Formatul RAW este adesea folosit de fotografii entuziaşti pentru a surprinde mai multe detalii decât senzorul JPEG comprimat, care permite, pentru detaliere, prelucrarea unei cantităţi mai mari de date.
Editorul-şef foto al agenţiei Reuters a trimis fotografilor independenţi, la începutul acestei săptămâni, următoarea înştiinţare: “Aş vrea să vă aduc la cunoştinţă o notă de cerere către contribuabilii noştri independenţi din cauza schimbării politicii la nivel mondial. În viitor, vă rugăm, să nu trimiteţi fotografii către Reuters care au fost prelucrate din fişiere RAW sau CR2. Dacă doriţi să faceţi poze RAW e ok, dar, în acelaşi timp, să mai faceţi şi una JPEG. Către Reuters să trimiteţi fotografiile care au fost iniţial JPEG, cu prelucrare minimă (culturi, nivelurile de corectare, etc).”
„Obiectivul jurnaliştilor Reuters, dedicaţi şi responsabili, în calitatea sa de martori ai evenimentelor, este să reflecte realitatea. Noi ne propunem să facem fotografii de cea mai înaltă calitate estetică, scopul nostru nu este să interpretăm artistic ştirile”, a declarat purtătorul de cuvânt Reuters pentru PetaPixel.
Problema prelucrării şi editării foto ce încalcă etica jurnalistică a fost un subiect frecvent în ultimii ani. La concursul World Press Photo 2015 au fost descalificaţi circa 20 la sută dintre participanţi. Descalificarea a avut loc în penultima rundă, după comparaţia fişierelor RAW nemodificate.
„Un număr mare de fotografii au fost respinse fiindcă au îndepărtat anumite elemente sau au adăugat informaţii pe imagine. Spre exemplu, tonarea unor părţi, astfel că obiectele au dispărut din cadru,” a declarant Michele McNally, directorul de imagine de la New York Times şi preşedintele juriului World Press Photo.
Interzicerea, în întregime, a fotografiilor în format RAW este o decizie drastică din partea Reuters. Mulţi fotografi consideră că pozele RAW arată mult mai dramatic decât cele editate JPEG, chiar şi fără a modifica esenţa fotografiei. Camera, când fotografiază în RAW, surprinde o gamă mult mai dinamică şi mai detaliată la momentul expunerii, decât în cazul alegerii unui fişier JPEG mai mic, blocat de setările care nu pot fi inversate. Balansul de alb este o altă chestiune ce trebuie luată în calcul în fişiere RAW, când fotografii trebuie să combine culorile din setările camerei – ceea ce nu poate fi întotdeauna uşor în condiţiile mişcărilor dinamice şi mediilor periculoase cărora se expun, deseori, fotografii profesionişti. Şi în ciuda tuturor acestor lucruri, mai este posibil ca şi în cazul editării JPEG să se comită “erori”.
Un alt argument al Reuters este viteza. “Viteza este la fel de importantă pentru noi. E cunoscut faptul că JPEG nu consumă atât de mult timp cât o face RAW. În majoritatea cazurilor, imaginile RAW au nevoie de câteva etape graduale de procesare, deoarece nuanţele cromatice tind să fie mai lipsite de culoare,mai mate fiindcă capturează mai multe detalii şi, deci, fotograful trebuie să seteze manual culorile. Pe când JPEG foloseşte o tehnică de aproximare, el decide ce crede că va arata bine, ceea ce înseamnă că sunt mai uşor de utilizat imediat”, a declarat purtătorul de cuvânt Reuters.
Este de înţeles că Reuters, o agenţie de ştiri cu o rapidate în mişcare, ce acoperă cele mai urgente subiecte din lume, vrea să acorde prioritate vitezei. Dar prin interzicerea utilizării de către freelanceri a formatului RAW în întregime, agenţia riscă compromiterea calitatăţii fotografiilor pe care le execută.