Echipat special pentru misiuni de recunoaştere de lungă durată, avionul Spitfire AA810 al Forţelor Aeriene Regale a fost doborât pe 5 martie 1942 în timpul unei misiuni de fotografiere a navei de război Tirpitz deţinută de Germania. Conform FoxNews, pilotul avionului, locotenentul Alastair Gunn, s-a catapultat, însă a fost prins apoi de forţele germane.
În 1944, el a luat parte la faimoasa „Mare Evadare” din lagărul german Stalag Luft III. La scurt timp după evadare, el a fost recapturat şi executat împreună cu alţi 50 de fugari de către Gestapo. Avionul lui Gunn era adaptat special pentru a putea călători pe distanţe de peste 3.000 de kilometri. O echipă de cercetători a descoperit vara trecută bucăţi ale aeronavei dintr-o tubărie aflată la marginea Cercului Polar. „Acest Spitfire este una dintre cele mai semnificative descoperiri din ultimii 20 de ani sau chiar dintotdeauna”, a declarat specialistul în istorie militară Tony Hoskins.
Marea Evadare a avut loc în 1944, când mai mulţi prizonieri au săpat, în decursul unui an, trei tuneluri. În noaptea de 24 martie 1944, 200 de prizonieri au evadat prin tunelul denumit „Harry”. Dintre aceştia, 76 au reuşit să fugă, 75 au fost recapturaţi şi, din ei, 50 au fost împuşcaţi.
„Mai există doar câteva aeronave Mk1 Spitfire”, a adăugat el. Asocierea cu „Marea Evadare” oferă şi mai multă notorietate aeronavei. „AA810 este singura epavă substanţială a unei aeronave asociată cu cineva ce a făcut parte din marea evadare, din 1944, fiind astfel o piesă preţioasă”, a adăugat istoricul. Rămăşiţele aeronavei au fost readuse în Marea Britanie iar membrii proiectului „SPitfire AA810 Project” lucrează acum să le restaureze.
Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:
TOP 10 evadari uluitoare din inchisori
TOP arme care au facut istorie în Al Doilea Razboi Mondial