Home » Istorie » Sculpturile dintr-un monument antic din Turcia ar putea ascunde cel mai vechi calendar din lume

Foto: Dr Martin Sweatman/EurekAlert
Publicat: 11.08.2024

Experții sugerează că marcajele de pe un stâlp de piatră dintr-un sit arheologic vechi de 12.000 de ani din Turcia reprezintă probabil cel mai vechi calendar solar din lume, creat ca un memorial al unei comete devastatoare.

Marcajele de la Göbekli Tepe din sudul Turciei – un complex antic de incinte asemănătoare templelor, împodobite cu simboluri sculptate – ar putea înregistra un eveniment astronomic care a declanșat o schimbare-cheie în civilizația umană, spun cercetătorii.

Cercetările sugerează că oamenii antici au putut înregistra observațiile lor asupra Sorelui, Lunii și constelațiilor sub forma unui calendar solar, creat pentru a ține evidența timpului și a marca schimbarea anotimpurilor.

O nouă analiză a simbolurilor în formă de V sculptate pe stâlpii de la sit a arătat că fiecare V ar putea reprezenta o singură zi. Această interpretare a permis cercetătorilor să numere un calendar solar de 365 de zile pe unul dintre piloni, format din 12 luni lunare plus 11 zile suplimentare.

Solstițiul de vară apare ca o zi separată, specială, reprezentată de un V purtat în jurul gâtului unui animal asemănător unei păsări despre care se crede că reprezenta constelația solstițiului de vară la acea vreme. Alte statui din apropiere, reprezentând probabil zeități, au fost găsite cu marcaje similare în formă de V la gât, scrie EurekAlert.

Un memorial al unei comete devastatoare

Deoarece sunt reprezentate atât ciclul lunii, cât și cel al soarelui, sculpturile ar putea reprezenta cel mai vechi calendar așa-numit lunisolar din lume, bazat pe fazele lunii și pe poziția soarelui – precedând cu multe milenii alte calendare cunoscute de acest tip.

Cercetătorii susțin că oamenii antici ar fi creat aceste sculpturi la Göbekli Tepe pentru a înregistra data la care un roi de fragmente de cometă a lovit Pământul în urmă cu aproape 13.000 de ani – sau 10.850 î.Hr.

Se sugerează că lovitura cometei ar fi declanșat o mini epocă glaciară care a durat peste 1 200 de ani, eliminând multe specii de animale mari. De asemenea, ar fi putut declanșa schimbări în stilul de viață și în agricultură, despre care se crede că ar fi legate de nașterea civilizației la scurt timp după aceea, în semiluna fertilă din Asia de Vest.

Un alt pilon de pe sit pare să reprezinte curentul de meteoriți Taurid – despre care se crede că a fost sursa fragmentelor de cometă – care durează 27 de zile și emană din direcțiile Vărsătorului și Peștilor.

Descoperirea pare, de asemenea, să confirme faptul că oamenii din antichitate erau capabili să înregistreze datele folosind precesia – oscilația axei Pământului care afectează mișcarea constelațiilor pe cer – cu cel puțin 10 000 de ani înainte ca fenomenul să fie documentat de Hipparchus din Grecia Antică în 150 î.Hr.

Un complex antic de incinte asemănătoare templelor

Sculpturile par să fi rămas importante pentru locuitorii din Göbekli Tepe timp de milenii, sugerând că impactul ar fi putut declanșa un nou cult sau o nouă religie care a influențat dezvoltarea civilizației.

Descoperirea susține, de asemenea, o teorie conform căreia Pământul se confruntă cu un număr mai mare de lovituri de comete, deoarece orbita sa traversează calea fragmentelor de comete care se învârt în cerc, pe care le vedem în mod normal sub formă de rafale de meteoriți.

„Se pare că locuitorii din Göbekli Tepe erau buni observatori ai cerului, ceea ce este de așteptat, având în vedere că lumea lor fusese devastată de o cometă. Acest eveniment ar fi putut declanșa civilizația prin inițierea unei noi religii și prin motivarea dezvoltării agriculturii pentru a face față climatului rece. Este posibil ca încercările lor de a înregistra ceea ce au văzut să fie primii pași către dezvoltarea scrisului, milenii mai târziu”, a explicat Dr. Martin Sweatman, de la Școala de Inginerie a Universității din Edinburgh.

Cercetarea este publicată în Time and Mind.

Sculpturi rupestre ale vechilor faraoni egipteni, descoperite în apropiere de Aswan

Un băiat din Scoția care săpa după cartofi a dezgropat „o capodoperă a sculpturii egiptene”

Sculpturi unice au fost scoase la iveală de o furtună

Nigeria primește înapoi sculpturi de bronz luate de Germania cu 100 de ani în urmă

Fumatul afectează până și oasele. Ce au descoperit recent cercetătorii?
Maia Sandu: „Noi am luptat corect și am câștigat corect într-o luptă nedreaptă”
Cum s-a apărat o senatoare australiană care l-a huiduit pe regele Charles
Șoferii Ford, avertizați să nu mai folosească adaptoarele gratuite de la Tesla
Câți dintre europeni susțin utilizarea Inteligenței Artificiale în poliție și armată?
Avertismentul unui șef al serviciilor secrete: Inteligența Artificială va accelera radicalizarea online
Noi specii din Triasicul târziu, scoase la lumină în statul american Arizona
Europa a fost un lider în ceea ce privește salvarea naturii. Acum, regresul ar putea amenința progresul global
O descoperire surprinzătoare sub fundul mării. „Am fost surprinși pentru că nu știam că există acolo”
De ce copiii ar trebui să fie încurajați să se joace cu noroi?
Studiu: simțul olfactiv uman este mai rapid decât se credea anterior
Test de cultură generală. Care țară nu are țânțari?
ProMotor anunță lansarea episodului 55 al „Podcast cu Prioritate” cu invitatul special George Buhnici