Epava navei Endurance a legendarului explorator Sir Ernest Shackleton a fost găsită
O echipă de expediție a localizat epava navei exploratorului care s-a scufundat în Marea Weddell în 1915, Endurance a lui Sir Ernest Shackleton, pierdută acum mai bine de un secol în apele înghețate ale Antarcticii.
Epava a fost găsită la 3.008 metri sub suprafața a ceea ce Shackleton a descris ca fiind „cea mai dificilă porțiune a celei mai dure mări din lume”. A fost descoperită la 100 de ani de la înmormântarea lui Shackleton, a declarat Falklands Maritime Heritage Trust.
Expediția Endurance22, care a pornit din Cape Town în urmă cu o lună, „și-a atins obiectivul”, a declarat Dr. John Shears, geograful veteran care a condus expediția. „Am făcut istorie polară cu descoperirea Endurance și am finalizat cu succes cea mai dificilă căutare a unei epave din lume”.
Pe pupa de lemn a navei scufundate se află faimosul nume al acesteia, păstrat de apele înghețate și de absența organismelor care mănâncă lemnul.
O piatră de hotar în istoria polară
Nava Endurance a fost găsită în largul coastei Antarcticii, la aproximativ șapte kilometri sud de poziția înregistrată inițial de căpitanul său, Frank Worsley. Acesta nu a mai fost văzut de când a fost strivit de gheață și s-a scufundat în Marea Weddell în noiembrie 1915.
Mensun Bound, directorul de explorare, a declarat că imaginile arată că nava de 144 de picioare este intactă. „Suntem copleșiți de norocul nostru de a fi localizat și capturat imagini cu Endurance”, a declarat el. „Aceasta este de departe cea mai frumoasă epavă din lemn pe care am văzut-o vreodată. Este în poziție verticală, intactă și într-o stare de conservare foarte bună. Este o piatră de hotar în istoria polară”.
Dan Snow, istoricul care face parte din expediție, a declarat că starea de spirit la bordul navei era de bucurie, iar echipa se îndreaptă acum spre casă.
„Epava este într-o stare de conservare uimitoare. Pe fundul Antarcticii nu există niciun microorganism care să mănânce lemn, apa are claritatea apei distilate. Rezultatele sunt magice”, a scris acesta pe Twitter.
„Am finalizat cea mai dificilă căutare a unei epave din lume”
„Nu s-a atins nimic de pe epavă. Nimic nu a fost recuperat. A fost cercetată cu ajutorul celor mai noi instrumente și poziția sa a fost confirmată. Este protejată de Tratatul Antarcticii. Nici nu am vrut să ne atingem de ea”.
Amplasamentul navei Endurance a fost declarat monument istoric în conformitate cu prevederile Tratatului Antarcticii din 1959.
O echipă de expediție formată din 64 de persoane, plus un echipaj de 46 de persoane, se afla la bordul navei de expediție, SA Agulhas II. Misiunea, în valoare de 10 milioane de dolari, a fost finanțată de un donator anonim. O încercare anterioară de a găsi Endurance, în urmă cu trei ani, s-a soldat cu un eșec.
Shackleton și-a pierdut faimosul vas, dar și-a salvat echipajul. El a plecat din Georgia de Sud în decembrie 1914 cu 27 de oameni, îndreptându-se spre Golful Vahsel, în partea de est a Mării Weddell. Planul era de a traversa imensa calotă de gheață din Antarctica până la Polul Sud și apoi să continue să meargă până la Marea Ross, pe cealaltă parte a continentului.
Echipajul s-a refugiat pe banchize de gheață timp de cinci luni
Însă, la două zile după ce a părăsit Georgia de Sud, Endurance a întâlnit banchiza polară. La începutul lunii ianuarie, nava a rămas blocată și, în cele din urmă, echipajul s-a retras pe gheață, luând proviziile de hrană și alte provizii ale navei, precum și trei bărci de salvare. La 21 noiembrie 1915, Endurance s-a scufundat în cele din urmă, iar căpitanul Worsley a înregistrat poziția sa.
Shackleton și grupul său au continuat să campeze pe banchizele de gheață timp de încă cinci luni, înainte de a naviga cu bărcile de salvare spre Insula Elefantului. De acolo, la temperaturi scăzute și pe o mare agitată, Shackleton, Worsley și alte patru persoane au navigat până în Georgia de Sud. Ei au organizat salvarea echipajului, care a fost recuperat în viață în câteva luni.
În afară de găsirea navei lui Shackleton, expediția Endurance22 a întreprins cercetări științifice importante într-o parte a lumii care afectează în mod direct clima și mediul la nivel global, a declarat Shears, potrivit The Guardian.
„Am desfășurat, de asemenea, un program educațional de informare fără precedent, cu transmisiuni în direct de la bord, permițând noilor generații din întreaga lume să se implice în Endurance22 și să fie inspirate de poveștile uimitoare ale explorării polare, precum și de ceea ce pot realiza oamenii și de obstacolele pe care le pot depăși atunci când lucrează împreună.”
Vă recomandăm să mai citiți și:
Cea mai mare navă de croazieră din lume își face debutul. Lucrările de construire au durat trei ani
Lusitania, nava care a contribuit la intrarea SUA în Primul Război Mondial
Strâmtoarea Taiwan, traversată din nou de o navă de război americană