Misterul unei epave din secolul al XVII-lea, descoperită în Golful Finlandei, a fost elucidat
Epava unei nave comerciale din secolul al XVII-lea, descoperită în Golful Finlandei vara trecută, a fost identificată ca fiind „Lebăda”, o corabie cargo construită în 1636.
Scafandrii au descoperit, în 2020, epava aproape intactă a unei corăbii comerciale din secolul al XVII-lea pe fundul Golfului Finlandei (cunoscut și sub denumirea de Golful Finic).
Nava comercială, care a fost extrem de bine conservată de apele reci și fără viermi ale Mării Baltice, a fost identificată datorită marcajelor sculptate pe traversa din lemn care întărea pupa. Este prima dată când o corabie din secolul al XVII-lea este identificată în acest fel.
Epava vasului a fost găsită pe fundul mării, la o adâncime de 85 de metri, de scafandri din organizația finlandeză Badewanne, care documentează și catografiază numeroase epave, împrăștiate în apele Golfului Finic în urma războaielor mondiale.
Nava a fost avariată de vasele de pescuit, fiind lipsită de trei catarge și unele dintre grinzile de pe punte. Traversa din lemn, odată montată vertical deasupra stâlpului pupei și a cârmei, se rupse și căzuse cu fața în jos pe fundul mării.
Simbolul care a ajutat la identificarea epavei
Vasele de tip fluit (nave comerciale de construcție olandeză pentru a căra marfa) aveau de obicei o placă pe traversă în care erau gravate date importante, precum numele, adesea marcat printr-o imagine, anul construcției și deseori stema portului de origine al navei. Din această cauză era important să fie analizată fața traversei.
Fiind limitați la scufundări de numai 20 de minute timp de câteva zile, scafandrii echipei nonprofit Badewanne nu au reușit, anul trecut, să întoarcă lemnul greu.
În această vară, au revenit în locul unde se afla epava, pentru a o explora și a filma un documentar despre ea, iar cu această ocazie au reușit să întoarcă traversa, dezvăluind imaginea gravată a unei lebede și anul 1636.
La vremea respectivă, sculptarea numelui navei se făcea de obicei printr-o descriere vizuală pentru a fi ușor de recunoscut și fără a necesita alfabetizare. Prin urmare, lebada mare care se afla deasupra cifrelor 1636, reprezentând data de construcție a navei, nu era o decorație întâmplătoare, ci mai degrabă numele vasului comercial.
Dimensiunile originale ale navei comerciale, calculate
Echipa de scufundări a făcut măsurători detaliate și fotografii ale epavei. Imaginile au fost puse cap la cap pentru a crea un model 3D, bazat pe fotogrammetrie, detaliat al epavei. Cu ajutorul modelului, cercetătorii au putut calcula dimensiunile originale ale navei înainte de scufundare. În continuare, echipa speră să găsească înregistrări documentare ale fluitului din moment ce se cunosc numele, anul construcției și dimensiunile.
Niklas Eriksson, un arheolog maritim de la Universitatea din Stockholm, specializat în vase de tip fluit, a precizat că navele erau identificate, în vremurile în care erau în uz, pe baza informațiilor gravate pe traversă. Cu prilejul altor cercetări arheologice marine au mai fost găsite bucăți din traversele pupelor, însă este pentru prima dată, potrivit lui Eriksson, când toate informațiile sunt disponibile.
„Investigațiile mai detaliate vor dezvălui probabil stema portului de origine al navei”, a mai spus Eriksson, citat de History Blog.
Motivul real al scufundării navei ar putea să nu fie identificat, deoarece cercetătorii marini au observat că pe puntea epavei există câteva pompe manuale de apă. Acest lucru sugerează că este posibil ca echipajul să nu fi avut timp să pompeze apa suficient de repede pentru a preveni scufundarea.
„Pe vremea aceea, cerealele erau transportate în calele navelor. Dacă intra multă apă acolo, ar fi putut bloca pompele”, au mai spus arheologii marini despre o posibilă cauză a transformării vasului Lebăda într-o epavă.
Vă recomandăm să citiți și:
O epavă din secolul XVII descoperită în Marea Baltică
Exploratorii au desfășurat cea mai adâncă scufundare din lume până la o epavă
Epava unei nave naziste ar putea deţine ornamentele fabuloase din celebrul Salonul de Chihlimbar
Epava navei Elgin, care transporta sculpturi din Parthenon, dezvăluie tot mai multe secrete