Erou sau ignorant? Richard Phillips, căpitanul american răpit de pirații somalezi

23 12. 2023, 19:00

În 2013, regizorul Paul Greengrass îi oferea lui Tom Hanks rolul principal în filmul de acțiune nominalizat la 6 Oscaruri „Captain Phillips”.

Pelicula americană, deși a venit cu versiunea sa adaptată derapând, adesea, de la realitate, a fost inspirată din povestea adevărată a căpitanului Richard Phillips și a deturnării de către pirații somalezi, în anul 2009, a vasului sub pavilion american pe care acesta îl conducea –  MV Maersk Alabama, primul cargobot american deturnat în ultimii 200 de ani. Odată cu acest incident, Phillips, care fusese ținut ostatic de somalezi, apoi recuperat în siguranță în urma unei intervenții speciale care i-a slavat viața în ultimul moment, a dobândit recunoaștere internațională.

Acesta și-a publicat memoriile concentrate în special pe evenimenul răpirii sale în cartea „A Captain’s Duty” pe care a publicat-o în 2010, adică la un an de la eveniment. Cu toate că media și filmul l-au prezentat pe Richard Phillips ca fiind un erou, echipajul pe care acesta l-a condus a fost de altă părere, Phillips fiind implicat la un moment dat într-un proces costisitor de aproape 50 de milioane de dolari.

Despre căpitanul Phillips

Richard Phillips s-a născut la 16 mai 1955 în Winchester, Massachusetts, Statele Unite, devenind interesat de industria navală de la o vârstă fragedă, pasiunea lui determinându-l să urmeze o carieră în acest domeniu, iar în 1979 luându-și licența în cadrul Institutului Maritim din Massachusetts.

După finalizarea studiilor, Phillips a început o carieră de marinar comerciant, lucrând pe diverse nave, viața sa având parte de cea mai mare surpriză – nu neapărat plăcută, dar care i-a adus apoi notorietate destul de mare, odată cu deturnarea, în aprilie 2009, a vasului de aproape 20.000 de tone MV Maersk Alabama, o navă de containere care a fost atacată de somalezi la câteva sute de mile depărtare de costa Somaliei. Alabama transporta ajutoare – alimente și medicamente pentru Uganda si Somalia.

Atacul navei și răpirea căpitanului

La începutul lunii aprilie 2009, nava de containere operată de Maersk Line cu sediul în Virginia naviga de la Salālah, Oman, la Mombasa, Kenya, la bord aflându-se un echipaj format din 21 de americani sub comanda căpitanului Richard Phillips. Maersk Alabama naviga în apele aflate la câteva sute de mile de coasta Somaliei, o zonă de altfel cunoscută pentru atacurile piraterești. Philips, la rândul său, fusese avetizat în mod repetat cu privire la acest aspect de care, însă, nu a ținut cont, preferând să nu schimbe cursul și, conform unor declarații ulterioare ale membrilor care se aflau cu el la bord, spunând că nu se teme de pirați.

În dimineața zilei de 8 aprilie 2009, o ambarcațiune rapidă cu patru pirați somalezi înarmați s-a îndreptat spre Alabama, declanșând panică în rândurile echipajului american. Nefiind înarmați (un aspect ciudat, având în vedere istoricul zonei pe care o traversa nava), cei aflați la bordul MV Maersk Alabama au încercat niște strategii menite să-i sperie și să-i întoarcă din drum pe infractorii apelor. Au tras în aer rachete de semnalizare, au pulverizat tunuri cu apă asupra bărcii în care se aflau pirații, iar căpitanul a anunțat prin stație că ajutoare formate din trupe special de commando se află la câteva minute distanță pentru a le veni în ajutor.

Niciuna dintre aceste manevre nu a funcționat, iar doi dintre pirați au reușit să urce pe transportorul american. Era pentru prima data în aproximativ 200 de ani când pirații puneau piciorul la bordul unei nave americane. Atunci când majoritatea membrilor echipajului a reușit să se refugieze în camera de comandă a navei, unul dintre pirați a fost trimis să-i scoată din ascunzătoare și să îi aducă pe punte însă, într-o ambuscadă rapidă, americanii l-au capturat pe somalez ținându-l prizonier. În același timp, la bordul navei au urcat și ceilalți doi pirați care l-au luat prizonier pe căpitan.

Pirații au negociat un schimb de ostatici, ceea ce a determinat echipajul să elibereze piratul captiv, însă căpitanul Phillips a fost luat ostatic oricum și forțat să urce într-o barcă de salvare pe care atacatorii au coborâd-o de pe nava americană, cerând 2 milioane de dolari în schimbul ostaticului.

În tot acest timp, situația era urmărită de oficialii americani care au trimis către punctul fierbinte distrugătorul USS Bainbridge împreună cu alte câteva nave și aeronave americane. Au început  negocierile oficialilor americani cu pirații, negocierile, însă, nu decurgeau prea bine.

Tentativa lui Phillips de a scăpa de pirați și strategiile forțelor speciale

La un moment dat, căpitanul Phillips a reușit să iasă din barca de salvare, aruncându-se peste bord, însă a fost imediat recuperat de pirați. În ziua următoare, atunci când ambarcațiunea în care se aflau pirații și americanul a rămas fără combustibil, hrană și fără apă, pirații somalezi au fost convinși, destul de greu, să accepte atașarea de către distrugătorul Bainbridge a unei remorce. După ce a fost efectuată această manevră, frânghia ce lega barca piraților și remorca americanilor a fost scurtată pentru a le permite lunetiștilor Navy Seal o viziune mult mai clară a ceea ce se petrecea pe ambarcațiunea piraților și pentru a trage în ținte, în caz de nevoie.

Pe 12 aprilie, în cea de-a treia zi de la atacul cargoului american și deținerea căpitanului Phillips, unul dintre pirați, care fusese rănit pe bordul MV Maersk Alabama, a cerut ajutor medical pe Bainbridge. Sub presiunea evenimentelor, situația devenise tot mai tensionată și imprevizibilă, astfel că atunci când lunetiștii l-au văzut pe unul dintre pirați îndreptând arma spre Philips au considerat că acesta se află într-un pericol iminent, moment în care au decis să țintească toți odată în același timp spre pirați. Răpitorii au fost uciși, iar Phillips, deși fusese bătut înainte de pirați, a scăpat cu viață fiind preluat de salvatori în stare de șoc.

În ce controverse a fost implicat Phillips?

Revenind la filmul care l-a portretizat pe căpitanul american, deși acesta a fost prezentat atât în pelicula pentru marele ecran, cât și în media care a urmărit cazul, ca fiind un erou, membrii echipajului au fost de altă părere. La scurt timp după deturnare, 11 dintre cei care se aflaseră la bordul Alabama au dat în judecată Maersk Line și Waterman Steamship Corporation pentru aproape 50 de milioane de dolari, acuzând compania de „nepăsare intenționată, gratuită și conștientă față de siguranța lor”. Phillips urma să fie martor al apărării.

De asemenea, în declarațiile pe care le-au adus, oamenii lui Phillips l-au acuzat pe comandantul lor că deși a fost avertizat în repetate rânduri asupra pericolului la care expune nava traversând zona respectivă, acesta nu a ținut cont de avertismente. De asemenea, au susținut că Maersk Line a permis în mod intenționat ca Alabama să navigheze direct în apele amenințate de atacurile piraților, chiar dacă li s-a cerut să evite zona și, mai mult, nu au luat nicio măsură de securitate antipiraterie. Cum deja am specificat, pe navă nu se aflau deloc arme care i-ar fi putut ajuta pe navigatorii comerciali să se apere mai eficient în cazul atacului.

„Echipajul îl implorase pe căpitanul Phillips să nu se apropie atât de mult de coasta somaleză”, a declarat avocata Deborah Walters. „Acesta le-a spus colegilor lui că nu va lăsa pirații să îl sperie sau să îl forțeze să se îndepărteze de coastă”.

În producția „Căpitanul Phillips”, Richard Phillips este portretizat ca fiind un erou, riscându-și viața pentru a-și salva echipajul. „Dacă vrei să împuști pe cineva, împușcă-mă pe mine!” spune Tom Hanks în film, actorul care l-a reprezentat pe căpitanul Phillips. Despre acest moment membrii echipajului au declarat că nu s-a întâmplat niciodată în realitate, adăugând că Phillips nu s-a sacrificat deloc pentru echipaj, ci a fost pur și simplu prins de pirați și forțat să urce alături de ei pe barca de salvare care l-a ținut captiv câteva zile.

„Este revoltător pentru ei să-l vadă pe căpitanul Phillips prezentat ca un erou”, a mai spus Waters. „Este pur și simplu îngrozitor și sunt furioși”.

Procesul a fost până la urmă soluționat, însă membrii echipajului și-au menținut până la final părerile vizavi de căpitanul Richard Phillips și acțiunile acestuia.

Nava Maersk Alabama se îndrepta spre Mombasa, Kenya, transportând 17.000 de tone de marfă – o mare parte din aceasta fiind ajutoare destinate Kenyei, Somaliei și Ugandei. Navigarea la distanța de siguranță de coastă ar fi adăugat o zi la călătorie și ar fi necesitat combustibil și forță de muncă suplimentare.

În prezent, căpitanul Phillips își petrece timpul vorbind în întreaga lume despre viața și experiențele sale pe mări și oceane și dedicându-se Căpitanului Richard Phillips și Lane Kirkland Maritime Trust în eforturile de a crește gradul de conștientizare a marinei comerciale și de a sprijini industriile.

Surse:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2439561/Captain-Phillips-lawsuit-says-risked-Maersk-Alabama-crews-lives.html

https://www.imdb.com/title/tt1535109/trivia/?ref_=tt_trv_trv

https://allthatsinteresting.com/captain-richard-phillips

https://maritime-executive.com/editorials/podcast-capt-phillips-ten-years-after-the-maersk-alabama-attack

Vă mai recomandăm să citiți și:

După o absență de peste 50 de ani, americanii se întorc pe Lună

Dennis Rodman, americanul preferat al lui Kim Jong-un. Cum s-a împrietenit vedeta baschetului mondial cu liderul suprem nord-coreean?

Richard Nixon, al 37-lea președinte american. „Un om nu este terminat atunci când este învins. El este terminat atunci când renunță”

Cine a fost motorul economiei americane în al treilea trimestru?