Anumite aplicaţii colectează coordonatele GPS ale telefonului, în medie, de 6.200 de ori pe parcursul a două săptămâni. Studiul a dezvăluit, de asemenea, faptul că utilizatorii de telefoane inteligente nu aveau nicio idee în legătură cu faptul că erau atât de atent monitorizaţi, iar foarte mulţi dintre ei s-au declarat surprinşi de rezultatele studiului.
Cercetătorii de la Universitatea Carnegie Mellon au rugat 23 de utilizatori de telefoane inteligente, cu versiunea 4.3 a sistemului de operare Android, să îşi instaleze programe care înregistrează cererile de acces ale aplicaţiilor la o serie de informaţii personale, potrivit unui articol publicat de Elizabeth Dwoskin în Wall Street Journal.
Potrivit acestui studiu, chiar şi atunci când o aplicaţie furniza un serviciu elementar de localizare, altele încercau să colecteze mai multe date personale decât era necesar.
Aplicaţia Groupon, de exemplu, colectează coordonatele utilizatorilor de 1.062 de ori într-un interval de două săptămâni.
Aplicaţia Weather Channel solicită coordonatele de localizare a utilizatorului, în medie, de 2.000 de ori, adică o dată la fiecare 10 minute.
Principalul obiectiv al studiului a vizat însă felul în care utilizatorii reacţionau atunci când aflau că datele lor personale erau partajate pe diverse aplicaţii online.
Participanţii primeau un mesaj în fiecare zi, denumit „privacy nudge” („avertizare de confidenţialitate”), care îi informa în legătură cu frecvenţa cu care anumite informaţii personale – precum localizarea, lista de contacte şi istoricul conversaţiilor – erau partajate.
Unele dintre acele mesaje zilnice au fost considerate alarmante. Un astfel de exemplu: „Locul în care vă aflaţi a fost partajat de 5.398 de ori pe Facebook, Groupon, GO Launcher EX şi pe alte şapte aplicaţii în ultimele 14 zile”.
„4.182 de ori – vă bateţi joc de mine?”, a declarat unul dintre participanţii la acest studiu. „M-am simţit ca şi cum eram urmărit de propriul telefon. A fost ceva înspăimântător. Acest număr este prea mare”.
Un alt participant a spus: „Numărul (356 de partajări) a fost uriaş, neaşteptat de mare”.
„Cei mai mulţi oameni nu au nicio idee despre ceea ce se întâmplă”, a declarat Norman Sadeh, profesor la Institute for Software Research din cadrul School of Computer Science, autorul studiului.
„Cei mai mulţi dintre utilizatorii de telefoane inteligente, de fapt, nu deţin nicio posibilitate de a obţine aceste date despre felul în care se comportă anumite aplicaţii. Însă studiul nostru a arătat că, atunci când oamenii au această posibilitate, ei acţionează foarte repede şi îşi modifică setările de confidenţialitate ale telefonului”, a adăugat el.
Studiul a utilizat un program („permission manager”) pentru sistemul Android 4.3 denumit AppOps.
Software-ul AppOps a fost eliminat din versiunile mai noi ale sistemului de operare Android.
Deşi telefoanele iPhone dispun de un program de tip „privacy manager”, acesta nu îi informează pe utilizatori în legătură cu frecvenţa cu care informaţiile lor personale sunt utilizate de alte aplicaţii şi nici scopul în care acestea sunt utilizate.
Sursă: Mediafax