Picturile rupestre i-au ajutat pe cercetători să identifice creaturile străvechi care au existat odinioară în același timp cu oamenii în Eurasia, deși arta rupestră din Africa de Sud pare să conțină câteva imagini care arată un animal cu un singur corn.
Reprezentând în aparență unicorni, aceste schițe rupestre au alimentat cândva o vânătoare colonială de creaturi mitice. Cercetătorii sunt încă nesiguri cu privire la ceea ce s-ar fi presupus că reprezintă aceste opere de artă.
În cadrul unui nou studiu, autorul David Witelson a explicat că în Africa de Sud, în perioada colonială, căutările de unicorni „erau ceva obișnuit”. Visând la o recompensă, europenii au pornit în căutarea ecvideelor cu un singur corn, după ce au auzit poveștilor indigenilor despre existența unor astfel de creaturi.
Studiul a fost publicat în Cambridge Archaeological Journal.
Căutarea unicornilor s-a intensificat în 1797, atunci când John Barrow, pe atunci auditor general al Conturilor Publice de la Capul Bunei Speranțe, a publicat o schiță a unui unicorn, pe care susținea că a copiat-o dintr-o pictură rupestră, întâlnită pe malul râului Tarka. Scepticii au speculat că animalul nu a fost altceva decât un rinocer sau o antilopă din genul Oryx, pictată din profil, astfel încât unul dintre coarne să îl acopere pe celălalt, potrivit IFL Science.
Mai recent, cercetătorii au observat că desenul lui Barrow arată o estetică occidentală care era străină operelor de artă indigene și că seamănă mai mult cu unicornii europeni, mâncători de sclipici și curcubeie, decât cu orice creatură africană autentică. Cu alte cuvinte, este destul de probabil ca pictura rupestră originală să nu fi semănat cu schița lui Barrow.
În ciuda acestui fapt, rapoartele locale au continuat să descrie creaturi asemănătoare unicornilor. De exemplu, o relatare indigenă înregistrată de misionarul Johannes Theodorus van der Kemp în 1804 identifică „un animal foarte sălbatic […] cu un singur corn plasat pe frunte, care este foarte lung”.
Cercetând mai în profunzime aceste rapoarte, Witelson observă că unicornii sud-africani erau de obicei descriși ca având dungi, iar uneori erau numiți „kamma”, care se potrivește cu un cuvânt indigen Cape Khoekhoe pentru „apă”.
După ce a examinat animalul cu un corn, care apare într-o pictură rupestră din provincia africană Free State, autorul studiului a descoperit că această creatură seamănă cu miticul „animal de ploaie” din cultura San, despre care se spune că este dungat, cu un singur corn.
Combinând aceste observații, Witelson a concluzionat că „unicornul sud-african pare să fie astfel o manifestare a ploii, o altă formă a animalelor ploii, conform tradiției San”.
S-a întâmplat ca aceste creaturi mitologice să semene mai mult cu unicornii din basmele europene, ceea ce a dus la o mare neînțelegere.
Expansiunea vikingilor în Africa. Cum au contribuit la formarea regatului african?
Picturile rupestre au dezvăluit primul calendar lunar folosit de oameni
Victimele mayașilor erau legate înainte de a fi sacrificate. Ce ascunde „Peștera terorii”?