Culorile de pe vasele antice dezvăluie puterea unui imperiu
Culoarea deține un rol foarte important în viețile noastre, nuanțele pe care le purtăm și cu care ne decorăm sunt o modalitate prin care semnalăm cine suntem, de unde venim și de ce anume ne pasă. Și așa este de multă vreme. Ce spun culorile de pe vasele antice despre oamenii de atunci?
Într-un nou studiu din Journal of Archaeological Science: Reports, arheologii au comparat culorile pieselor de ceramică antică peruană. Ei au descoperit că olarii din imperiul Wari au folosit toți același pigment negru bogat pentru a face ceramica folosită în ritualuri: un semn al influenței imperiului.
Imperiul Wari s-a extins în zonele muntoase și de coastă ale Peruului între anii 600-1050 d.Hr. „Oamenii se gândesc uneori la incași ca fiind primul mare imperiu din America de Sud, dar Wari au fost primii”, spune Luis Muro Ynoñán, autor corespondent al studiului, de la Field Museum (SUA).
Ce spun culorile de pe vasele antice despre imperiul Wari?
Wari nu au lăsat în urmă o înregistrare scrisă (sau cel puțin un sistem similar cu cel pe care îl folosim acum). „Din moment ce nu au folosit scrisul, cultura materială (adică lucruri precum ceramica) ar fi fost un mijloc important de transmitere a mesajelor sociale și politice”, spune Muro Ynoñán.
„Impactul vizual al acestor obiecte ar fi fost foarte puternic”. Chiar și micile detalii, cum ar fi utilizarea nuanței corecte în culorile de pe vasele antice, ar putea contribui la semnificația importanței și legitimității unui obiect ca parte a imperiului.
„Îmi amintesc că am văzut unele dintre aceste vase influențate de Wari ca student la arheologie în Peru, sunt fascinante. Culoarea neagră bogată de pe ele este foarte distinctă, am fost obsedat de ea timp de ani întregi”, spune Muro Ynoñán.
Muro Ynoñán a ajuns în cele din urmă să urmărească pigmentul în profunzime în timpul post-doctoralului său la Field Museum.
Un pigment pe bază de mangan
El și coautorii, printre care Donna Nash, curator adjunct la Field și profesoară de antropologie la University of North Carolina Greensboro (SUA), au examinat ceramica din diferite regiuni aflate sub influența Wari, concentrându-se pe compoziția chimică a pigmentului negru folosit.
Formula exactă a pigmenților a variat de la un loc la altul, dar, în general, a existat o similitudine izbitoare: multe dintre vasele Wari examinate în studiu au folosit pigment negru făcut din minerale care conțineau elementul mangan, scrie Eurek Alert.
„Unele dintre situri, în special din nordul Peru, au folosit o rețetă diferită pentru negru, folosind minerale bogate în fier și calciu, înainte de a sosi Wari, dar după ce Wari a preluat controlul, au trecut la rețetele pe bază de mangan”, spune Muro Ynoñán.
Culorile de pe vasele antice erau foarte asemănătoare în întreg imperiul
Schimbarea îi face pe autori să bănuiască că imperiul Wari a aplicat un fel de „control al calității” asupra ceramicii produse în diferite regiuni, poate chiar furnizându-le artizanilor pigmentul negru „corect”.
„În general, mineralele negre sunt relativ ușor de obținut din văile la care ne-am uitat”, spune Muro Ynoñán. Dar nu orice mineral negru vechi se potrivea cu aspectul oficial Wari; în schimb, cercetătorul crede că artizanii ar fi putut primi minerale purtătoare de mangan din capitala Wari pentru a produce nuanța potrivită de negru.
Schimbările de nuanță sunt subtile, dar Muro Ynoñán spune că semnificația simbolică a folosirii de „negru Wari” poate fi foarte importantă. „În general, în regiunea andină, culoarea neagră este legată de strămoși, de noapte, de trecerea timpului. În vremurile Wari, culoarea era probabil importantă pentru impunerea unei ideologii Wari specifice comunităților pe care le-au cucerit”, spune el.
Fiecare olar și-a putut pune amprenta asupra creației sale
În timp ce culorile de pe vasele antice Wari ar putea indica controlul imperial, ceramica din diferite regiuni își păstrează propriul caracter local. „Olarii locali au avut o mare flexibilitate în producerea culturii materiale hibride, combinând stilul și decorarea imperială Wari cu propriile decorațiuni și stiluri”, spune Muro Ynoñán.
Ceramica a fost unificată prin utilizarea pigmenților negri care au fost controlați și puși în circulație de către imperiul Wari prin canalele sale comerciale imperiale, dar mai departe artiștii și-au putut pune propria amprentă asupra lucrării.
„Un lucru pe care sper că oamenii îl vor reține din acest studiu este că fiecare artefact frumos pe care îl vedeți într-un muzeu a fost realizat de oameni reali care erau foarte inteligenți și posedau tehnologii specifice pentru a-și atinge obiectivele”, spune Nash, coautoare a studiului.
„În plus, acești oameni au împărtășit tehnologii și au făcut alegeri. Artizanii au vorbit între ei și au învățat unii de la alții, iar uneori mai multe moduri de a face lucrurile, cum ar fi crearea de linii negre și decorațiuni pe un vas decorat, au coexistat. Aceste abordări diferite ale aceleiași probleme pot să fi persistat din cauza diferențelor de bogăție sau de clasă, dar poate că unii oameni au fost dispuși să încerce lucruri noi, în timp ce alții au preferat să păstreze tradițiile”, a concluzionat ea.
Vă recomandăm să citiți și:
O gravură ciudată, care sugerează o tehnologie, i-a nedumerit pe arheologi. Ce ar putea fi?
De ce au fost opt milioane de câini îngropați în catacombele lui Anubis?
Un mare oraș medieval avea un sistem de apă ingenios pe timp de secetă