Ca urmare a vizitei istorice în România, în 1966, a preşedintelui francez Charles de Gaulle, la Colibaşi, aflat la 15 kilometri de Piteşti, începea construcţia Uzinei de Autoturisme Dacia. Uzina a fost terminată într-un timp record de numai un an şi jumătate, astfel că la 11 mai 1968 a început construcţia primei Dacii, sub licenţa Renault R8.
Fostul şef al spionajului extern, Ion Mihai Pacepa, afirma peste ani că atunci când a văzut prima versiune a Daciei 1100, Nicolae Ceauşescu a afirmat că este „prea luxoasă pentru idioţi”. Astfel, la solicitarea lui, s-a renunţat la „luxurile inutile”, precum radioul, oglinda retrovizoare din dreapta şi încalzirea pentru pasagerii din spate. Când a văzut noua versiune, Ceauşescu a exclamat: „Perfectă pentru idioţi”.
Dacia 1100 s-a produs până în 1971, iar preţul de vânzare era de circa 55.000 lei
În total, au fost produse 37.546 de autoturisme. A fost înlocuită de celebra Dacie 1300, un model sub licenţa R12, care se afla în producţie de serie din 1970. O Dacia 1300 costa la vremea respectivă circa 70 de mii de lei, cât un apartament cu două camere. Totodată, Dacia 1300 a fost prezentată la saloane auto de la Bucureşti şi Paris.