Home » Istorie » Oamenii de știință au găsit creierul intact al unui vierme vechi de 520 de milioane de ani

Publicat: 08.08.2024

Cercetătorii de la Universitatea Durham (Regatul Unit) au descoperit un detaliu neașteptat într-o fosilă: creierul conservat al unei creaturi antice.

Această mică larvă a prosperat în apele vechi ale Cambrianului, fără să-și dea seama de rolul pe care îl va juca în istoria științifică peste un milion de ani mai târziu. Această nouă specie fosilizată a fost numită Youti yuanshi, care înseamnă „larvă primitivă” în chineză.

Acesta oferă o privire asupra istoriei evolutive a insectelor, păianjenilor, crabilor și centipedelor. Perioada cambriană a fost perioada în care au apărut primele grupuri majore de animale cunoscute astăzi.

„Atunci când visam cu ochii deschiși la o fosilă pe care mi-ar plăcea cel mai mult să o descopăr, mă gândeam întotdeauna la o larvă de artropod, deoarece datele privind dezvoltarea sunt esențiale pentru înțelegerea evoluției lor”, a declarat Martin Smith, cercetător principal de la Universitatea Durham.

Această fosilă de vierme aparține grupului euarthropod, care include insectele, păianjenii și crabii. Examinarea a arătat, de asemenea, că organismul a murit prematur, în timp ce se afla în faza de dezvoltare larvară. Cu toate acestea, a fost plină de surprize.

Fosila și-a păstrat organele interne într-o stare extraordinară, în ciuda faptului că era la fel de mică ca o sămânță de mac.

O piesă importantă dintr-un puzzle evolutiv

Organele fragile sunt rareori păstrate în înregistrările fosile. Smith a declarat că șansele de a descoperi fosile larvare „sunt practic zero”. Acest lucru face ca descoperirile să fie și mai valoroase.

Ei au examinat micile rămășițe fosilizate folosind tehnici avansate de scanare prin tomografie cu raze X cu sincrotron. Au fost descoperite creierul primitiv, un sistem digestiv și chiar urme de nervi. Acest lucru a ajutat la crearea imaginilor 3D ale caracteristicilor anatomice conservate.

Această fosilă de vierme – provenită din una dintre primele stirpe de artropode – este o piesă importantă dintr-un puzzle evolutiv care a condus la apariția insectelor, păianjenilor și crabilor.

Specimenul detaliază modul în care creaturi simple asemănătoare viermilor au evoluat în artropode complexe, cu membre, ochi și creieri specializați. Antropodele sunt astăzi o categorie de animale foarte răspândită.

Formele de viață dominante ale oceanelor cambriene

În mod interesant, această capsulă a timpului a arătat că elementele de bază pentru creierii complecși ai artropodelor de astăzi erau deja prezente în această creatură antică.

Fosila a dezvăluit, de asemenea, o regiune veche a creierului cunoscută sub numele de protocerebrum. Conform comunicatului de presă, această parte s-a transformat în capul complex și segmentat al artropodelor moderne, cu antene, aparat bucal și ochi.

Această structură „complexă a capului” a permis artropodelor să se adapteze la diverse medii și să devină formele de viață dominante ale oceanelor cambriene.

Complexitatea structurii lor anatomice i-a surprins pe oamenii de știință, indicând că aceste rude timpurii ale artropodelor erau mult mai dezvoltate decât se credea, scrie InterestingEngineering.

Viermele cu ochi bulbucați care cântăresc de 20 de ori mai mult decât capul