Rafinăria Petromidia. O scurtă istorie a celei mai mari rafinării de petrol din România
Rafinăria Petromidia este cea mai mare rafinărie de petrol din România și una dintre cele mai mari din Europa de Est, fiind situată în Năvodari, județul Constanța.
Rafinăria Petromidia are o capacitate de prelucrare a țițeiului de 4,8 milioane tone pe an. Petromidia este singura rafinărie din România situată pe malul Mării Negre, astfel având un avantaj considerabil pentru că este alimentată în mod direct prin terminalul de țiței situat în Portul Midia.
În 1975 a fost fondat Combinatul Petrochimic Midia Năvodari pe o platformă de 480 hectare. Lucrările de proiectare și construire a complexului au durat doi ani, fiind bazate pe tehnologiile românești de rafinare și licențe străine.
Prima instalație a combinatului petrochimic dată în funcțiune a fost cea de distilare, în 1979, iar ultima a fost cea de oxidare hidrocarburi, 10 ani mai târziu.
Lansarea rafinăriei, determinată de Criza petrolului din ’73
Lansarea rafinăriei a fost determinată de Criza petrolului din 1973, în urma căreia dictatorul comunist Nicolae Ceaușescu s-a întâlnit cu Mohammad Reza Pahlavi, ultimul monarh al Iranului. Cei doi șefi de stat au fost de acord ca Iranul să devină furnizorul de țiței al României, în timp ce țara noastră ar fi urmat să livreze armament și specialiști în securitate.
Totuși, înțelegerea avea să se sfârșească în curând, odată cu Revoluția din Iran, eveniment ce a forțat România să stabilească alte înțelegeri nesatisfăcătoare cu țări africane.
Moment tensionat cu Ceaușescu atunci când a fost bătut primul pilot la rafinărie
Un moment notabil a avut loc în iunie 1976, atunci când dictatorul comunist Nicolae Ceaușescu a participat la momentul în care s-a bătut primul pilot (stâlp de susținere) al viitoarei structuri. Pe terenul de la malul Mării Negre a fost amenajat un birou și o planșetă pentru vizita dictatorului. Primul director al rafinăriei Petromidia i-a arătat lui Ceaușescu pe acea planșetă ce urma să se construiască în acel loc, dictatorul fiind invitat și să apese pe un buton care ar fi trebuit să bată primul pilot al rafinăriei. Totuși, atunci când Ceaușescu a apăsat pe buton, nu s-a întâmplat nimic.
Din fericire, directorul firmei de construcții a avut prezență de spirit și i-a făcut semn unui angajat aflat în macara, iar acesta a început să bată manual pilotul cu manetele. Totuși, trei ani mai târziu, atunci când prin conductele rafinăriei curgea pentru prima oară țiței, nu a mai fost organizat niciun eveniment festiv.
Statul român a încercat să privatizeze compania în repetate rânduri
Între 1997 și 2000, statul român a încercat să privatizeze compania în repetate rânduri. La data de 1 noiembrie 2000, Fondul Proprietății de Stat a vândut o participație de 69,991% din complex către Grupul Rompetrol BV Rotterdam la prețul de 50,517 milioane de dolari, echivalentul a 2 dolari per acțiune. Valoarea tranzacției a fost de 615 milioane de dolari, dintre care 225 milioane de dolari au fost pentru lucrări de modernizare și alte investiții, iar 340 de milioane de dolari au fost folosite pentru achitarea mai multor datorii.
Grupul Rompetrol a schimbat denumirea rafinăriei în Rompetrol Rafinare. În aprilie 2004, Rompetrol Rafinare a fost listată la Bursa de Valori București. La scurt timp, compania a devenit una dintre cele mai importante, iar în decembrie a fost inclusă în indicele BET 10.
O imensă oportunitate de dezvoltare pentru orașul Năvodari
Totodată, rafinăria Petromidia a însemnat o imensă oportunitate de dezvoltare pentru orașul Năvodari. Înainte de începerea lucrărilor la combinat, orașul avea o populație de aproximativ 6.000 de locuitori, fiind construite doar câteva blocuri de apartamente.
După începerea lucrărilor de construire, orașul Năvodari a trecut printr-o „explozie” a numărului de locuitori și al locuințelor. Angajaților li s-au promis case, iar aceștia au venit din mai multe locuri, cum ar fi Pitești, Ploiești, Borzești, Marghita și Suplacu de Barcău.
Astfel, în 1990, orașul Năvodari avea o populație de 48.000 de locuitori, iar rafinăria Petromidia avea 7.500 de angajați, în comparație cu cei 400 de la început. În afară de locuințe, angajaților li se asigurau transportul, hrana și butelii. Totodată, salariații munceau în trei ture de câte opt ore.
Explozii la rafinăria Petromidia din Năvodari
La data de 2 iulie 2021, o explozie, urmată de un incendiu, a avut loc la rafinăria Petromidia, fumul gros fiind vizibil de la mai mulți kilometri distanță, inclusiv de turiștii aflați pe plajele din Corbu, Vadu și Mamaia. O persoană a decedat și alte cinci au fost rănite în urma exploziei, acestea suferind arsuri pe suprafața corpului.
Totuși, aceasta nu este singura explozie care a avut loc la Petromidia, în august 2016 având loc un incident similar în urma căruia patru oameni au fost răniți.
Vă mai recomandăm să citiți și:
Top șapte incendii care au influențat major istoria
Golful Mexic și originile geologice ale „super-bazinului” de petrol din el
Companiile petroliere au redus ritmul căutărilor de noi zăcăminte