Culorile extraordinare ale unei picturi de altar au fost restaurate
Retablul (pictură de altar) Santa Lucia dei Magnoli, o capodoperă renascentistă a lui Domenico Veneziano, a fost restaurat la culorile sale originale extraordinar de vii de către Opificio delle Pietre Dure, din Florența.
Creată între 1445 și 1447 pentru altarul mare al bisericii Santa Lucia dei Magnoli din Florența, această pictură de altar în tempera pe panou o înfățișează pe „Madona cu Pruncul” pe tron, flancați de Sfântul Francisc și Ioan Botezătorul în stânga, și de Sfântul Zenobie și Sfânta Lucia în dreapta, aceasta ținându-și ochii pe o farfurie (aceștia au fost scoși, spune legenda, înainte de martiriul ei).
Fecioara Maria stă sub un baldachin boltit în nervuri și coloane, o lumină blândă strălucind prin curtea deschisă. Vârfurile a trei portocali sunt centrate în arcele ascuțite și înalte din fundal.
O pictură de altar minuțios realizată
Această lucrare este cel mai vechi exemplu cunoscut de altar dreptunghiular fără fundal de aur, cum era obișnuința la predecesorii săi gotici. Este, de asemenea, prima „Convorbire Sacră”, adică o pictură a Madonei cu Pruncul alături de sfinți care sunt toți la aceeași scară, în același spațiu.
Măiestria lui Veneziano asupra luminii, perspectiva geometrică precisă și decorul arhitectural complicat fac din altarul Sf. Lucia unul dintre cele mai importante și inovatoare altare din Florența secolului al XV-lea, scrie The History Blog.
Când a început restaurarea?
Proiectul de restaurare a început în 2019. Atunci când retablul a intrat în colecția Galeriei Uffizi, acesta a fost supus unei curățări drastice și glazurat cu un adeziv. Această intervenție extrem de invazivă a deteriorat vopseaua și a estompat strălucirea culorilor până în punctul în care acestea au fost de nerecunoscut. Refacerea acestor daune a fost o operațiune complexă și a durat chiar mai mult decât era de așteptat datorită izolărilor cauzate de COVID-19.
Dar așteptarea a meritat. Noua restaurare a readus la viață rozul strălucitor, verdele, albastrul și alburile strălucitoare ale vopselei originale. Paleta technicolor pentru ouă de Paște îi conferă scenei un aspect suprarealist, fantastic. Bogăția extraordinară a detaliilor, podeaua cu incrustație de marmură roz, verde și albă, literele fine de pe trepte, modelele minuțioase în designul decorativ de pe piedestalul de sub picioarele Mariei și pe capa și mitra Sfântului Zenobie.
Lucrarea va fi expusă publicului timp de o zi, doar pe 21 decembrie, la Laboratorul Opificio delle Pietre Dure (este necesară rezervare). Aceasta se va întoarce la casa sa permanentă de la Uffizi la începutul anului 2023.
Vă recomandăm să citiți și:
Povestea neștiută a Legiunii romane a 19-a. Cum a fost pierdută și regăsită?
Tezaur de comori din epoca vikingă, scos la lumină în Norvegia. Cât valorează?
Istoria furtului celui mai celebru chip
Primele portrete de mumie găsite în ultimii 112 ani, descoperite la Fayoum