Capitolul 2
Internetul – o scena pentru toti
Odata cu adoptarea si dezvoltarea Internetului, s-au democratizat si informatia digitala, continutul multimedia, aplicatiile, sistemele de operare, modul in care priveam computerul si utilizarile sale. Mai presus de toate, insa, am invatat ca nu putem invata totul si ca memoria noastra colectiva este Internetul.
Computerul personal si Internetul au schimbat pentru totdeauna modul in care comunicam si ne informam. Nimeni nu stie cate computere exista la ora actuala pe glob, probabil peste un miliard, dar, potrivit unui studiu al Internet System Consortium (www.isc.org), in iulie 2007 erau 489.774.269 de computere conectate la Internet, in timp ce in ianuarie fusesera 433.193.199. O crestere fantastica. Internet World Stats spune ca in prezent sunt legati la Internet 1,244 miliarde de oameni. Daca acum cativa ani se putea spune ca gasesti aproape orice informatie pe Internet, acum cuvantul „aproape“ poate fi eliminat din enunt.
Intr-un alt studiu, realizat de Radicati Group in primavara lui 2006, se scrie ca in primul sfert al acelui an s-au trimis, in medie, 171 miliarde de e-mail-uri pe zi! Dintre acestea, 71% reprezentau spam-uri, mesaje nedorite si neautorizate de destinatari, trimise automat de catre niste roboti software, programati sa faca reclama stapanilor lor. Internetului si computerelor li s-a alaturat telefonul mobil, de care astazi nu ne mai putem dezlipi oriunde ne-ar purta pasii. Societatea informatizata se mareste exponential odata cu tehnologiile de transfer wireless (fara fir) al datelor, precum 3G, Wi-Fi si WiMAX. Absolut orice informatie poate fi accesata dupa apasarea catorva butoane.
Domnul Stie-tot
In cele mai multe cazuri, intr-o redactie de stiri, intreruperea accidentala a conexiunii la Internet inseamna momente de munca pierdute. Majoritatea datelor se afla undeva in marea retea. Sunt date despre nu stiu ce companie, comunicate de presa, imagini pentru ilustrarea articolelor, enciclopedia online Wikipedia care iti explica un termen stufos, clientul de mail pe care il vizitezi o data pe minut cu disperare pentru a vedea daca a sosit un raspuns mult asteptat de la o personalitate-cheie pentru materialul tau si Google, motorul de cautare in acest noian de informatii. Mai mult, computerul tinde sa se mute cu totul pe Internet, in asa-numitele sisteme de operare online. Un exemplu deja functional este eyeOS (http://eyeos.org). Dupa ce iti creezi un cont pe site, iti poti utiliza propriul computer online. Fereastra in care lucrezi arata si se comporta ca un desktop al oricarui sistem de operare. De pilda, in icoana Trash se pot arunca, printr-o miscare de maus, toate fisierele de care nu mai ai nevoie. Spatiul de stocare al sistemului virtual inca nu rivalizeaza cu un hard-disk de computer, dar intr-un GB de memorie pus la dispozitie de site se pot stoca date absolut necesare, de accesat oriunde. eyeOS vine cu cateva aplicatii office, de pilda eyeDocs, care seamana foarte mult cu Microsoft Word. Exista player audio- video si program pentru vizualizarea pozelor. Toate acestea sunt independente de computerul de la care te-ai conectat la eyeOS si sunt gratuite. Nu mai trebuie sa instalezi editoare de text sau playere multimedia pe computerul fizic la care lucrezi.
Internet TV
Incet, incet, televiziunea traditionala intelege ca va fi inlocuita de computer si Internet, asa ca posturile TV si-au inceput difuzarea online. Exemplul de popularitate dat de YouTube este copiat in prezent de o multime de site-uri care ofera continut multimedia. Si nu trebuie sa faca mare lucru, doar ii lasa pe utilizatori sa incarce acel continut pe serverele lor. Astfel, emisiunile nu se mai afla la cheremul unor realizatori profesionisti de programe care trebuie sa-si etaleze flerul si sa urmareasca rating-uri ca sa-si dea seama ce-i place poporului. Multimedia care vine de la utilizatori se decanteaza tot prin clicurile si voturile lor, iar prime-time-ul va fi rezervat numai celor mai interesante stiri, filme, poze etc. Vrei totusi televiziune traditionala? Nici o problema. Deschizi de pilda site-ul http://wwitv.com si alegi dintre cele 2.659 de emisii online ale televiziunilor din toata lumea, clasificate in functie de tara. Pentru Romania, pe site figureaza 30 de asemenea posturi. Te-ai plictisit? OK, atunci schimba pe www.channelchooser.com, unde posturile sunt grupate pe categorii de continut: entertainment, muzica, lifestyle, sport etc. Acelasi lucru se intampla si pe site-ul www.channelking.com, ca si pe multe altele. De fapt, o cautare pe Google cu cheia „Internet TV“ e de ajuns pentru a gasi zeci, chiar sute de portaluri ce ofera televiziune gratuita pentru orice gusturi sau categorii de interes.
Vrei sa-ti faci televiziune? Ai nevoie de o camera web, o pereche de casti cu microfon si, bineinteles, acces la Internet. Restul se rezolva pe site-ul Operator 11 (http://operator11.com), cu un cont absolut gratuit. Cu cateva clicuri descoperi ca ti-ai creat propria emisiune, la care poti „chema“ invitati din alte colturi ale lumii, un generic, un fond muzical si multe altele, ca la televizor. Spre deosebire de TV, aici tu esti si producatorul, si regizorul, si vedeta.
Comunicare globala
Biroul de acasa pe care e instalat un computer desktop sau un notebook a devenit un fapt care tine de civilizatie, nicidecum un lux sau un moft. Cu o investitie minima pentru un PC decent si un abonament la Internet de 40 de lei pe luna, chiar si la un furnizor de servicii „de cartier“, poti fi sigur ca ai acoperire globala in comunicare. Primul lucru pe care il fac dupa ce ma trezesc este sa pornesc computerul. Si asta pentru ca, odata cu sistemul de operare, se deschid si mijloacele de comunicare online. Yahoo! Messenger, MSN si Skype sunt portile prin care, absolut oricand, pot discuta in scris, verbal sau audio-video cu toti prietenii si colegii mei. Iar daca nu vreau sa fiu sacait, le pot inchide oricand, cum fac cu telefonul mobil. Asta nu inseamna ca mesajele prietenilor se pierd in eter. Exista oricand metoda trimiterii unui e-mail pe care sa-l citesc ulterior. Iar pentru cine vrea sa stie mai multe despre mine, poate afla asta de pe blogul meu sau, de ce nu, de la robotelul meu de chat, MyCybertwin, care e capabil sa raspunda oricui, oricand, la orice intrebare. E un program software care recunoaste cuvintele introduse in mod text intr-o fereastra de chat si este programat sa dea raspunsul in functie de acestea.
Blogul, cel mai bun PR
Blogul a debutat cu definitia de jurnal personal online. Notiunea s-a extins rapid, iar acum defineste orice site cu o structura de adaugare a informatiilor in ordine cronologica. Poate avea absolut orice tema, de la IT&C pana la muzica, de la discutii pe teme de genetica pana la desene animate. In septembrie 2007, Technorati, un motor de cautare specializat, indexase 107 milioane de bloguri din toata lumea, dupa ce, cu o luna inainte, raportase 94 de milioane de bloguri. Impartind numarul de persoane care intra online (1,244 miliarde) la numarul de bloguri indexate, am putea spune ca unul din 11 oameni care intra online are un blog. Desigur, orice internaut isi poate crea mai multe bloguri.
La inceput totul a fost ca o joaca.
Spui la toata lumea ca ti-ai facut site. Daca intr-adevar ai talent la scris, iar continutul incarcat este interesant, prietenii isi vor face un obicei din a-l vizita. La randul lor, ei le vor povesti colegilor despre ce chestii interesante au gasit pe blogul tau. Astfel, te poti trezi ca ai cateva zeci sau sute de fani care iti deschid zilnic site-ul ca sa vada ce-ai mai debitat acolo. Ca pe orice site sau portal, popularitatea poate atrage dupa sine notorietate si venituri din reclame. Daca tu vei scrie, de pilda, pe blog despre masini si vei avea in fiecare zi sute de oameni care vin sa le vada pe site-ul tau, companiile implicate in afacerile cu automobile sau producatorii vor fi interesate/interesati sa-si plaseze reclama la tine pe blog, convinse/convinsi ca vor fi vazute de niste pasionati ai domeniului si, deci, de posibili clienti. Companiile si-au dat seama de potentialul blogurilor, asa ca si-au deschis propriile site-uri, in care oficiali si specialisti, daca nu chiar sefi, stabilesc legatura cu publicul. Au descoperit ca o discutie deschisa si relaxata cu eventualii clienti si parteneri de afaceri nu poate aduce decat lucruri bune: brand awareness, promovare etc. Printre gigantii care se straduiesc sa comunice cu tine se numara Intel, Microsoft, Google, Yahoo!, HP si Dell, iar afacerea aceasta se numeste corporate blog.
Site-urile de stiri au fost insa cele mai incununate de succes. Nu mai ai de ce sa astepti ziarul de a doua zi ca sa afli ce s-a intamplat astazi, pentru ca in orice colt de lume se gaseste un blogger care sa relateze cele mai interesante evenimente petrecute in jurul lui. Si nu oricum, ci intr-un material documentat cu fotografii sau clipuri video demne de a fi preluate de orice flux de stiri. Spre deosebire de o companie de media unde materialul trebuie adaptat, aprobat si realizat dupa niste reguli stricte, unui blogger ii ia aproximativ zece minute ca sa anunte stirea pe site, deci la nivel global, cu costul unui amarat de abonament la Internet. Si daca e vorba de fluxuri de stiri, de pilda, pe site-ul www.bloggernews.net vei gasi cele mai noi informatii din orice domeniu, furnizate de bloggeri. Site-ul nu face altceva decat treaba unei agentii de presa, dar o face automat, cu ajutorul unei aplicatii online, astfel ca munca se reduce aproape la 0. Marile trusturi media au inteles sa preia modelul si au inceput sa dea de lucru la bloggerii talentati. Acestia sunt chiar rasplatiti pentru materialele lor de presa si creditati ca atare. Au descoperit ca majoritatea inregistrarilor si fotografiilor de la un eveniment petrecut spontan provine de la amatori, pentru ca aproape orice om are in ziua de azi un telefon mobil cu o camera digitala incorporata, pregatita sa ilustreze orice material de presa digitala. Societatea informatizata isi creeaza continutul propriu.
FACTS
Computerul ca profesor
Acum cativa ani parea aberant sa predai pe computer altceva decat programare, baze de date si creare de pagini web. Doar sunt domeniile productive ale computerului, nu? Gresit. Computerul poate face orice il inveti sa faca, iar Siveco România l-a transformat in mai mult decat o tabla pe care sa scrii cu creta. L-a promovat la rangul de asistent al profesorului, prin programul de e-Learning AeL. In laboratoarele multimedia instalate in majoritatea liceelor din Romania, elevii pot studia orice materie in fata computerului. Cum? Foarte simplu. Pe un server sunt instalate majoritatea lectiilor din programa scolara si toate computerele din laborator preiau integral, in timp real, informatiile de la acesta. Lectiile sunt placute din punct de vedere grafic, iar elevii nu mai au de ce sa se planga ca nu pot vedea anosta tabla neagra scrijelita barbar cu o bucata de creta. Desigur, programul afiseaza pe ecran mai multe date schematice. El nu inlocuieste munca profesorului, ci o completeaza. Toate datele despre elevi sunt si ele introduse in server, astfel ca fiecaruia dintre ei ii este atribuita o statie de lucru, iar la sfarsitul orei pot primi note, consemnate de profesor in catalogul digital al clasei.