Aceşti susţinători SI, identificaţi în ultimele trei luni ale lui 2014, au fost localizaţi în zone din Irak şi Siria aflate sub controlul jihadiştilor, se arată în raportul intitulat „Recensământul SI pe Twitter” („The Isis Twitter Census”), scris de către JM Berger de la Brookings Institution şi Jonathon Morgan, un expert.
Trei sferturi dintre susţinătorii grupării postează mesaje în arabă, iar unul din cinci în engleză, fiecare cont având, în medie, 1.000 de abonaţi. Statul Islamic este cunoscut pentru faptul că recurge la social media, în special Twitter, pentru a-şi promova mesajul. „Jihadiştii vor exploata orice fel de tehnologie care va funcţiona în avantajul lor”, subliniază Berger, adăugând că SI „se bucură de mai mult succes decâte alte grupări” teroriste.
Cele mai multe dintre aceste conturi SI au fost create în 2014, ceea ce sugerează că numărul lor creşte vertiginos, în pofida celor aproximativ 1.000 de conturi legate de organizaţie pe care Twitter le-a închis în ultimele luni ale lui 2014.
Berger estimează în acest raport că numărul maxim de conturi pro-SI ar fi de 90.000, dar precizează că „cea mai bună” estimare este 46.000.
Chiar şi în acest caz, conturile sunt accesate de milioane de persoane, apreciază Aaron Zelin, un expert în grupări jihadiste de la Washington Institute. De asemenea, afirmă el, este posibil ca o singură persoană să deţină mai multe conturi, o practică menită să combată închiderea acestora.
Cele mai importante conturi asociate SI diseminează mesaje ale conducerii organizaţiei – operaţiuni militare, activităţi ale organizaţiei şi înregistrări video care prezintă viaţa de zi cu zi sub conducerea SI, potrivit lui Zelin. Imediat după acest tip de conturi, afirmă el, urmează cele deţinute de persoane care nu au legături directe cu gruparea, dar care redistribuie mesajele.
Însă aceste conturi nu sunt folosite pentru recrutarea luptătorilor. „Recrutarea nu se face pe Twitter. Ea are loc, în cea mai mare parte, pe aplicaţii ca Kik, WhatsApp şi Skype, mijloace de comunicare de la persoană la persoană. Ceea ce fac jihadiştii în mod public pe Twitter este să atragă oameni”, afirmă expertul.
Twitter poate să fie utilizat în unele cazuri ca mijloc iniţial de contact între o persoană radicalizată şi un eventual recrutor, însă conversaţia se mută rapid pe un serviciu de mesagerie directă sau pe alte platforme, este de părere Zelin.
SI, notează el, a transformat social media într-o parte centrală a strategiei sale, iar susţinătorii sunt tineri care folosesc aceste mijloace de comunicare.
Noul şef al Pentagonului Ashton Carter a insistat asupra ameninţării pe care o reprezintă noile tehnologii în mâna SI. „Este o grupare teroristă alimentată de social media, aşa cum nu am mai văzut până acum”, a declarat secretarul american al Apărării săptămâna aceasta la Washington, în cadrul unor audieri în Senat. „Oameni care se află foarte departe de orice câmp de luptă şi de orice experienţă a radicalismului sunt ademeniţi prin social media”, a subliniat el.
Mii de luptători străini s-au alăturat grupării pe fronturile din Irak şi Siria, iar cei mai mulţi provin din ţări vecine din Orientul Mijlociu.