Zorii civilizației umane sunt adesea legați de apariția agriculturii. Pe măsură ce producția de hrană a crescut, au crescut și populațiile umane, comerțul și taxele.
Economiștii au avansat acum o altă ipoteză, iar aceasta sugerează că un surplus de hrană nu a fost suficient pentru a conduce tranziția de la societățile de vânători-culegători, la stările ierarhice care au dus în cele din urmă la civilizația așa cum o cunoaștem.
În schimb, mai multe seturi de date care acoperă mai multe mii de ani arată că această teorie este imperfectă.
Chiar și atunci când unele părți ale lumii au adoptat agricultura și au început să producă un surplus de hrană, acest lucru nu a condus neapărat la ierarhii complexe sau la state cu taxe.
Doar atunci când oamenii au început să cultive alimente care puteau fi stocate, împărțite, comercializate și impozitate, structurile sociale au început să prindă contur.
Acesta este probabil motivul pentru care cerealele precum grâul, orzul și orezul se află la baza tuturor civilizațiilor clasice. Dacă pământul era capabil să cultive cereale, dovezile arată că era mult mai probabil să găzduiască structuri societale complexe.
„Ușurința relativă de a confisca cerealele depozitate, densitatea energetică ridicată a acestora și durabilitatea lor sporește posibilitatea de însușire a acestora, facilitând astfel apariția elitelor care percep taxe”, scriu autorii ipotezei.
„Rădăcinile și tuberculii, în schimb, sunt de obicei perene și nu trebuie să fie recoltate într-o anumită perioadă, dar odată recoltate sunt mai degrabă perisabile”.
Pe de altă parte, mayașii au fost una dintre cele mai dominante și mai sofisticate civilizații din America Centrală, însă această societate antică nu se baza doar pe culturi de rădăcini. În schimb, această civilizație era puternic dependentă de porumb. Același lucru este valabil și pentru incașii din Anzi.
Tipul de alimente cultivate de fermieri era în mod clar mai important pentru societate decât cantitatea de alimente produse.
Efectele sociale diferite ale culturilor de rădăcini față de culturile de cereale ar putea ajuta la explicarea motivului pentru care unele civilizații au devenit mai complexe, în timp ce alte societăți au rămas comunități locale sau căpetenii. De asemenea, ar putea lămuri de ce un surplus de hrană într-o societate de vânători-culegători nu a dus neapărat la dezvoltarea civilizațiilor.
Agricultura a fost, în mod evident, un pas necesar pentru a îmbunătăți producția de hrană, dar cercetătorii suspectează că doar acele culturi care puteau fi confiscate cu ușurință au dus la apariția unei clase de elită.
Dacă un eșalon puternic al societății a început să colecteze taxe sub formă de cereale de la fermierii care nu aveau mâncare, atunci comunitățile agricole nu ar fi putut susține o populație atât de numeroasă. Prin urmare, numărul acestora s-ar fi redus probabil, creând astfel un surplus de hrană pe care să îl acorde unor clase elitiste.
„Suntem de acord cu teoria convențională a productivității, conform căreia fermierii din societățile ierarhice produc surplus, dar afirmația noastră este că, mai degrabă decât surplusul să genereze elita, elita generează surplusul de alimente pe care poate prospera, odată ce oportunitatea de a se apropria crește”, notează autorii.
Între timp, societățile istorice care nu au practicat niciun tip de agricultură se găsesc în America de Nord-Vest, Asia Centrală, Australia și Africa de Sud-Vest. Aceste societăți nu aveau, de asemenea, structuri ierarhice complexe.
Datele Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură oferă dovezi suplimentare pentru noua ipoteză. Acestea sugerează că regiunile în care cerealele sunt mai productive decât rădăcinile și tuberculii au mai multe șanse de a fi organizate ca state cu rate mai mari de impozitare.
„Cu ajutorul acestor date noi, am reușit să arătăm că ierarhiile complexe, precum căpeteniile și statele complexe, au apărut în zonele în care culturile de cereale, care sunt ușor de impozitat și de expropriat, erau singurele culturi disponibile”, explică economistul Luigi Pascali de la Universitatea Pompeu Fabra din Spania, potrivit ScienceAlert.
„În mod paradoxal, cele mai productive terenuri, cele în care nu numai cerealele, ci și rădăcinile și tuberculii erau disponibile și productive, nu au cunoscut aceleași evoluții politice.”
Co-autorul lui Pascali, economistul Joram Mayshar, numește acest lucru „blestemul abundenței”.
În cele din urmă, spune Mayshar, această dependență de culturile rădăcinoase pare să fi împiedicat apariția statalității și dezvoltarea economică în unele părți ale lumii, cum ar fi insulele din Pacificul de Sud.
„Acolo unde clima și geografia favorizau cerealele, era probabil ca ierarhia să se dezvolte”, spune Mayshar de la Universitatea Ebraică din Ierusalim.
„Datele noastre arată că, de fapt, cu cât este mai mare avantajul de productivitate al cerealelor față de tuberculi, cu atât este mai mare probabilitatea apariției ierarhiei.”
Studiul a fost publicat în Journal of Political Economy.
Cel mai vechi observator solar din America a fost construit de o civilizație necunoscută
Plantații sacre de cacao ale civilizației maya, găsite în sfârșit de cercetători
A fost Universul creat de o civilizație superioară? Ce crede un renumit astronom de la Harvard