Home » Istorie » Dieta mediteraneană era folosită de oameni și acum 4.000 de ani

Dieta mediteraneană era folosită de oameni și acum 4.000 de ani

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 05.07.2024

Chiar și acum 4.000 de ani, oamenii din Marea Mediterană știau ce este bun pentru ei. Un nou studiu a descoperit că sirienii antici mâncau similar cu ceea ce noi numim acum dieta mediteraneană, care este astăzi promovată pentru numeroasele sale beneficii pentru sănătate.

„Vechea frază ești ceea ce mănânci este într-adevăr adevărată aici”, a declarat chimistul arheolog Benjamin Fuller de la Universitatea din Leuven, pentru Inverse. „Tehnica analizei raportului izotopilor stabili permite determinarea directă a tipului de grupe de alimente care au fost consumate efectiv”.

Cercetătorii au folosit această tehnică pe seturi mari de date de măsurători izotopice arheologice pentru a examina istoria așezării Tell Tweini din Siria. În timpul epocilor bronzului și fierului, acest sit a fost un port important pentru Regatul Ugaritic.

Setul de date a inclus măsurători izotopice de la 410 semințe de plante, precum și 16 oase umane și 210 oase de alte animale, din perioada 2600-333 î.Hr.

Nivelurile relativ scăzute ale izotopilor de azot 15 măsurate în rămășițele oamenilor au sugerat consumul ocazional de carne, sugerând că locuitorii din Tell Tweini se bazau pe animalele domestice în principal pentru muncă, lapte și lână. În special între 2000 și 1600 î.Hr., se pare că dieta lor a constat în mare parte din cereale integrale, fructe și legume, inclusiv o abundență de măsline și struguri, scrie ScienceAlert.

Cunoscută pentru numeroasele sale beneficii pentru sănătate

„Dieta era relativ săracă în proteine animale și pare comparabilă cu ceea ce este considerată astăzi o dietă mediteraneană tipică, constând în pâine (grâu/ orz), măsline, struguri, leguminoase, produse lactate și cantități mici de carne”, scriu Fuller și colegii lor în lucrare.

Deși dependența lor de consumul de plante poate că a apărut din necesitate, eliberând animalele pentru alte utilizări, raportul dintre carne și fructe, cereale și legume se dovedește a fi și astăzi cea mai sănătoasă opțiune, atât pentru propria noastră bunăstare, cât și pentru cea a mediului.

Nivelurile ridicate de izotopi de carbon 13 din semințele conservate sugerează că, de fapt, culturile din Tell Tweini au fost bine îngrijite și udate de-a lungul istoriei sitului. Folosirea gunoiului de grajd ar explica, de asemenea, nivelurile ridicate de izotopi de azot 15 găsite în plante.

Dieta populației de la Tell Tweini se deosebește de cea a oamenilor din Marea Mediterană de astăzi prin faptul că, deși se afla la mai puțin de doi kilometri de coastă și în ciuda unei mari varietăți de pești recuperați la Tell Tweini, oamenii de acolo din epoca bronzului mijlociu nu par să fi consumat prea multe alimente din mare. Nici nu mâncau prea mult din alte căi navigabile.

Dieta a apărut într-un mediu fertil

Membrii societății antice trebuie să fi fost capabili să producă suficientă hrană din culturile lor, ceea ce indică faptul că terenurile lor erau fertile. Acest lucru se corelează cu producția cunoscută de ulei de măsline din regiune.

„Excavațiile de la fața locului indică faptul că producția de ulei de măsline a devenit principala activitate economică din Tell Tweini, iar instalații legate de această activitate puteau fi găsite în fiecare casă în timpul Epocii Fierului”, explică Fuller și echipa sa.

La scurt timp după 1200 î.Hr., Ugarit s-a prăbușit. Căderea regatului a fost atribuită eșecului culturilor, tulburărilor sociale și foametei din întreaga regiune, însă semnele producției de petrol din Tell Tweini au apărut din nou la scurt timp după aceea, fără niciun semn de stres în izotopii plantelor.

Aceste descoperiri arată că o dietă de tip mediteranean a contribuit la susținerea umanității timp de milenii. Dar această dietă a apărut, de asemenea, într-un mediu fertil cu un climat relativ stabil.

Această cercetare a fost publicată în PLOS ONE.

Dieta mediteraneană, asociată cu un risc de deces mai scăzut în rândul femeilor