Comentariile înşelătoare postate în mediul online trezesc multe dubii. Organizaţia de cercetare “Mintel”, cu sucursale în mai mult de 13 oraşe din întreaga lume, a descoperit că 57% dintre consumatorii intervievaţi în cadrul unui studiu au suspiciuni cu privire la companiile sau produsele care au numai recenzii pozitive pe Internet. 49% cred că unele companii oferă “stimulente” pentru comentariile online.
Din fericire, există câteva tehnici care te pot ajuta să delimitezi adevărul de ficţiune:
Să nu ai încredere
Echipa de cercetători de la Universitatea Cornell din SUA a creat un algoritm pentru computer care depistează recenziile false la hoteluri. Metoda de lucru este analizarea limbii în care a fost scris comentariul fals şi cel adevărat. Softul “Review Skeptic” funcţionează cu o precizie de 90 la sută, însă omul nu este pregătit, de unul singur, să determine cine spune adevărul.
“Oamenii sunt teribili. Eu am fost extrem de surprins de rezultat. Noi, pur şi simplu, nu putem spune care este diferenţa dintre adevăratele comentarii, încercăm doar să ghicim”, afirmă profesorul care a participat la dezvoltarea sistemului, Claire Cardie.
Ascultă limba
Feriţi-vă de extreme – atât comentariile prea entuziaste, cât şi cele negative au câte un steguleţ roşu. Recenziile false au tendinţa să folosească un limbaj extrem pentru a obţine o mai amplă vizualizare. Aşa că dacă cineva spune “Este cel mai confortabil pat dintre toate”, probabil cu majuscule, fii atent.
Mai mult de atât, cercetătorii de la Cornell au depistat că atunci când este vorba de un hotel, comentariile nu prea vorbesc despre detaliile de interior, cum ar fi podeaua sau baia. În schimb, se axează asupra motivului care i-a determinat să fie acolo, cum ar fi descrierea unui concediu inexistent sau a unei călătorii de afaceri. De cele mai multe ori, acesta are sens fiindcă cei care nu au fost în această locaţie nu prea au cum să o descrie în detaliu.
Taie din jargoane
Pe de altă parte, feriţi-vă de recomandările care citează instrucţiunea de utilizare. Comentariul care a repeat numele întreg al produsului, modelul sau numărul poate fi o încercare induce în eroare motorul de căutare. Dacă în text sunt utilizate excesiv detaliile tehnice sau jargonul de marketing, acestea nu vă oferă o părere reală, fiindcă utilizatorii reali nu vorbesc în felul ăsta.
Verifică-l pe cel care a comentat
“Verifică profilul persoanei care a postat recenzia. Dacă această persoană scrie recenzii pentru o singură companie atunci e cam greu, fiindcă ar putea avea un interes legitim în toată treaba asta”, afirmă autorul caracteristicilor de la site-ul de afaceri DealNews, Louis Ramirez. Unele site-uri permit oamenilor să posteze fotografii cu obiectul procurat, dat fiind faptul că asta conferă credibilitate.
Fii atent la detalii
Dacă te gândeşti la propriile tale experienţe neplăcute, poţi să explici ce anume nu ţi-a plăcut la acel produs. Louis Ramirez ne sugerează că dacă ai dubii asupra unei recenzii, pune mai mult preţ pe acel comentariu care îţi oferă mai multe detalii despre ce anume nu i-a plăcut la acel produs: “Bateria rezistă numai patru ore” decât să crezi în “Urăsc acest laptop.Este Oribil”.
Sursa: The Salt Lake Tribune