Săpăturile arheologice derulate în orașul Yavne, din centrul Israelului, au scos la iveală o nouă descoperire. De data aceasta este vorba de o clădire din vremea Sanhedrinului exilat.
Sinedriul (în ebraică Sanhedrin) era o adunare de 23 sau 71 de bătrâni (cunoscuți ca „rabini” după distrugerea celui de-al Doilea Templu), care a avut rolul de tribunal până la căderea Ierusalimului și exilarea lor în urmă cu 2.000 de ani.
Conform tradiției rabinice, rabinului Yohanan ben Zakkai și discipolilor săi li s-a permis să se stabilească în Iamnia (Yavneh) în timpul izbucnirii primului război evreu-roman. Zakkai și discipolii săi au fondat o școală care a funcționat ca un fel de Sanhedrin.
În contextul dezvoltării unor noi proiecte rezidențiale, arheologii Autorității pentru Antichități din Israel efectuează săpături preventive de conservare în orașul Yavne, situat la 30 de kilometri sud de Tel Aviv. Ultimele excavări au scos la iveală o clădire care datează din secolele I-III e.n, potrivit Heritage Daily.
Podeaua structurii conținea fragmente de gresie cunoscute sub denumirea de „cupe de măsurat” care sunt identificate cu populația evreiască în perioada târzie a celui de-al Doilea Templu și în secolul al II-lea.
În plus, arheologii au descoperit și un cimiir mare, cu morminte atent amenajate, dintre care unele suntt sicrie (sarcofage) realizate în mare parte din piatră.
Cimitirul a fost probabil amenajat în afara așezării, pentru a respecta legea evreiască și cea romană, și ar putea conține mormintele înțelepților din Yavne, contemporanii rabinului Yohanan ben Zakkai, Rabbi Akiva (sau Akiva Ben Yossef) și Gamaliel cel Bătrân (Rabban Gamliel).
Pe mormintele evreilor din Sanhedrin, exilați, au fost descoperite 150 de fiole din sticlă, despre care arheologii cred că au fost probabil folosite pentru a păstra lichide prețioase, cum ar fi uleiurile parfumate.
Aproximativ jumătate dintre ele au fost produse local, iar cealaltă jumătate au fost importate din Alexandria, Egipt. Eprubete de acest tip au fost recuperate în timpul excavărilor mormintelor evreiești, dar și păgâne, din secolul I până la începutul secolului al III-lea”, a afirmat dr. Yael Gorin-Rosen, șeful departamentului de artefacte din sticlă al Autorității pentru Antichități din Israel.
Arheologii israelieni consideră descoperirile din timpul Sinedriului extrem de „incitante”. „Aceasta este o mărturie directă din trecut, din perioada în care conducerea evreiască a salvat fragmentele rămase de la căderea Templului, a plecat în exil în Yavne și a început să restabilească poporul evreu de acolo”, au concluzionat ei.
Vă recomandăm să citiți și:
Zece personaje istorice celebre ale căror morminte nu au fost găsite niciodată
Pietrele străvechi din Zidul Plângerii din Ierusalim beneficiază de un tratament special
Dale din templul în care a pășit Iisus, recreate de arheologi