Nikola Tesla, renumit și important inventator și inginer, a fost o figură esențială în istoria științei și tehnologiei. Născut în 1856, Tesla a adus contribuții revoluționare în domeniul electricității și al sistemelor energetice la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea.
Contribuțiile sale semnificative la proiectarea sistemului modern de alimentare cu curent alternativ au revoluționat industria electrică și a pus bazele rețelei electrice moderne. Invențiile și brevetele lui Tesla au cuprins o gamă largă de domenii, inclusiv comunicațiile fără fir, motoarele electrice și iluminatul fluorescent.
Nikola Tesla, un adevărat pionier al erei electrice, a fost un vizionar, capabil să imagineze și să creeze tehnologii care păreau imposibile pentru alții, cel puțin în vremea sa.
Tesla a brevetat aproximativ 300 de invenții de-a lungul vieții, munca lui inspirând nenumărați lideri din întreaga lume, de la Elon Musk, de exemplu, care chiar și-a numit compania de automobile după incredibilul om de știință, până la Steve Jobs, co-fondatorul și CEO al Apple Inc., cunoscut, de altfel, pentru pasiunea sa pentru inovație și dragostea pentru operele unor personalități istorice. Jobs l-a admirat pe Tesla pentru gândirea vizionară și pentru setea continuă de cunoaștere.
Într-un interviu acordat în 1995 revistei Wired, Jobs declara: „Cred că există o legătură între oamenii care sunt cu adevărat serioși în ceea ce privește viitorul informaticii și cei care sunt obsedați de detaliile tehnologiei”, menționând că a fost de-a dreptul fascinat, după ce a citit o biografie a lui Tesla, de capacitatea inventatorului de a-și imagina noi posibilități și de a le aduce la viață.
Nikola Tesla s-a născut la 10 iulie 1856, în satul Smiljan din Imperiul Austriac (Croația de astăzi), fiind al patrulea din cei cinci copii ai preotului ortodox sârb Milutin Tesla și ai soției sale, Djuka Mandic, o familie din clasa de mijloc. Educația lui Tesla a fost profund influențată de pasiunea tatălui său pentru activitățile intelectuale, de la mama lui, cunoscută pentru abilitățile creative și pentru inventivitate, Tesla moștenind fascinația pentru descoperiri, mecanică și inginerie.
Copilăria lui Tesla a fost marcată de curiozitate și de o dorință insațiabilă de cunoaștere. A dat dovadă de abilități intelectuale extraordinare, fiind adesea cufundat în lectura cărților și implicându-se în experimente pline de imaginație. Familia lui Tesla i-a recunoscut potențialul și i-a susținut interesele, favorizând un mediu care i-a cultivat geniul în devenire.
După ce și-a terminat educația primară în Smiljan, Tesla a urmat cursurile Liceului Superior Real din Karlovac și, mai târziu, ale Institutului Politehnic din Graz, Austria, unde a studiat ingineria electrică. Abilitățile matematice excepționale și foamea nestăvilită de explorare științifică l-au diferențiat de colegii săi, prefigurând impactul său viitor asupra lumii.
În anul 1878, Nikola Tesla s-a desprins de locurile natale, plecând de acasă și mutându-se în Maribor, Slovenia de astăzi, unde a reușit să se angajeze ca subinginer. După aproximativ un an, însă, la insistențele tatălui, Nikola Tesla s-a înscris la cursurile Universității Carolina din Praga pe care avea să o abandoneze odată cu moartea tatălui, în aprilie 1879.
Un an mai târziu, în 1880, Tesla a decis să se mute la Budapesta, începând să lucreze pentru Compania Națională de Telegraf, devenită ulterior Compania Națională de Telefoane.
La Budapesta, Nikola Tesla a legat o prietenie cu un inventator, sârbul Nebojsa Petrovic, cei doi ajungând în cele din urmă să se asocieze în demararea unor proiecte profesionale. Tesla și Petrovic, în interesul lor de a dezvolta o sursă de energie mai eficientă și mai durabilă, s-au axat, în proiectul lor pe exploatarea puterii turbinelor gemene pentru a genera electricitate în mod continuu.
Astfel, au încercat să creeze o sursă de energie mai fiabilă și mai stabilă pentru diverse aplicații, cum ar fi telecomunicațiile și iluminatul. Deși proiectul nu a avut un succes pe scară largă, a demonstrat spiritul inovator și natura colaborativă atât a lui Tesla, cât și a lui Petrovic, munca lor, mai târziu, contribuind la dezvoltarea de noi tehnologii și la progresul industriei electrice.
Nikola Tesla, renumitul inventator și inginer, s-a mutat la Paris în 1882, lucrând la una dintre companiile lui Thomas Edison – Continental Edison Company, filiala europeană.
În perioada petrecută la Paris, Tesla a fost implicat în diverse proiecte legate de ingineria electrică însă, în principal, s-a concentrat pe îmbunătățirea și dezvoltarea sistemelor de iluminat electric, lucrând la proiectarea și instalarea sistemelor de iluminat cu arc electric în tot orașul, inclusiv în prestigioasa gară Gare Saint-Lazare. Cu toate acestea, după un an, Tesla a părăsit Continental Edison din cauza unor neînțelegeri cu superiorii săi cu privire la direcția în care își desfășura activitatea, ideile și viziunea lui Tesla în ceea ce privește sistemele de curent alternativ nefiind în concordanță cu preferințele și viziunile lui Edison pentru sistemele de curent continuu, ceea ce a dus la o ruptură profesională și personală.
O experiență interesantă pe care Tesla ar fi trăit-o în perioada în care s-a aflat la Paris este visul pe care l-a avut cu mama sa, Đuka Tesla. Într-o noapte, Tesla a fost brusc trezit din somn după ce visase că îi murise mama. „Și am știut că așa a fost”. Foarte legat emoțional de dispariția celei care-i dăduse viață, Nikola s-a îmbolnăvit după moartea ei, aproape o lună petrecând-o în Gospić, satul Tomingaj, lângă Gračac, locul de naștere al mamei sale, pentru a se recupera.
„Timp de mulți ani m-am străduit să rezolv enigma morții și am urmărit cu nerăbdare orice fel de indiciu spiritual. Dar numai o singură dată în cursul existenței mele am avut o experiență care m-a impresionat momentan ca fiind supranaturală. A fost în momentul morții mamei mele. Ajunsesem complet epuizat de durere și de o vigilență îndelungată și, într-o noapte, am fost dus într-o clădire aflată la aproximativ două străzi de casa noastră. În timp ce zăceam acolo neajutorat, m-am gândit că, dacă mama mea ar fi murit în timp ce eu eram departe de patul ei, ea mi-ar fi dat cu siguranță un semn. (…) Visul sau iluzia pe care am avut-o la Paris cu mama mea, nu pot să o descriu în acest moment. A fost mult mai viu și mai real decât orice reprezentare de acest fel pe care am văzut-o vreodată în viață”.
În 1886, Tesla a decis să își înființeze propria companie la New York, Tesla Electric Light & Manufacturing Co. În ciuda ideilor sale revoluționare pentru un motor pe curent alternativ, investitorii din companie nu erau convinși de potențialul tehnologiei propuse de Tesla și, în consecință, l-au înlăturat din companie, refuzând să-i mai susțină activitatea, astfel că, o perioadă, a fost implicat în tot felul de munci necalificate menite să-i asigure un venit, dar și pentru a-și putea continua cercetările privind sistemele de curent alternativ. Iată că persistența lui Tesla a dat roade, pentru că Westinghouse Electric & Manufacturing Company a recunoscut potențialul proiectului său de motor de curent alternativ și a fost de acord să îl prezinte în cadrul World’s Columbian Exposition din 1893 de la Chicago.
Tesla a fost de asemenea, un pionier în utilizarea razelor X în scopuri medicale, punând practic bazele radiologiei. Concret, începând cu anul 1887, acesta a făcut frecvent experimente cu raze X, la acea vreme încă necunoscute, Tesla denumindu-le „umbre”.
În anii 1890, Tesla a introdus conceptul de transmisie a energiei fără fir, dezvoltat într-o serie de experimente și cercetări pe care le efectuase anterior. A lucrat la dezvoltarea unui sistem de transmisie a energiei electrice prin intermediul câmpurilor electromagnetice, iar unul dintre experimentele sale celebre a fost construirea unei stații de energie în Wardenclyffe, New York, cu scopul de a transmite energie electrică prin aer de la o sursă centrală către dispozitivele din jur, fără a avea nevoie de fire/cabluri, proiect nefinalizat.
În 1891, la vârsta de 35 de ani, Nikola Tesla a devenit cetățean american, în același an deschizându-și laboratorul de cercetare în New York, acolo unde a continuat experimentele sale privind rezonanța mecanică și concentrându-se asupra oscilatoarelor electromecanice, experiemnte care, la un moment dat, i-au deranjat atât de mult vecinii, încât aceștia au adus poliția pe capul lui Tesla.
Între 1892 și 1894, Nikola Tesla a devenit vicepreședinte al Institutului American de Inginerie Electrică, precursor al actualului Institut al Inginerilor Electrici și Electroniști (IEEE). În această perioadă, Tesla s-a concentrat pe cercetarea curentului alternativ de înaltă frecvență (AC), pe care l-a generat cu ajutorul unei bobine Tesla conice cu un milion de spițe și a explorat efectul pelicular la conductori. De asemenea, a proiectat circuite LC și a inventat o mașină de inducere a somnului, lămpi cu descărcare fără fire și sisteme de transmitere a energiei electromagnetice. A construit chiar și primul emițător radio.
În 1893, Tesla, împreună cu George Westinghouse, a prezentat iluminatul alimentat cu curent alternativ la Expoziția Columbiană Mondială din Chicago. Acest eveniment a marcat prima dată când o întreagă clădire a fost dedicată prezentării de exponate electrice. Printre invențiile lui Tesla se numără lămpile fluorescente și lămpile cu un singur nod, care au contribuit la iluminarea generală a expoziției.
Tesla, de asemenea, a dus muncă de cercetare și în ceea ce privește procesul de lichefiere a gazelor. Era la curent cu descoperirile lui Kelvin, care indicau faptul că aerul lichid absorbea mai multă căldură decât se preconiza teoretic atunci când revenea la starea gazoasă și era folosit pentru a alimenta anumite dispozitive. În timp ce Tesla se apropia de finalizarea cercetărilor sale în acest domeniu și se pregătea să își breveteze invenția, un incendiu a izbucnit în laboratorul său, distrugându-i toate echipamentele, invențiile și modelele. La scurt timp după aceea, Carl von Linde (devenit cel mai mare producător de gaze industriale din lume și cel cdare a inițiat crearea lanțului global de aprovizionare cu gaze industriale) a prezentat un brevet pentru aceeași invenție în Germania.
Descoperirile și invențiile revoluționare ale lui Nikola Tesla în domeniul electricității au avut un impact profund asupra construcției primei centrale hidroelectrice de la Cascada Niagara. În 1893, munca de pionierat a lui Tesla a dus la dezvoltarea sistemelor electrice de curent alternativ care au jucat un rol esențial în exploatarea energiei hidroelectrice la Cascada Niagara. Cu sprijinul financiar al lui George Westinghouse, o figură influentă în industria electrică, sistemul de curent alternativ al lui Tesla a fost ales în locul sistemului de curent continuu (DC) al lui Thomas Edison pentru acest proiect ambițios. Centrala folosea turbine acționate de forța puternică a cascadelor pentru a produce electricitate prin utilizarea unor generatoare de curent alternativ. Acest lucru a marcat o etapă importantă în istoria ingineriei electrice și a generării de energie.
În 1896, centrala hidroelectrică de la Cascada Niagara a reușit să genereze cu succes electricitate orașului Buffalo, New York, folosind sistemul de curent alternativ al lui Tesla, demonstrând viabilitatea și eficiența transmiterii energiei electrice pe distanțe lungi prin folosirea tehnologiei pe bază de curent alternativ.
Cercetător extrem de dedicat, Tesla muncea fără întrerupere la experimentele sale, uneori nedormind decât 2 sau 3 ore pe noapte. Tesla a deținut peste 300 de brevete, printre cele mai notabile invenții ale sale nunmărându-se bobina Tesla, motorul cu inducție și sistemul electric de curent alternativ (AC), becul fară filament sau lampa flumorescentă, generatorul și motorul cu mai multe faze, circuitul de înalt voltaj „Tesla Coil”, motorul de inducție, submarinul electric, principiul de funcționare al motoarelor reactive, undele gravitaționale, generatorul de cutremure etc. Dar în ciuda faptului că era atât de inteligent și deținea brevete care au schimbat lumea, Nikola Tesla s-a confruntat cu probleme financiare în timpul vieții. În 1915, de exemplu, faimoasa sa instalație Wardenclyffe Tower a fost vândută pentru a ajuta la achitarea datoriei de 20.000 de dolari pe care o avea la Waldorf-Astoria.
Ultimele cliple din viață, Nikola Tesla și le-a petrecut singur într-un hotel din New York în care se mutase și a cărui chirie o plătea Westinghouse. A murit la 8 ianuarie 1943, în acea cameră de hotel. Avea 86 de ani.
Nikola Tesla nu s-a căsătorit niciodată, dar a recunoscut, conform britannica.com, că dezvoltase un fel de obsesie față de un porumbel alb.
„Atunci când locuia la New York, petrecea ore întregi hrănind porumbei în parc, iar pe cei răniți îi lua acasă încercând să îi vindece. Deseori, ținea ferestrele deschise în apartamentul de hotel în care locuia, pentru ca porumbeii să-l poată vizita oricând, obicei care, desigur, ducea la o mizerie îngrozitoare. (…)
Am iubit acea porumbiță așa cum un bărbat iubește o femeie, iar ea m-a iubit pe mine. Atâta timp cât o vedeam, viața mea avea un scop, ar fi spus Tesla.
Surse:
https://www.britannica.com/story/nikola-teslas-weird-obsession-with-pigeons
https://www.pbs.org/newshour/science/5-things-you-didnt-know-about-nikola-tesla
Nikola Tesla a crezut la un moment dat că a recepționat un semnal de la extratereștri
Un vis al lui Nikola Tesla ar putea fi deveni realitate cu ajutorul DARPA
O invenție a lui Nikola Tesla, veche de peste 100 de ani, ar fi putut să aibă o mare utilitate