„Sute de milioane de fotografii şi înregistrări video inundă internetul în fiecare zi, alcătuind o potenţială mină de aur pentru afacerile online care reuşesc să îi facă pe oameni să le deschidă printr-un clic. Însă care sunt imaginile care atrag cel mai numeros public şi care generează astfel cele mai mari venituri? Cum pot publisherii să zărească următoarea „senzaţie virală” într-o mare de imagini?”, întreabă Elizabeth Dwoskin, autoarea acestui articol apărut pe site-ul publicaţiei The Wall Street Journal.
Companiile care fac afaceri pe internet ştiu deja că adăugarea de imagini lângă un text scris duce la creşterea angajamentului cititorului. Adăugarea unei imagini lângă un „tweet” (mesaj pe Twitter, n.r.), de exemplu, creşte de cinci ori posibilitatea ca internauţii să dea clic pe link-ul încorporat, potrivit companiei de marketing Shift. Însă cernerea acestui val tot mai mare de fotografii şi materiale video din spaţiul online a devenit tot mai dificilă, iar depistarea acelora dintre ele care vor atrage cel mai mult atenţia a fost în ultimii ani mai mult o artă decât o ştiinţă.
Acum, un software de ultimă generaţie ar putea să ajute site-urile să obţină o cotă de piaţă mai mare din comerţul anual de 149 de miliarde de dolari generat de publicitatea online şi din e-commerce-ul mondial, care generează în fiecare an o cifră de afaceri de 1,6 trilioane de dolari. Companii precum EyeEm Mobile GmbH şi Neon Labs Inc. au dezvoltat un software care analizează imaginile de pe internet pentru a identifica acele calităţi subtile care atrag clicurile internauţilor.
„Această tehnologie va remodela industria vizuală”, a spus Stephen Mayes, fost director de creaţie al Arhivei fotografice de la Getty Images, care a avut oportunitatea de a lucra cu noul software. Aşa cum Google a făcut ca internetul să devină mai folositor prin indexarea paginilor online, noul software promite o creştere a puterii pe care o au imaginile online, prin indexarea şi prioritizarea fotografiilor care au capacitatea de a atrage atenţia, a adăugat Stephen Mayes.
Aceste instrumente reprezintă ultima speranţă a afacerilor online care vor să stimuleze valorile parametrilor de măsurare a angajamentului cititorilor lor, precum clicuri, comentarii şi timpul petrecut pe o pagină. Servicii precum Outbrain Inc. şi Taboola Inc. populează automat pagini web cu conţinuturi care s-au dovedit anterior populare în spaţiul online, însă ele produc adeseori şi titluri aşa-zis ademenitoare şi care se adresează utilizatorilor cu cel mai slab nivel de sofisticare, precum: „Vei fi surprins (să afli) care vedetă continuă să fumeze”.
Noul software se concentrează în mod cât se poate de direct pe exploatarea datelor vizuale. Punându-şi speranţele în tehnicile de recunoaştere a imaginilor, care identifică diverse obiecte în fotografii, programul creat de EyeEm Mobile GmbH caută tipare comune cu imaginile selectate de fotografi profesionişti. Software-ul, creat de compania Neon Labs Inc., identifică acele caracteristici ale unor imagini despre care s-a demonstrat deja, în diverse experimente neuronale, că stimulează activitatea cerebrală.
Cu toate acestea, Neon Labs şi-a actualizat software-ul pentru a recunoaşte fotografiile celebrităţilor – sau, mai exact, pe oricine al cărui chip apare pe internet cu o frecvenţă ieşită din comun. „Deoarece sezonul politic a început să devină fierbinte, ne concentrăm pe Trump şi Clinton”, a spus Sophie Lebrecht, cofondatoare a companiei citate.
Luca Paderni, analist media la Forrester Research Inc., a prezis că cei mai mulţi dintre publisheri vor folosi în cele din urmă o anumită formă de automatizare algoritmică pentru a-şi alcătui colecţiile de imagini. Instrumentele automatizate, „antrenate” să reproducă ceea ce mintea umană consideră că arată frumos, ar putea furniza experienţe vizuale mai interesante decât cele oferite de firmele care oferă „fotografii de stoc”. Dar, la fel ca titlurile create pentru a aduce cât mai repede cât mai multe clicuri, imaginile ar putea şi ele să devină ceva comun de-a lungul timpului.
Înfiinţată în 2011, la Berlin, compania EyeEm Mobile GmbH a strâns 24 de milioane de dolari de la diverşi investitori, inclusiv de la expertul în investiţii Peter Thiel. Compania, care administrează o piaţă de imagini online, şi a programat un grup de computere pentru a studia 50.000 de imagini alese la întâmplare de un grup de fotografi cu experienţă. Această aşa-zisă abordare, a studierii în profunzime, a găsit câteva milioane de caracteristici care separă fotografiile atrăgătoare de cele mai puţin interesante, a spus Ramzi Rizk, directorul departamentului de tehnologie de la EyeEm Mobile.
„Oamenii spun că frumuseţea este un lucru subiectiv. Însă foarte multe lucruri din structura ei pot fi cuantificate”, a adăugat Ramzi Rizk.
La două luni după lansarea software-ului, utilizatorii acestui start-up din domeniul pieţei fotografiilor online – care speră să concureze cu furnizori de fotografii de stoc, precum Getty Images – au început să vizualizeze, să dea „Like” şi să comenteze fotografiile firmei germane cu 30% mai des decât o făceau înainte de lansarea soft-ului, spune Rizk. Managerul german a refuzat însă să spună dacă vânzările companiei pentru care lucrează au crescut. Piaţa de fotografii, care a rămas deschisă timp de opt săptămâni, nu a generat suficient de multe date pentru a putea fi făcută o comparaţie, a explicat el.
Abundenţa materialelor video online deschide calea spre noi oportunităţi. Publisherii şi site-urile precum YouTube afişează o singură secvenţă – thumbnail – pentru a stimula internauţii să vizualizeze apoi întregul clip. Software-ul creat de Neon Labs cercetează cu amănunţime printre clipuri video, în căutarea celei mai atrăgătoare secvenţe.
Software-ul conceput de Neon Labs are la bază principiile pe care Sophie Lebrecht le-a învăţat timp de un deceniu în perioada în care a studiat ştiinţele neuronale la Universitatea Carnegie Mellon şi la National Science Foundation. Creierele voluntarilor, monitorizate cu ajutorul imagisticii prin rezonanţă magnetică, au reacţionat la fotografii din care lipseau informaţii, precum un chip care privea în lateral, în loc să privească direct în faţă. Ele au fost atrase, de asemenea, de luminile strălucitoare şi de elementele care dovedeau existenţa unor conexiuni emoţionale între oameni – din rândul celor zeci de mii de date analizate.
„Există această nevoie înnăscută de autoîntregire”, a spus ea.
Potrivit Neon Labs, clienţii şi partenerii săi, printre care se află Sundance Film Festival şi mai multe companii de ştiri din Statele Unite, care nu au fost însă numite în acest studiu, au obţinut venituri cu 16-40% mai mari pentru clipurile lor video, graţie unui număr mai mare de clicuri. Neon Labs a refuzat să precizeze tarifele pe care le practică.
Deşi tehnologia ar putea să îi încurajeze pe publisherii de pe internet să ţină cont de instinctele de bază ale oamenilor, ea ar putea duce, de asemenea, la o creştere a calităţii imaginilor, prin modalităţi interesante, a spus Joshua Benton, director al Nieman Journalism Lab de la Universitatea Harvard. „Poate că algoritmul este la fel de subtil precum ochiul lui Jony Ive”, a adăugat el, referindu-se la legendarul designer al companiei Apple. „Poate că este mai bine să avem mai mulţi Jony Ives decât unul singur”, a concluzionat Joshua Benton.
Sursa: Mediafax