O echipă de informaticieni de la Universitatea Birmingham a reuşit să prezică poziţia viitoare a persoanelor doar prin analizarea telefoanelor lor mobile. Marja de eroare a predicţiilor oamenilor de ştiinţă a fost de doar 20 de metri, ceea ce a alimentat îngrijorarea organizaţiilor ce pledează pentru protejarea intimităţii.
Pentru a anticipa locul în care se vor afla posesorii telefoanelor mobile, oamenii de ştiinţă au conceput un algoritm ce prezice deplasările viitoare ale acestora. Algoritmul compară datele persoanei analizate cu datele persoanelor apropiate, ce formează reţeaua socială a acesteia. Analizând locurile vizitate în trecut şi frecvenţa contactelor între prieteni, algoritmul poate prezice unde se va afla respectiva persoană în viitor.
De exemplu, în cazul în care doi indivizi care se întâlnesc adeseori vizitează un restaurant, este foarte probabil ca data viitoare când aceste două persoane se îndreaptă în acelaşi timp spre zona respectivă, acestea să aibă drept ţintă restaurantul respectiv.
Studiul efectuat de cercetătorii britanici sugerează că, în viitor, companiile ce oferă servicii de telefonie mobilă vor putea prezice unde se vor afla în viitor clienţii lor.
Cercetarea a fost efectuată pe baza datelor generate de telefoanele mobile a 200 de persoane din Lausanne, Elveţia. Dr. Mirco Musolesi, conducătorul studiului, afirmă că „informaţiile extrase din datele generate de telefoanele mobile constituie o sursă interesantă de cunoştinţe despre comportamentul uman”.
„Am demonstrat că acurateţea predicţiilor referitoare la localizarea viitoare a unei persoane poate fi îmbunătăţită atunci când sunt luate în calcul mişcările pe care aceasta le-a efectuat în trecut, alături de datele generate de indivizii ce compun grupul social al acestei persoane”, a adăugat dr. Musolesi.
În ciuda faptului că acest sistem va aduce beneficii companiilor de marketing şi forţelor de ordine, organizaţiile ce pledează pentru protejarea intimităţii nu văd cu ochi buni această tehnologie. „Această cercetare subliniază faptul că temerile noastre nu sunt exagerate”, afirmă Emma Carr, director în cadrul Big Brother Watch, o organizaţie non-guvernamentală.
Cercetătorii afirmă că tehnologia ar putea fi folosită de agenţiile de publicitate pentru a crea reclame personalizate, anticipând locurile pe care urmează să le viziteze o persoană. De asemenea, tehnologia ar putea fi folosită de companii pentru a oferi reduceri personalizate, în timp real, în funcţie de locul în care se estimează că se va găsi utilizatorul telefonului mobil.
De asemenea, oamenii de ştiinţă speră că acest algoritm va putea fi folosit în viitor de poliţie pentru a prezice locurile în care urmează să fie comise infracţiuni.
Surse: Daily Mail, Nokia