Nava unicat Tudor Vladimirescu funcţionează și după 166 de ani. A transportat regi și regine, inclusiv pe Nikita Hruşciov
Tudor Vladimirescu este cea mai veche navă funcţională din România, cea mai veche cu zbaturi din Europa şi singura cu cilindri oscilanţi care încă mai navighează pe apele europene. De-a lungul istoriei, a fost spital de campanie și a transportat de la oameni simpli, la regi și regine.
Nava Tudor Vladimirescu deţine un record în ceea ce priveşte numărul de kilometri parcurşi şi numărul de călători.
„În perioada 1965-1991 nava de pasageri Tudor Vladimirescu a fost folosită ca navă turistică. Putea adăposti un număr de 250 de turişti, putea servi 170 de turişti la o singură serie şi avea 26 de dormitoare. Turişti din Marea Britanie, Franţa, Germania veneau deseori în România tocmai pentru a se plimba cu acest vas în Delta Dunării în perioada mai –septembrie şi de-a lungul Dunării în celălalte perioade ale anului, bucurându-se de lărgimea vasului, de zbaturi, de modul de propulsie şi de rotocoalele de fum pe care nava le scoatea de mai bine de 100 de ani pe coşurile pe care le vedem şi astăzi. Trebuie spus că, în perioada 1965-1981, nava a parcurs o distanţă de 200.000 de mii de kilometri şi a înregistrat la bord un număr de 240.000 de turişti”, a explicat consilierul istoric Marius Mitrof, citat de Mediafax.
Nava Tudor Vladimirescu, construită la un şantier naval din Budapesta
De-a lungul anilor, nava a avut mai multe nume. A fost construită la un şantier naval din Budapesta şi a fost lansată la apă în anul 1854, la început fiind remorcher şi şlep de mărfuri.
Nava a fost comandată de o companie austriacă pentru a transporta mărfuri între Viena şi porturile Galaţi şi Brăila. În momentul lansării, avea tehnologia cea mai modernă, iar motorul funcţionează şi în prezent.
În 1874, „Tudor Vladimirescu” devine navă de pasageri şi începe să facă curse pe Dunăre.
În 1919 ajunge în proprietatea statului român, iar în perioada interbelică face curse de pasageri în Delta Dunării şi, printre alţii, îi transportă pe membrii Casei Regale a României şi ai Guvernului.
În al doilea război mondial, nava este spital de campanie pentru ca în perioada comunistă să redevină navă de agrement, având clienţi celebri precum liderul sovietic Nikita Hruşciov şi liderul român Gheorghiu-Dej.
„Vasul de pasageri a avut oaspeţi de seamă pe parcursul existenţei sale, precum regele Ferdinand, regina Marea, generalul Averescu, iar mai târziu în 1959 a avut ca oaspeţi, în cea ce se numea pe atunci o întâlnire de gradul zero pe Nikita Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu Dej”, a explicat Marius Mitrof.
După revoluţie este folosită ca restaurant plutitor şi mai are ieşiri ocazionale pe Dunăre.
În prezent, nava Tudor Vladimirescu aparţine Navrom, este ancorată în Portul Galaţi, participă la parade şi poate fi închiriată contra cost.