A fost descoperită pentru prima dată o rețea de drumuri romane care se întindea în Devon și Cornwall și care conecta așezări importante cu forturi militare din cele două comitate britanice, precum și din Britannia mai largă.
Arheologii de la Universitatea din Exeter au folosit scanări cu laser colectate în cadrul Programului național LiDAR al Agenției de Mediu pentru a identifica noi secțiuni de drumuri la vest de granița cunoscută anterior.
Utilizând tehnici sofisticate de modelare geografică, încorporând informații despre pante și riscul de inundații, cercetătorii au reușit apoi să cartografieze întreaga întindere a rețelei și au început să înțeleagă motivele existenței acesteia.
Printre lucrurile pe care le dezvăluie se numără faptul că, departe de a fi Exeter principalul „centru nevralgic al rețelei”, North Tawton a fost cel care a susținut conexiunile vitale din punct de vedere strategic cu estuarele cu maree de la nord și sud de Bodmin și Dartmoor.
Aceste descoperiri sunt analizate într-o lucrare publicată în Journal of Computer Applications in Archaeology.
Cercetarea a fost condusă de Dr. Christopher Smart și Dr. João Fonte, specialiști în arheologia peisajului și în patrimoniul Imperiului Roman, în cadrul Departamentului de Arheologie și Istorie din Exeter. Dr. César Parcero Oubiña, de la Institutul de Științe ale Patrimoniului, Consiliul Național de Cercetare din Spania, specialist în tehnologii geospațiale aplicate arheologiei, a condus modelarea rețelei de drumuri romane.
„În ciuda a peste 70 de ani de cercetare, hărțile cu rețeaua de drumuri romane din sudul Marii Britanii au rămas în mare parte neschimbate și toate sunt consecvente în a arăta că, la vest de Exeter, Isca romană, existau puține dovezi solide pentru un sistem de drumuri pe distanțe lungi”, a declarat dr. Smart.
„Dar recenta disponibilitate a unei acoperiri LiDAR fără cusur pentru Marea Britanie a oferit mijloacele de a transforma înțelegerea noastră a rețelei de drumuri romane care s-a dezvoltat în cadrul provinciei, și nicăieri mai mult decât în comitatele din sud-vestul îndepărtat, pe teritoriul Dumnonilor.”
Echipa din Exeter, care a lucrat cu voluntari publici și a fost finanțată de National Lottery Heritage Fund ca parte a inițiativei Digital Skills for Heritage, a studiat scanările și împreună au reușit să cartografieze aproximativ 100 km de drumuri suplimentare, scrie EurekAlert.
Deși acest lucru a reprezentat un progres semnificativ, imaginea de ansamblu a rămas fragmentată și neuniformă, cu porțiuni mari ale hărții care nu prezintă nicio dovadă a drumurilor romane. Astfel, echipa a dezvoltat un model predictiv al sistemului informațional geografic, care ar putea completa în mod inteligent lacunele în ceea ce privește dispunerea probabilă a rețelei.
Utilizând o abordare bazată pe traseele cu cel mai mic cost – conexiunile optime între două sau mai multe puncte – și pe alte metode, cum ar fi rețelele de mobilitate focale și coridoarele de tranzit, echipa a început să traseze ,,noduri” primare și secundare în cele două județe.
Printre acestea se numără fortificațiile militare permanente, inclusiv fortificațiile cunoscute Old Burrow și The Beacon de la Martinhoe, precum și așezările de la Exeter și North Tawton. Apoi au calculat cele mai ușoare rute între aceste puncte. Iar când echipa a revenit la scanările LiDAR, a reușit să identifice încă 13 km de drum roman pe o distanță scurtă prevăzută de model.
Un întreg oraș mayaș, descoperit de arheologi fără să viziteze deloc acel ținut
Arheologii au scos la lumină un labirint misterios, ascuns sub o biserică din Mexic
Arheologii au descoperit dovezi de necromanție într-o peșteră din Israel