Home » Istorie » Ce mașini folosea Ceaușescu pentru a se deplasa la vânătoare? De la jeepurile americane la GAZ-urile sovietice, ajungând la mașinile ARO

Ce mașini folosea Ceaușescu pentru a se deplasa la vânătoare? De la jeepurile americane la GAZ-urile sovietice, ajungând la mașinile ARO

Ce mașini folosea Ceaușescu pentru a se deplasa la vânătoare? De la jeepurile americane la GAZ-urile sovietice, ajungând la mașinile ARO
Credit foto: Fototeca online a comunismului românesc
Publicat: 24.07.2024

S-a scris mult despre pasiunea pentru vânătoare pe care o avea Nicolae Ceaușescu. Dar dictatorul avea o pasiune și pentru lux. Iar, câteodată, luxul nu prea se potrivea cu comunismul, dar Ceaușescu masca acest lucru prin folosirea unor produse construite în România. Oricum, de-a lungul timpului, gusturile sale în ceea ce privește mașinile cu care se deplasa la partidele de vânătoare s-au schimbat odată cu modificările de politică externă.

La început, când încă mai respecta cât de cât regulile vânătorii, Ceaușescu arată un minim respect pentru vânat.

Dar, odată cu trecerea timpului, orice urmă de respect pentru animalele sălbatice a dispărut și a început să împuște tot ceea ce îi ieșea în fața armei. Nu conta dacă era un animal dintr-o specie protejată sau un pui de animal. Ceaușescu împușca tot.

Jeepurile americane, GAZ-urile sovietice și ARO

Dar cu ce se deplasa Nicolae Ceaușescu la partidele de vânătoare? Răspunsul la această întrebare l-a oferit inginerul silvic Vasile Crișan, unul dintre specialiștii silvicultori care s-a ocupat mai multe decenii de organizarea partidelor de vânătoare la care a participat dictatorul.

„La început, atât Ceaușescu cât şi invitații lui mergeau, fiecare, cu câte un autoturism de teren Jeep de fabricație americană. De prin anii ’68, jeepurile americane au fost înlocuite cu GAZ-uri sovietice. Nici nu se putea altfel! Cum să circule un mare șef comunist într-o limuzină capitalistă?

După câțiva ani, şi autoturismele de teren sovietice au fost schimbate cu ARO, fabricate în România, dar pregătite special pentru el. Se răciseră relațiile cu rușii, deci la gunoi şi cu mașinile lor!”, nota Vasile Crișan.

Mercedes și Dacia 2000

În ceea ce priveşte autoturismele de oraș, Nicolae Ceaușescu a folosit până la mijlocul anilor `70 mașinile Mercedes, apoi a trecut la Dacia model 2000.

„Până în anul ’76 a utilizat doar Mercedesuri. Dar cum să folosești mașini occidentale când şi în România se fabricau mașini? Deci… `în vaselină cu Mercedesurile` şi… `să mi se pregătească două-trei Dacia 2000` – a spus el la un moment dat. Şi cum a dispus, aşa s-a făcut`, precizează Vasile Crișan în cartea „La vânătoare cu Ceaușescu”.

De la avioane sovietice la BAC-uri englezești şi ROMBAC-uri românești

Atunci când se deplasa pe distanțe lungi, Ceaușescu folosea și avioane. Dacă la început a fost constrâns din lipsă de alternative să folosească avioanele sovietice, dictatorul a trecut apoi la avioanele englezești și apoi la ROMBAC-uri produse în România. De fapt era un avion englezesc BAC produs sub licență în România. Pe distanțe medii, utiliza elicoptere de producție franceză. Nu îi plăceau elicopterele sovietice.

„Din categoria avioanelor, a început cu cele sovietice – IL-uri şi TU-154. Nu avea de ales. Atunci, la noi nu existau alte tipuri de avioane. În ultimii ani însă, le-a înlocuit cu BAC-uri englezești şi apoi cu ROMBAC, de fabricație românească, în colaborare cu firme din Anglia.

Cu elicopterele a fost ceva mai simplu. Nu i-au convenit cele de fabricație sovietică şi de aceea a comandat în Franța, în ordine, tipurile `Alouette, `Puma` şi apoi `Dauphin`. În România nu se fabricau elicoptere la nivelul pretins de el.

„Superioritatea sistemului comunist față de cel capitalist falimentar şi în descompunere”

În ultima etapă, Nicolae Ceaușescu nu mai aprecia nimic din străinătate. Dorea să demonstreze că tot ceea ce se fabrica în țară era superior produselor fabricate  în capitalism.

„La un moment dat, nimic din ceea ce era străin nu mai era bun. Totul trebuia să fie românesc. Bun sau rău, dar să fie românesc. (Nicolae Ceaușescu n.r.) avea ambiția să demonstreze şi în acest fel propriului popor, lumii întregi, dar mai ales lui însuși `superioritatea sistemului comunist față de cel capitalist falimentar şi în descompunere`”, nota Vasile Crișan.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Cum se manifesta Ceaușescu când se enerva: „Generale! Mâine să vină un tanc şi să dărâme clădirea!”

Ceaușescu și cocoșii de munte. „Cine îl putea opri să nu comită şi această faptă abominabilă?”

Impresionanta colecție de arme de vânătoare pe care a deținut-o Nicolae Ceaușescu

Cum l-a ironizat Maurer pe Ceaușescu în fața liderului german Erich Honecker

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase