
Sursa: Mediafax