Cum a reuşit un pilot sovietic să fure un avion secret de vânătoare. Modelul aeronavei a fost preluat apoi de americani

18 09. 2016, 09:14

6 septembrie 1976: un avion de vânătoare sovietic este detectat în apropierea oraşului japonez Hakode, de pe insula Hokkaido. La un moment dat, aeronava MiG-25 aterizează pe pista de decolare a aeroportului Hakodate, iar din ea coboară pilotul Viktor Ivanovich Belenko, locotenent al Forţelor Aeriene Sovietice. Tânărul în vârstă de 29 de ani dorea să se predea şi să devină spion al Japoniei. 

Armata SUA a aflat pentru prima dată de existenţa lui MiG-25 în 1970, în timp ce sovieticii îl testau în secret. În 1971, americanii erau informaţi de faptul că Israelul construise un avion capabil să atingă Mach 3.2 (o viteză mai mare de trei ori decât cea a sunetului), la altitudini de până la 20 de kilometri. Pentagonul a pus cap la cap cele două informaţii şi a ajuns la concluzia că URSS-ul a construit un avion care depăşeşte cu mult performanţele celor aflate în administrarea U.S. Air Force. 

Departamentul American al Apărării avea oarecum dreptate, însă se înşela în cele mai multe privinţe. Ceea ce sateliţii americani observaseră erau două versiuni ale aceleiaşi aeronave, MiG-25, un avion de vânătoare construit ca reacţie la apariţia unor aeronave militare americane precum F-108, SR-71 sau B-70. Toate acestea aveau capacitatea de a zbura cu viteze de trei ori mai mari decât cea a sunetului. 

Avionul MiG-25 pilotat de Viktor Belenko (Foto:orion-sailor.blogspot.ro)

În anii ’50, sovieticii făceau progrese remarcabile în domeniul aviaţiei, însă doreau mult mai mult decât atât: plănuiau să producă o aeronavă care să poată depăşi Mach 3. Sarcina a fost atribuită echipei MiG conduse de Rotislav Belyakov, care a reuşit să producă un avion cu reacţie având 19,5 metri lungime, putea transporta până la 13,6 tone de combustibil şi era echipat cu motoare R-15 şi sisteme de detecţie. 

Cel care avea să facă celebru noul model de avion era un adevărat model de cetăţean sovietic. Viktor Belenko s-a născut  la 15 februarie 1947, în Nalchick, într-un oraş din zona Munţilor Caucaz. În adolescenţă, a intrat în serviciul Armatei Roşii, calificându-se ca pilot de vânătoare. Nemulţumit de regimul sovietic, Belenko plănuieşte să fugă în Japonia, în timp ce era detaşat la Aerobaza Chuguyevka din Primosky Krai. 

Viktor Belenko (Foto:fly.historicwings.com)

În dimineaţa zilei de 6 septembrie 1976, Belenko şi colegii săi realizau un zbor de antrenament, niciunul dintre ei nefiind înarmat. La un moment dat, pilotul sovietic părăseşte grupul din care făcea parte şi intră în spaţiul aerian japonez, reuşind să treacă neobservat atât de radarele sovietice cât şi de cele japoneze. Deşi intenţiona să aterizeze la baza aeriană Chitose, rămâne fără combustibil şi este nevoit să aterizeze la Hakodate.

Imediat după ce constată cu ce aeronavă au de a face, japonezii o mută la o altă bază aeriană şi o dezasamblează, pentru a-i putea studia componentele. Americanii ajung în posesia planurilor realizate de japonezi şi se inspiră pentru a crea un nou model de aeronavă militară, F-15 Eagle. Chiar şi după 40 de ani, acesta se află încă în serviciul SUA. 

După ce au studiat componentele MiG-ului, japonezii au reasamblat parţial aeronava şi au livrat-o în URSS, taxându-i pe sovietici cu 40.000 de dolari pentru transport şi pentru daunele provocate de Belenko pe aeroportul Hakodate. Pilotul sovietic nu s-a întors, însă, în ţara sa natală, ci s-a stabilit în SUA, unde a devenit inginer şi consultant pentru U.S. Air Force. 

Sursa: bbc.com

Vă mai recomandăm şi: Dintr-o greşeală, americanii au fost pe punctul de a declanşa un război nuclear împotriva sovieticilor. ”Da, jumătate din Soare tocmai a explodat!”

                                                Urmările războiului dintre Japonia şi URSS din Insulele Kurile se văd şi astăzi – GALERIE FOTO

                                                 Povestea tragică a singurului german care a refuzat să îl salute pe Hitler