Un studiu sugerează că prima roată a fost inventată în Munții Carpați
Când a fost inventată prima roată? Deși inventarea roții, acum aproximativ 6.000 de ani, a revoluționat totul, de la transport la olărit, originile sale exacte rămân un mister pentru arheologi. Însă un nou studiu, folosind tehnici din mecanica structurală, sugerează că minerii de cupru din Europa de Est ar fi putut fi forța motrice din spatele a trei inovații majore în tehnologia roții încă din 3900 î.Hr.
Dovezile arheologice din Epoca Cuprului (aproximativ 5000 – 3000 î.Hr.) arată o prezență bogată a roților și a vehiculelor pe roți în Europa, Asia și nordul Africii, inclusiv scene de luptă pictate pe pereți, miniaturi de roți, jucării pentru copii, morminte cu căruțe și chiar referințe textuale timpurii despre această tehnologie. Cu toate acestea, pentru că roata a fost adoptată atât de rapid, nu este clar unde și când a fost inventată prima roată sau dacă a fost inventată independent în diferite timpuri și locuri.
Există trei teorii principale despre cum a apărut prima roată. Una sugerează că roata a apărut în Mesopotamia în jurul anului 4000 î.Hr. și s-a răspândit în Europa. O altă teorie susține că a fost dezvoltată pe coasta Pontică a nordului Turciei în jurul anului 3800 î.Hr. A treia teorie afirmă că roata a fost inventată în Munții Carpați între 4000 și 3500 î.Hr., răspândindu-se în diverse direcții de acolo.
Cum a apărut prima roată? O teorie spune că „vinovate” sunt minele din Carpați
Această a treia teorie, formulată în 2016 de istoricul Richard Bulliet, profesor emerit la Universitatea Columbia (SUA) și coautor al noului studiu, se bazează pe ideea că, în jurul anului 4000 î.Hr., minereul de cupru foarte căutat devenise mai greu de găsit, determinându-i pe mineri să sape mai adânc și să transporte minereul în containere mari. Modelele de căruțe din epoca târzie a Cuprului, găsite în regiunea Carpaților, au formă dreptunghiulară cu laturi trapezoidale, similare cu vagonetele de mină de astăzi, a scris Bulliet în cartea „The Wheel: Inventions and Reinventions”.
Într-un studiu publicat în jurnalul Royal Society Open Science, Bulliet și coautorii săi Kai James, inginer aerospațial la Georgia Tech, și Lee Alacoque, inginer la Universitatea din Illinois Urbana-Champaign (SUA), au detaliat modelul lor de evoluție a roții. Pornind de la cunoștințele despre sistemele antice de roți, bazate pe dovezi arheologice, echipa a folosit mecanica computațională și știința designului pentru a investiga modul în care oamenii ar fi putut transforma un set de role simple într-un sistem cu roți și ax.
În studiul lor, cercetătorii au sugerat că au fost necesare trei inovații pentru a inventa roata. În contextul nevoii de a muta o încărcătură grea, oamenii ar fi folosit role plasate de-a lungul unui traseu, mutând rolele din spate în față după cum era necesar.
Cele trei inovații care au dus la inventarea roții
Prima inovație, rolele cu șanțuri, i-ar fi permis încărcăturii să se deplaseze înainte și înapoi fără ca oamenii să fie nevoiți să se deplaseze în jurul său pentru a înlocui rolele. Acest lucru ar fi permis împingerea unui cărucior mai lat în mină. A doua inovație a fost un ansamblu de roți fixate pe un ax, care i-ar fi dat căruciorului o înălțime mai mare pentru a trece peste pietre și alte obstacole dintr-o galerie minieră. Iar a treia inovație, în care roțile se mișcă independent de ax, ar fi apărut aproximativ 500 de ani mai târziu și i-ar fi oferit mai multă manevrabilitate designului, scrie Live Science.
După ce au generat un design optimizat de ansamblu de roți, echipa a descoperit, pe baza analizei computaționale, că evoluția roții și a axului din role simple a fost o traiectorie plauzibilă și din ce în ce mai eficientă energetic. Cu toate acestea, minele din Carpați ar fi putut influența, de asemenea, designul. „Mediul în care operau dezvoltatorii inițiali ai roții conținea caracteristici unice care au încurajat o schimbare către transportul pe bază de role”, a declarat James.
„Practic, aceste caracteristici de mediu, de exemplu, un traseu îngust și închis, i-au determinat pe dezvoltatorii roții să aleagă acest design specific”, spune cercetătorul.
Este posibil ca prima roată să fi fost inventată simultan în mai multe locuri
Totuși, cercetătorii au menționat că evoluția roții nu s-a oprit în Epoca Cuprului. De exemplu, invenția rulmenților cu bile radiale în 1869 a condus la progrese semnificative în industriile auto și de mașini în secolul XX.
Deși noul model poate explica cum a fost inventată roata în Europa de Est, cu o posibilă răspândire de acolo, este posibil ca acesta să nu fie răspunsul definitiv la întrebarea „cum a apărut roata?”. „Încă cred că este posibil ca mai multe civilizații să fi descoperit roata în mod independent”, a spus James.
Abordarea de design computațional pe care cercetătorii au folosit-o în acest studiu ar putea fi aplicată și la alte întrebări arheologice, a mai spus James. „De exemplu, cred că mai avem multe de învățat despre cum au fost construite piramidele. Designul mecanic computațional ar putea fi esențial în găsirea unor răspunsuri la aceste întrebări”, a spus el.
Vă recomandăm să citiți și:
Codex Leicester, cea mai scumpă carte din lume
Cum a ajuns REGINA exceselor Maria Antoaneta „flagelul şi vampirul francezilor”