Home » Istorie » „Titanicul din munți”. Cea mai ghinionistă gară din Europa va deveni un hotel de 5 stele

„Titanicul din munți”. Cea mai ghinionistă gară din Europa va deveni un hotel de 5 stele

„Titanicul din munți”. Cea mai ghinionistă gară din Europa va deveni un hotel de 5 stele
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 15.08.2021

A primit porecla „Titanicul din munți”, însă, acum, gara monumentală și ghinionistă din Canfranc va primi „o nouă șansă la viață” și va fi transformată într-un hotel de 5 stele, la 51 de ani de la închiderea unei legături feroviare internaționale care traversa Munții Pirinei.

Povestea Canfranc, un sat la peste 1.000 de metri deasupra nivelului mării situat la granița franco-spaniolă, este una a ambițiilor glorioase și a eșecului absolut, a incompetenței și corupției, dar și a unui ghinion care a ținut un întreg veac. Spania a dorit să arate că era capabilă de construirea unei gări demnă de „marile gări” ale Europei, a explicat Alfonso Marco, autor al „El Canfranc, historia de un tren de leyenda” (Canfranc, povestea unui tren de legendă).

„Până la construire, aparținea deja, conceptual și tehnic, de secolul XIX”, a spus Marco. Problema era că gara a fost concepută în 1853, însă nu a fost finalizată până în 1928.

GALERIE FOTO

Marco, care reprezintă a treia generație de lucrători feroviari din familia sa, s-a născut în gara Canfranc, acolo unde tatăl său lucra și locuia.

Există multe mituri și legende despre gara Canfranc

La ceremonia de inaugurare a gării, regele Alfonso al XIII-lea al Spaniei a declarat că „Pirineii nu mai există”. Cu toate acestea, munții aveau să fie doar unul dintre obstacolele în calea succesului pentru Canfranc.

Există multe mituri și legende despre această gară, cum ar fi că a schimbat cursul celui de-Al Doilea Război Mondial. Așa ceva nu s-a întâmplat, însă gara a jucat, cu siguranță, un rol. După ce naziștii au ocupat Franța, regimul Franco al Spaniei a folosit Canfranc pentru a oferi wolfram, crucial pentru producția de tancuri, în schimbul aurului de la naziști, inclusiv un transport de 86 de tone.

Franco a dorit să mențină relațiile bune cu Marea Britanie și Statele Unite ale Americii, însă nu avea de gând să rateze oportunitatea obținerii unui profit cu Germania nazistă.

„Există un sâmbure de adevăr în toate aceste povești”

„Ca punct internațional de trecere, Canfranc a fost mai discret și mult mai puțin vizibil”, a spus Marco. Gara a fost folosită de spioni, iar mulți evrei ar fi ales să fugă de Regimul de la Vichy prin Canfranc.

„Există un sâmbure de adevăr în toate aceste povești, însă au fost exagerate de-a lungul timpului. Spre exemplu, este adevărat că evreii au folosit gara ca punct de trecere, însă nu la scară masivă”, a precizat Marco.

În anii 1970, o deraiere a deteriorat un pod, asftel oferind un pretext pentru abandonarea gării, care cu cele 365 de geamuri și platforma sa de 200 metri, a fost lăsată să ajungă o ruină și să devină ceea ce Marco descrie drept „un muzeu feroviar involuntar cu o valoare sentimentală și patrimonială enormă, o partă a istoriei care nu poate fi ignorată și care merită să fie cunoscută și apreciată”.

Astăzi, gara Canfranc oferă doar servicii domestice modeste în Spania, scrie The Guardian.

Cât va costa transformarea gării Canfranc într-un hotel de 5 stele?

Hotelul de 5 stele va avea peste 100 de camere și va fi conceput de arhitecții Joaquín Magrazó și Fernando Used în colaborare cu guvernul regional din Aragón și lanțul hotelier Barceló. Bugetul propus este de 27 milioane de euro, la care guvernul din Aragón va contribui cu 12 milioane de euro.

Fațada va fi păstrată, însă o nouă gară va fi construită în spatele celei existente. Complexul va include un centru de conferințe de 200 locuri, un muzeu feroviar, magazine și un refugiu pentru pelerini, având în vedere că una dintre rutele spre Santiago de Compostela trece prin Canfranc.

Speranța este că hotelul va readuce la viață satul la sfârșitul anului viitor, însă Marco este de părere că va mai trece ceva timp până când legătura spre Pau în Franța va funcționa din nou. Între timp, gara a devenit un loc de pelerinaj pentru oamenii interesați de patrimoniul industrial.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Titanic, dincolo de mit. 10 lucruri neştiute despre cea mai cunoscută tragedie maritimă din istorie

Povestea Titanicului în cifre, de la construcție la impactul cu aisbergul

Scrisoarea de pe Titanic scrisă de un pastor care a murit în naufragiu

Aurora boreală ar fi putut contribui la scufundarea Titanicului, dar și la salvarea supraviețuitorilor

Ioana Scholler
Ioana Scholler
Ioana s-a alăturat echipei DESCOPERĂ.ro în 2020, fiind atrasă de subiecte ce țin de știință, istorie și natură. Ioana și-a finalizat studiile de licență în Manchester, Marea Britanie, acolo unde a studiat Jurnalism Multimedia, și studiile de masterat în Media, Comunicare Publică și ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Mesele de sărbători sunt momentul potrivit pentru a vorbi și despre istoricul medical al familiei
Mesele de sărbători sunt momentul potrivit pentru a vorbi și despre istoricul medical al familiei
Nicolae Ceaușescu și recordurile vânătorești
Nicolae Ceaușescu și recordurile vânătorești
Toate formele de nicotină dăunează inimii, avertizează cardiologii
Toate formele de nicotină dăunează inimii, avertizează cardiologii
Ce este „a treia stare” a vieții și ce se întâmplă cu celulele după moartea organismului?
Ce este „a treia stare” a vieții și ce se întâmplă cu celulele după moartea organismului?
Cum a fost detectat un virus mortal în respirația balenelor din Arctica?
Cum a fost detectat un virus mortal în respirația balenelor din Arctica?
Bucureștiul, sub bombele zeppelinelor germane
Bucureștiul, sub bombele zeppelinelor germane
Kurt Cobain, viața unui om prins între sensibilitate, faimă și autodistrugere. „Vreau să cred în Dumnezeu. Vreau să mă iubesc. Dar sunt blocat în acest paradox nenorocit”
Kurt Cobain, viața unui om prins între sensibilitate, faimă și autodistrugere. „Vreau să cred în Dumnezeu. Vreau ...
Somnul insuficient ar putea declanșa un cerc vicios în creier nostru
Somnul insuficient ar putea declanșa un cerc vicios în creier nostru
Confirmat științific: care este efectul îmbrățișărilor asupra corpului uman?
Confirmat științific: care este efectul îmbrățișărilor asupra corpului uman?
De ce unii oamenii își lasă pilotele afară, în frig, iarna și ce spune știința despre asta?
De ce unii oamenii își lasă pilotele afară, în frig, iarna și ce spune știința despre asta?
Test de cultură generală. Câte pisici există în lume?
Test de cultură generală. Câte pisici există în lume?
(P) Un derivat al vitaminei descoperite în 1913 este astăzi cel mai studiat ingredient antirid
(P) Un derivat al vitaminei descoperite în 1913 este astăzi cel mai studiat ingredient antirid
(P) Ce indică popularitatea Bitcoin despre direcția economiei românești
(P) Ce indică popularitatea Bitcoin despre direcția economiei românești
(P) Călătorie de Neuitat prin România: București – Râmnicu Vâlcea
(P) Călătorie de Neuitat prin România: București – Râmnicu Vâlcea
Prima fotografie a Telescopului Hubble cu Nebuloasa Crabului din ultimii 24 de ani a dezvăluit mai multe structuri misterioase
Prima fotografie a Telescopului Hubble cu Nebuloasa Crabului din ultimii 24 de ani a dezvăluit mai multe structuri misterioase
Un nou record istoric pentru prețul aurului. A fost depășit pragul de 4.400 de dolari pe uncie
Un nou record istoric pentru prețul aurului. A fost depășit pragul de 4.400 de dolari pe uncie
Cum facem față sărbătorilor fără excese alimentare?
Cum facem față sărbătorilor fără excese alimentare?
Care sunt cele trei culori prin care devenim instant mai atractivi în ochii celorlalți?
Care sunt cele trei culori prin care devenim instant mai atractivi în ochii celorlalți?