O epavă veche de 150 de ani, descoperită în Argentina, ar putea fi o balenieră din SUA
Oamenii de știință care investighează rămășițele unei nave vechi de lemn în largul coastei din sudul îndepărtat al Argentinei spun că aceasta este Dolphin (Delfinul), o balenieră pierdută în 1859.
Aceasta provenea din Warren, Rhode Island, SUA. Arheologii au cercetat timp de ani de zile originea navei. Fără a face o identificare definitivă, o nouă analiză a inelelor copacilor din lemnul său a oferit poate cea mai convingătoare dovadă de până acum. O echipă de cercetători argentinieni și americani tocmai a publicat concluziile în revista Dendrochronologia .
„Nu pot spune cu 100% certitudine, dar analiza inelelor copacilor indică faptul că este foarte probabil că aceasta este nava”, a declarat autorul principal Ignacio Mundo de la Laboratorul de Dendrocronologie și Istorie a Mediului din Argentina.
Dendrocronologia, utilizată pentru a identifica epava din Argentina
Conform cercetătorilor, lemnul a fost tăiat în Noua Anglie și alte regiuni din sud-estul Statelor Unite chiar înainte ca nava să fie construită, în 1850. Alte dovezi includ artefactele găsite în apropierea epavei dar și relatări istorice atât din Argentina cât și din Rhode Island. Aceasta pare a fi prima dată când știința inelelor arborilor, dendrocronologia, a fost aplicată pentru a identifica o epavă din America de Sud.
„Este fascinant faptul că oamenii au construit această navă într-un oraș din Noua Anglie în urmă cu atât de mult timp, iar apoi a apărut în cealaltă parte a lumii”, a spus cercetătorul Mukund Rao, coautor al studiului, citat de EurekAlert.
Noua Anglie a jucat un rol important în comerțul global prin vânătoarea de balene între anii 1770 și 1850, într-un timp în care uleiul extras din grăsime era utilizat pentru iluminat și lubrifiere, iar oasele de balenă erau utilizate în multe articole de uz casnic care acum sunt fabricate din plastic. Sute de nave au cutreierat regiuni îndepărtate, adesea în călătorii care au durat ani de zile.
Potrivit unui manuscris nepublicat al istoricului local Warren Walter Nebiker, Dolphin a fost construită între august și octombrie 1850, în principal din stejar. În mod normal, copacii erau tăiați pe vreme rece cu peste un an înainte de a fi construită o navă, care în acest caz ar fi fost între sfârșitul anului 1849 și februarie 1850. Măsurând aproximativ 34 de metri lungime și cântărind 325 de tone, Dolphin a fost lansată pe 16 noiembrie 1850.
Nava a traversat oceanele cu scopul de a vâna balene
Nava a traversat oceanele Atlantic și Indian timp de aproape doi ani și jumătate, revenind încărcată în martie 1853. Călătoriile ulterioare au dus-o în Azore și în jurul Cornului Africii și până în Seychelles, Zanzibar și Australia. Ultima ei călătorie a început din Warren pe 2 octombrie 1858. Nava a ajuns în largul Patagoniei câteva luni mai târziu.
O scrisoare adresată proprietarilor de la căpitanul acesteia, numit Norrie, spunea că a fost distrusă atunci când „s-a întins pe stâncile din partea de sud-vest a New Bay” – o referire aparentă la Golfo Nuevo, unul dintre puținele porturi naturale din Patagonia, unde se știa că vânătorii de balene se adăposteau. Echipajul ar fi navigat aproximativ 10.000 de mile pentru a ajunge acolo.
Nu a existat o așezare europeană permanentă în Golfo Nuevo până în 1865, atunci când imigranții galezi au întemeiat ceea ce este acum micul oraș Puerto Madryn. Tradiția locală spune că primii coloniști au scos materiale dintr-una sau mai multe epave, dar nu este clar dacă și din Dolphin.
Vă mai recomandăm să citiți și:
O epavă rară, descoperită de arheologii germani. Ce transporta nava atunci când s-a scufundat?
Ce s-a întâmplat în „croaziera morții” care a recuperat cadavrele de pe epava Titanicului?
Epava unei baleniere din secolul al XIX-lea, descoperită în adâncurile Golfului Mexic
Ce mânca megalodonul? Chiar și pradă de mărimea unor balene ucigașe