Echipajul ştia că „un anumit număr de persoane va muri în timpul transportului, aşadar pentru a fi profitabil transportau cât mai mulţi oameni”, a afirmat Jaco Boshoff, arheolog marin din cadrul Muzeului Iziko din Cape Town.
„Oamenii au fost striviţi unul de altul. Britanicii au început în cele din urmă să vâneze navele cu sclavi în secolul XIX. EI afirma că îi putea mirosi de la câţiva kilometri depărtare”, afirmă Boshoff.
Însă nava nu a ajuns niciodată în Brazilia. Pe 27 decembrie, nava Sao Jose a rămas prinsă între două recife din apropiere de Cape Town, scrie History. Aici nava s-a rupt în bucăţi şi au fost ucişi 212 oameni ce îşi petrecuseră ultimele trei săptămâni şi jumătate în lanţuri.
Ceilalţi 331 de captivi au supravieţuit, iar echipajul i-a vândut fermierilor albi din Africa de Sud, ce se afla sub conducere olandeză. Epava a rămas pe fundul oceanului până în 2015, când cercetătorii Proiectului Epavei Sclavilor au anunţat că a fost identificată.
Epava Sao Jose este prima navă cu sclavi ce s-a scufundat cu oameni captivi la bord. Aici specialiştii au descoperit cătuşe, butoaie şi posibil probe biologice ce încă sunt analizate. Sao Jose a fost prima navă europeană ce a transportat sclavi capturaţi în estul Africii pentru a fi vânduţi în America. În secolul XIX, estul Africii devenea o destinaţie importantă pentru navele ce tranportau ilegal sclavi. În acea perioadă, atât SUA cât şi Anglia au interzis transporturile cu sclavi. Însă, în 1794, Portugalia tocmai autorizase ca navele cu sclavi să poată trece prin Mozambic.
Recent, membrii din cadrul proiectului au descoperitt „un tun pe care căutătorii de comori l-au scos din apă şi l-au abandonat într-un tufiş de pe plajă”, a mai spus arheologul Jaco Boshoff.
Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:
Au supravieţuit ultimului comerţ cu sclavi şi şi-au construit propriul colţ de Africa în SUA
Omul exploatat de om: sclavia din zilele noastre
Au fost descoperite detaliile primelor transporturi cu sclavi